صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۷
کد خبر: 18652
گزارشگر: 2
۷۲۲
۰
۰
۱
قطعات آسانسور

آشنایی با انواع درب آسانسور + معرفی بهترین برند

آشنایی با انواع درب آسانسور + معرفی بهترین برند
آسانسور، به عنوان بخشی مهم از زندگی روزمره ما، دارای قطعاتی حیاتی است که وجود این قطعات علاوه بر تضمین امنیت ما به هنگام سوار شدن به آسانسور، منجر به عملکرد صحیح آسانسور نیز می‌شوند. یکی از مهم‌ترین قطعات هر آسانسور، درب آسانسور است. هر آسانسور معمولا دارای دو درب اصلی است. انتخاب درب مناسب می‌تواند در عملکرد هرچه بهتر آسانسور شما تاثیر مثبت داشته باشد. در این مطلب به صورت مفصل به معرفی انواع درب آسانسور و بهترین برندهای ارائه‌دهنده درب آسانسور خواهیم پرداخت تا با آگاهی بیشتری برای خرید درب آسانسور اقدام کنید.

درب آسانسور چیست؟

درب آسانسور جزء مهمی است که دسترسی به کابین آسانسور را فراهم می‌کند و ایمنی کسانی که با آن رفت و آمد می‌کنند و بار را در حین کار تضمین می‌کند. درب‌های آسانسور معمولاً به‌عنوان درهای کشویی طراحی می‌شوند که به‌طور خودکار باز و بسته می‌شوند و به افراد اجازه می‌دهند تا در طبقه مورد نظر خود وارد کابین و یا خارج شوند. انواع درب آسانسور مجهز به سنسورها و ویژگی‌های ایمنی هستند تا از بسته شدن آنها در هنگام تشخیص انسداد جلوگیری کنند و ایمنی انسان‌ها را تضمین کنند.
درب‌های آسانسور به لحاظ محل نصب، کارکرد و نوع باز و بسته شدن دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از این انواع می‌توانند برای ساختمان‌های خاصی و کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار گیرند. به همین خاطر انتخاب درب مناسب آسانسور اهمیت بسیار بالایی دارد و باید با دقت انجام شود.

چرا وجود درب آسانسور اهمیت دارد؟

پیش از اینکه به معرفی انواع مختلف آسانسور بپردازیم، لازم است اشاره‌ای به اهمیت بالای وجود درب آسانسور داشته باشیم. شاید برای شما هم سوال باشد که اگر آسانسورها درب نداشته باشند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ طبیعتا اصلی‌ترین علت اهمیت درب آسانسور، حفظ امنیت افرادی است که سوار آسانسور می‌شوند. برخی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت درب آسانسور به شرح زیر هستند:

  • تسهیل سوار و پیاده شدن مسافران
  • جلوگیری از دسترسی به چاه آسانسور
  • عایق بودن در برابر صدا
  • حفظ کنترل آب و هوا داخل کابین
  • کمک به عملکرد کارآمد

انواع درب آسانسور بر اساس محل نصب

حتما شما هم متوجه شده‌اید که تمام آسانسورها دارای دو درب هستند. یک درب خارجی که در طبقات از آن‌ها استفاده می‌شود و یک درب داخلی که برای باز و بسته شدن کابین آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
آسانسورها به طور کلی دارای دو نوع اصلی درب هستند. درب‌های طبقات و درب‌های کابین. هر یک از این درب‌ها خود دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

درب طبقات آسانسور چیست؟

درب طبقه آسانسور که با نام درب خارجی نیز شناخته می‌شود، یکی از اجزای حیاتی سیستم آسانسور است که دسترسی به کابین آسانسور را از طبقات ساختمان فراهم می‌کند. این درب‌ها معمولاً در هر طبقه از یک ساختمان قرار دارند و معمولا طوری طراحی شده‌اند که هنگام ورود یا خروج کابین آسانسور به طور خودکار باز و بسته شوند.

انواع درب طبقات آسانسور

درب‌های طبقات آسانسور مجهز به ویژگی‌های ایمنی هستند تا از باز شدن آنها جلوگیری شود، مگر اینکه کابین آسانسور به طبقه رسیده و در دسترس قرار گرفته باشد. اگر به دنبال خرید بهترین درب طبقات آسانسور هستید، شرکت فطرس مال بهترین گزینه و انتخاب برای شماست تا باکیفیت‌ترین درب‌ها را خریداری کرده و با اطمینان خاطر در طبقات مختلف یک ساختمان رفت و آمد کنید.

انواع درب طبقات آسانسور

درب‌های طبقات آسانسور دارای انواع مختلفی هستند و هریک از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص خود را دارند. اصلی‌ترین انواع درب‌های طبقات آسانسور عبارتند از:

  1. درب‌های تاشو: همانطور که از نامشان پیداست به صورت تاشو باز و بسته می‌شوند و اغلب نیز در آسانسورهای کوچک و خصوصی مورد استفاده هستند. این نوع از درب‌ها دارای دو باله هستند که به طرف مخالف هم باز می‌شوند.
  2. درب‌های تاشو خودکار: باز و بسته شدن این نوع از درب‌های تاشو به صورت خودکار و توسط موتورهای الکتریکی انجام می‌شود. این نوع از انواع درب آسانسور بیشتر در آسانسورهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. درب‌های تاشو جداگانه: اصلی‌ترین تفاوت این نوع درب آسانسور در این است که تعداد باله‌های درب بیشتر است و این باله‌ها با باز شدن درب به جهت مخالف هم حرکت می‌کنند. آسانسورهای ظرفیت بالا با کابین بزرگ معمولا چنین درب‌هایی دارند.
  4. درب‌های پله‌ای: این نوع درب آسانسور به صورت افقی به طرفی لغزش پیدا می‌کنند و معمولا هم برای آسانسورهای صنعتی و باری مناسب هستند.

درب کابین آسانسور چیست؟

درب کابین آسانسور که به عنوان درب داخلی آسانسور نیز شناخته می‌شود، دیگر درب ضروری سیستم آسانسور است. این درب‌ها در یک یا دو طرف کابین آسانسور قرار دارند و به گونه ای طراحی شده‌اند که هنگام ورود یا خروج کابین در یک طبقه به طور خودکار باز و بسته می‌شوند.
درب‌های کابین آسانسور مجهز به ویژگی‌های ایمنی مانند سنسورها و قفل‌هایی هستند که از باز شدن نابه‌هنگام آن‌ها جلوگیری می‌کنند. آنها برای عملکرد روان و قابل اعتماد طراحی شده‌اند و از مواد مستحکم مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته شده‌اند تا در برابر استفاده مکرر مقاومت کنند و ایمنی کسانی که سوار آسانسور می‌شوند را تضمین کنند.

انواع درب کابین آسانسور

درب کابین آسانسور نیز خود دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی طراحی شده‌اند و ویژگی‌های متفاوتی دارند. اصلی‌ترین انواع درب کابین آسانسور به شرح زیر هستند:

  • درب‌های جلویی: این مدل از درب‌های کابین به شکل عمودی باز و بسته می‌شوند. این نوع معمولا برای آسانسورهای کوچک مورد انتخاب است.
  • درب‌های جلویی و پشتی: این درب‌های کابین برای آسانسورهای بزرگتری که نیاز دارند کابین آسانسور به چند طرف باز و بسته شود، طراحی شده‌اند و به دو طرف کابین باز و بسته می‌شوند.
  • درب‌های تاشو: همانطور که از نامشان پیداست این درب‌ها به صورت تاشو و به کمک دو باله باز و بسته می‌شوند. این درب‌ها برای آسانسورهای بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع درب آسانسور بر اساس کارکرد

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، درب‌های آسانسور براساس محل نصب دارای دو نوع درب طبقات و درب کابین هستند. علاوه بر این، دسته‌بندی دیگری نیز برای انواع درب آسانسور وجود دارد. درب‌های آسانسور براساس کارکردشان هم دارای دو نوع مهم و اصلی هستند. درب‌های اتوماتیک و درب‌های نیمه اتوماتیک. اصلی‌ترین وجه تمایز این دو نوع درب در نیروی لازم برای باز و بسته شدنشان است.

انواع درب آسانسور بر اساس کارکرد

درب اتوماتیک آسانسور

این نوع از درب‌های آسانسور به شکل کاملا اتوماتیک باز و بسته می‌شوند. یعنی هم درب طبقات و هم درب کابین بدون دخالت دست و کاملا خودکار باز یا بسته می‌شوند. درب‌های اتوماتیک خود دارای دو نوع هستند که احتمالا با هر دو نوع آن‌ها مواجه شده‌اید. درب‌های اتوماتیک تلسکوپی و درب‌های اتوماتیک سانترال.
درب‌های اتوماتیک تلسکوپی تنها از یک سمت باز و بسته می‌شوند، این در حالی است که درب‌های سانترال از وسط باز شده و از کناره‌ها بسته می‌شوند. این نوع از درب‌ها راحتی بیشتری را برای کسانی که از آسانسور استفاده می‌کنند به همراه دارند. به عنوان مثال صدای کمتری دارند و سهولت کاربری آن‌ها بیشتر از انواع دیگر درب آسانسور است.

درب نیمه اتوماتیک آسانسور

با این نوع از درب‌های آسانسور هم حتما مواجه شده‌اید. درب‌های طبقات در این نوع از درب‌های آسانسور توسط خود مسافر یعنی هل دادن باز و بسته می‌شوند، اما درب‌های کابین این نوع آسانسورها هم به‌صورت اتومات طراحی می‌شوند تا امنیت کسانی که از آن استفاده می‌کنند را تامین کنند.
اگر قصد خرید هر نوعی از درب آسانسور را دارید، با توجه به نیاز خودتان و ساختمانتان بهترین گزینه را از طریق سایت فطرس مال انتخاب کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنید تا از ایمنی و کیفیت آن اطمینان کافی داشته باشید.

انواع درب آسانسور بر اساس نوع باز و بسته شدن

حتما در آسانسورهای مختلف دیده‌اید که درب آسانسور به شکل‌های مختلفی باز می‌شود. حقیقت این است که درب‌های آسانسور بر اساس نوع باز و بسته شدن نیز دارای دسته‌بندی‌های مجزایی هستند که در ادامه به معرفی مفصل‌تر آن‌ها می‌پردازیم:

درب لولایی آسانسور

درب‌های لولایی قدیمی‌ترین نوع درب‌های آسانسور هستند و معمولا هم در ساختمان‌های قدیمی دیده می‌شوند. درب‌های لولایی به عرض‌های زیادی نیاز ندارند اما اصلی‌ترین عیب آن‌ها این است که هنگام باز بودن درب، مسیر راهروها مسدود می‌شود. باز و بسته کردن این نوع درب‌ها همچنین برای افراد معلول، کودکان و سالمندان دشوارتر است و به همین خاطر هم این روزها درب‌های تاشو محبوبیت بیشتری دارند.

درب عمودی آسانسور

درب‌های عمودی آسانسور همانطور که از نامشان پیداست در راستای عمودی باز و بسته می‌شوند. یعنی از پایین باز شده به سمت بالا رفته و جمع می‌شوند. برای بسته شدن نیز شبیه به کرکره از بالا به سمت پایین باز می‌شوند. این نوع درب‌های آسانسور بیشتر برای آسانسورهای باربری کاربرد دارند.

درب سانترال آسانسور

درب سانترال آسانسور همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم از دو لنگه مجزا تشکیل شده و این لنگه به هنگام باز شدن از هم فاصله می‌گیرند و به هنگام بسته شدن به سمت هم حرکت کرده و به صورت مماس روی هم قرار می‌گیرند. این درب‌های سرعت بالاتری نسبت به سایر درب‌ها دارند و اصلی‌ترین ایراد آن‌ها عدم عملکرد صحیح به هنگام کار نکردن چشمی درب آسانسور است.

درب آسانسور تلسکوپی

این درب‌ها با نام Sliding Door نیز شناخته می‌شوند و از یک سمت به صورت اتوماتیک باز می‌شوند. درب‌های تلسکوپی دارای دو نوع راست بازشو و چپ بازشو هستند که نامگذاری آن‌ها دقیقا براساس سمتی که درب باز می‌شود، انجام شده است.

درب آسانسور اتوبوسی

حتما به شکل باز و بسته شدن درب‌های اتوبوس دقت کرده‌اید. این نوع از درب‌های آسانسور هم دقیقا شبیه به درب‌های اتوبوس باز و بسته می‌شوند. این درب‌ها هم ممکن است به صورت تلسکوپی به یک سمت جمع شوند و هم می‌توانند به شکل سانترال از دو طرف جمع شوند. این نوع درب آسانسور بیشتر به‌عنوان درب کابین مورد استفاده قرار می‌گیرند و در شرایط خاصی توسط طراح به‌ عنوان درب طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درب آسانسور جمع شو

این نوع درب آسانسور دردسر کمتری داشته و عملکرد بسیار ساده‌ای دارد، از سویی نیز تقریبا به هیچ نوع نگهداری و سرویسی نیاز ندارد. اما در عوض امنیت کمتری دارند و به همین خاطر هم امروزه مطابق با استانداردهای امنیتی نبوده و در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اما کماکان در برخی اماکن صنعتی و کارخانه‌ها مورد استفاده هستند.

انواع درب آسانسور بر اساس نوع باز و بسته شدن

درب آسانسور منحنی

این نوع درب‌های آسانسور برای آن دسته از آسانسورهایی هستند که طراحی‌های گرد و خاص دارند. درب‌های منحنی از درب‌های لاکچری محسوب می‌شوند و بیشتر در هتل‌ها و ساختمان‌های بسیار لوکس دیده‌اید. درب‌های منحنی معمولا زیر دسته درب‌های سانترال و یا لولایی هستند، اما از آن‌جایی که طراحی خاص و چشم‌نوازی دارند، تبدیل به یک دسته‌بندی جدا شده‌اند.

درب آسانسور گیوتینی

درب آسانسور گیوتینی شباهت زیادی به درب‌های تلسکوپی دارد. اما اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در این است که درب‌های تلسکوپی به صورت افقی باز و بسته می‌شوند، اما باز و بسته شدن درب‌های گیوتینی به صورت عمودی است. این نوع درب‌ها کمتر از سایر درب‌ها شناخته شده است و معمولا هم در برای آسانسورهای غذابر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین برندهای ارائه‌دهنده درب آسانسور

حال که با انواع مختلف درب‌های آسانسور آشنا شدید، وقت آن رسیده که معتبرترین برندهای ارائه‌دهنده درب آسانسور در سراسر جهان را معرفی کنیم. طبیعتا هر یک از این برندها دارای مزایای متفاوتی هستند. با آگاهی و شناخت معتبرترین برندها، گزینه مناسبتان را انتخاب کنید.

درب آسانسور سلکوم

درب‌های آسانسور سلکوم را می‌توانیم محبوب‌ترین برند میان برندهای درب آسانسور بدانیم. این برند محصول کشور ایتالیاست و از آن‌جایی که چند سالی‌ست واردات آن به ایران ممنوع شده، بسیاری از سازندگان قطعات آسانسور دست به تولید و فروش محصولات مشابه سلکوم با نام آن کرده‌اند.
اما شرکت فطرس با انجام مذاکراتی جنس اصلی درب سلکوم ایتالیا را به فروش می‌رساند. اصلی‌ترین مزایای درب سلکوم شامل این موارد هستند: نصب آسان و سریع، گارانتی ۴ ساله، مجهز بودن به غلطک‌های کم‌صدا، مجهز بودن به شیشه‌های لمینت با نوار لاستیکی جهت انتقال ضربات احتمالی، روکش استیل نگیر مطابق با استاندارد، دارا بودن طیف وسیعی از انواع استیل، دسترسی آسان برای سرویس و تعمیر.

درب آسانسور فرماتور

این شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که به‌صورت تخصصی به تولید درب‌های اتوماتیک آسانسور می‌پردازد. درب‌های فرماتور سهم بزرگی از بازار را از آن خود کرده‌اند و در کشورهای زیادی به فروش می‌رسند.
کارخانه‌های تولیدی این شرکت در کشورهایی از جمله فرانسه، ایتالیا، لهستان، یونان، هند، چین و برزیل قرار دارند و درب‌های تولیدشده در همه کشورها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. اصلی‌ترین مزیت این درب‌ها در این است که با تمام استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند و در نتیجه امنیت کسانی که از آسانسور استفاده می‌کنند را تامین خواهند کرد.

درب آسانسور پریسما

پریسما یکی دیگر از برندهای مشهور درب اتوماتیک آسانسور کشور ایتالیا است. این برند مشهور بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و خدمات فروش و پس از فروش آن در کشورهایی از جمله فرانسه، اسپانیا، هندوستان و ایران ارائه می‌شود.
سری جدید این آسانسورها بر پایه تکنولوژی روز طراحی شده‌اند و برای آسانسورهای ترافیک بالا انتخاب مناسبی هستند. درب‌های پریسما بی‌صدا هستند و به طوری طراحی شده‌اند که هربار پس از باز و بسته شدن کاملا تمیز می‌شوند. قرقره‌های درب پریسما به خوبی و درستی طراحی شده‌اند.

جدول مقایسه مشهورترین برندهای انواع درب آسانسور

 نام برند  قدمت مزایا 
 سلکوم بیش از ۴۵ سال  نصب آسان، گارانتی ۴ ساله، غلطک‌های کم‌صدا، طیف وسیعی از روکش استیل، دسترسی آسان برای سرویس 
 فرماتور  اطلاعاتی موجود نیست  قیمت مناسب‌تر، مطابقت با استانداردهای بین‌‌المللی
 پریسما  ۴۰ سال  بی‌صدا، تمیز شدن بعد از هربار باز و بسته شدن، طراحی دقیق و مناسب قرقره‌ها

برای خرید درب آسانسور به کجا مراجعه کنیم؟

در این محتوا به معرفی انواع مختلف درب آسانسور براساس محل نصب، کارکرد و نوع باز و بسته شدن پرداختیم. هر یک از این درب‌ها به نوبه خود دارای مزایای مختلفی هستند. انتخاب درب درست می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد صحیح و آسان آسانسور شما داشته باشد.
فطرس مال یکی از برندهای مطرح در ارائه انواع درب آسانسور است. محصولات فطرس مال از بهترین برندها بوده که به همراه خدمات پس از فروش عالی و گارانتی‌های معتبر ارائه می‌شود. سه برند مشهور سلکوم، فرماتور و پریسما مشهورترین برندهایی هستند که توسط تیم فطرس مال به فروش می‌رسند. برای استعلام از قیمت هر یک از این درب‌ها و همچنین خرید درب آسانسور به نشانی www.fotrosmall.com/product-category/elevator-door/ مراجعه کنید و با کارشناسان این مجموعه برای کسب اطلاعات بیشتر در تماس باشید.

https://www.asianews.ir/u/dJ0
اخبار مرتبط
آسانسور خانگی یکی از بالابرهای کوچک تلقی می شود که از آن برای جابجایی افراد در منازل شخصی، ویلاها و آپارتمان های مسکونی کم ارتفاع استفاده می شود. این آسانسورها با توجه به ابعاد کوچک، ظرفیت پایینی نیز دارند و بسته به ظرفیت می توانند بین دو تا شش نفر را جابجا کنند. همچنین این آسانسورها با دو نوع سیستم محرکه کششی و هیدرولیکی می توانند کار کنند. با وجود قابلیت هایی که این بالابرها دارند، برای خرید آن ها باید به نکات و معیارهایی توجه کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید