صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۱
کد خبر: 18807
گزارشگر: 2
۹۶۱
۰
۰
۰
انواع زغال

تفاوت زغال سنگ، زغال چوب و زغال فعال چیست؟

تفاوت زغال سنگ، زغال چوب و زغال فعال چیست؟
زغال یکی از پرکاربردترین انواع ماده است که به‌طور مستقیم وغیرمستقیم با آن سروکار داریم. از فاکتورهای مهمی که موجب متفاوت بودن زغال‌ها از یکدیگر می‌شود، مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن‌ها است. همچنین، روش تهیه آن‌ها که هر کدام کیفیت متفاوتی دارند و ممکن است شما را به هنگام خرید سردرگم کند. به‌دلیل میزان حرارتی که در تولید این ماده استفاده می‌شود، هر کدام یک کاربردی دارند. افراد با شناخت زغال‌ها و مقایسه با یک‌دیگر می‌توانند مناسب‌ترین آن را خریداری کنند. بنابراین، برای آشنایی بیش‌تر با کاربردها و بازدهی‌های هر یک از زغال‌ها و تفاوت آن‌ها با ما همراه باشید.

زغال چیست؟

زغال یکی از مواد مصرفی جداناپذیر از زندگی انسان‌ها است که برای کشیدن قلیان، تهیه چای آتشی و غذا بیشتر از گاز ترجیح داده می‌شود. البته، تنها برای حرارت‌دهی به کار نمی‌رود، کربن موجود در زغال دارای خواص زیادی است. برای کیفیت بهتر، چوب زغال از نوع چوب‌های سخت و محکم باید باشد تا به آرامی بسوزد و در نهایت، سوخت با دوام‌تری را ارائه دهد.
علاوه‌بر این زغال در صنایع و تولید بسیاری از محصولات به کار برده می‌شود و جزو اقلام مورد نیاز به حساب می‌آید. در این خصوص، زغال لیمو و چینی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین انواع آن محسوب می‌شوند که مورد مصرف عموم مردم است.
از آن‌جا که میزان گرمای حاصل شده از زغال چوب، بیشتر از خود چوب است، می‌توان برای تامین انرژی بهترین استفاده را از آن برد. چوب استفاده شده در زغال و فرایند تولید، نقش مهمی در کیفیت آن دارد. بنابراین، یک زغال باکیفیت نیاز به یک دستگاه تولید پیشرفته، همراه با مهندسان باتجربه دارد.

زغال قلیون

انواع زغال

نوع تولید زغال باتوجه به شرایط آب‌وهوایی و نوع چوب آن منطقه متفاوت است. امروزه زغال‌ها به‌طور کلی به ۳ دسته مختلف، زغال سنتی یا چوب، زغال فشرده یا چینی و زغال قالبی تقسیم می‌شوند. انواع مختلفی از زغال‌ها وجود دارند که می‌توانید باتوجه به نیاز خود آن‌ها را خریداری کنید. از پراستفاده‌ترین زغال‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • زغال کبابی:
    تکه‌های قلوه‌ای با دانه‌های ریز و درشت دارد و دارای طول عمر بالا، بدون بو و دود است.
  • سکه‌ای یا قلیانی:
    این نوع زغال کوچک، حفره‌ای در داخل آن است که اکسیژن را به قسمت داخلی می‌رساند.
  • زغال بامبو:
    نوع دیگری از زغال که به شکل دانه‌های تسبیح است و در ایران کم‌تر دیده می‌شود که از مواد اولیه خاک اره چوب، تهیه شده است.
  • زغال نارگیل:
    زغالی که از پوست نارگیل تهیه شده است و هیچ‌گونه مواد شیمیایی ندارد که به فرایند سم‌زدایی هم کمک می‌کند.
  • زغال پسته:
    از ضایعات درخت پسته، می‌توان زغال تهیه کرد و از ویژگی‌های آن، دیر سوختن زغال است که دود ملایمی دارد.
  • زغال شمش:
    نوع دیگری که برش نخورده است و در شومینه‌ها، آتشکده و تنورها استفاده می‌شود.

زغال سنگ چیست؟

زغال سنگ، یک سنگ رسوبی قابل احتراق است که به‌عنوان سوخت فسیلی استفاده می‌شود و از بقایای گیاهان و موجودات تشکیل شده است. عنصر اصلی آن کربن است و مقادیری از نیتروژن، اکسیژن، گوگرد و هیدروژن در ترکیب آن وجود دارند. از کاربردهای زغال سنگ هم برای تولید برق هم در صنعت فولاد، تولید فیبر کربن، فیلترهای خالص‌سازی هوا و آب استفاده می‌شود.
این مدل از زغال در بیشتر معادن طلا، مس و نقره استخراج می‌شود. زغال سنگ با وجود آلودگی‌هایی که به‌همراه دارد، باز هم نقش مهمی در زندگی بشر دارد. از انواع زغال سنگ می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آنتراسید
  • زغال سنگ قیر
  • زغال سنگ زیر قیف
  • لیگنیت

زغال فشرده چیست؟

زغال فشرده جایگزین زغال چوب است که خاک اره، اصلی‌ترین جزء ترکیب آن است. مواد اولیه زغال فشرده عمدتا از پوست گردو و خاک تولید می‌شود. نکته محیط زیستی برای انواع این مدل این است که دیگر نیازی به قطع کردن درختان برای زغال‌سازی نیست. زغال فشرده یا چینی از پراستفاده‌ترین زغال‌های صنعتی است که بیشتر مصرف آن در سفره خانه‌ها و قهوه خانه‌ها است.
در این نوع زغال، خاک اره خالص را از هرگونه مواد اضافی رطوبت‌زدایی و خشک می‌کنند. سپس با کمک دستگاه اکسترودر، مواد را به هم فشرده می‌کنند و به‌صورت قالب بیرون می‌دهند. سپس برای انجام فرایند کربونیزاسیون، آن را در کوره می‌گذارند تا گرما و حرارت ببیند. در آخر در محیطی بسته قرار می‌دهند و ۲ روز بعد، فرایند تولید زغال تکمیل می‌شود.

زغال چوب چیست؟

زغال چوب از نیم‌سوختن درختان و جنگل‌ها و دیگر اندام‌های گیاهی و جانوری به دست می‌آید که بخش زیادی در آن، تبدیل به کربن شده است. از مهم‌ترین مزایای زغال‌های چوب، تولید انرژی با بالاترین راندمان است. از آن‌جا که زغال چوب گرم‌تر و طولانی‌تر از چوب می‌سوزد، گزینه مناسبی برای غذا پختن است.
همچنین به این علت که دود و خاکستر کم‌تری را تولید می‌کند، جزء منابع سوخت تمیز و کاربردی محسوب می‌شود. به این نکته دقت کنید که سوزاندن آن در خانه به‌علت منتشر کردن مواد شیمیایی، خطرناک است و مثل مونوکسید کربن، آسیب‌رسان است.

زغال فشرده

زغال فعال چیست؟

سازندگان در ساخت زغال فعال، زغال چوب طبیعی را حرارت بالایی می‌دهند که باعث می‌شود بسیاری از فضاهای داخلی یا منافذی را ایجاد کند تا موجب جذب و به دام انداختن مواد شیمیایی شود. علاوه‌بر این، به‌علت حرارت بالایی که می‌بیند در زمینه پزشکی، بیشتر‌ین کاربرد را دارد. بعضی از کاربردهای دیگر این ماده عبارت‌اند از:

  • تصفیه آب آشامیدنی
  • بازیابی طلا و نقره
  • ترمیم پوست
  • رفع مشکلات گوارشی
  • تصفیه هوای فشرده

تفاوت انواع زغال

زغال سنگ، کانی سیاه رنگی است که بیشتر در موارد صنعتی به کار برده می‌شود. این ماده طی میلیون‌ها سال به دست طبیعت و ازطریق بقایای موجودات به وجود آمده است. ولی زغال چوب به دست انسان ساخته شده است و مدت چندان زیادی روشن نمی‌ماند و زود به خاکستر تبدیل می‌شود. همچنین به‌دلیل داشتن دود و بو، مورد استقبال قرار نگرفته است.
به این دلیل که در مرحله تولید زغال چوب از درختان استفاده می‌کنند، دیگر به‌صرفه نیست و به نوعی به طبیعت ضرر می‌رسانند. در مقابل، زغال فشرده جایگزینی مناسب برای این نوع زغال است که بسیار پرمصرف و باکیفیت است.
این مدل زغال از آن‌جا که از کشور چین وارد می‌شود به زغال چینی هم شناخته می‌شود. زغال‌های چینی از فشرده‌سازی و ترکیب مواد به دست می‌آید و برخلاف زغال چوب، مواد اولیه آن ترکیبات بازیافتنی طبیعی هستند. همچنین، این نوع زغال دارای حرارت بیشتری است و دیرتر خاموش می‌شود. باتوجه به دسترسی آسان به مواد اولیه آن از لحاظ اقتصادی، هزینه مناسب‌تری دارد.
زغال فعال برخلاف زغال فشرده و چوب به‌خاطر حرارت بالایی که می‌بیند، هیچ ضرری ندارد و در درمان‌های علمی و پزشکی هم کارایی دارد. در آخر این‌که هر یک از زغال‌ها از نظر سطح کیفی با یکدیگر متفاوت هستند و هر گروه از آن‌ها برای مصرف خاصی هستند.

سخن پایانی

بیشتر صنایع به‌دلیل کاربردهای زغال و موارد استفاده بالا به تجهیزات تولید و ساخت زغال نیاز دارند. این امر در کاهش هزینه‌ها، سرعت و سهولت تولید به آن‌ها کمک می‌کند. در این خصوص، شرکت سازه ابتکار ارشد با بهترین فناوری ساخت زغال، نیازها را مرتفع می‌کند. این شرکت، بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع دستگاه‌های تولید زغال از اکسترودر تا کوره صنعتی است.
به‌روز بودن تجهیزات و امکانات این مجموعه، باعث شده تمامی محصولات را با بالاترین کیفیت به بازار عرضه کند. این شرکت در تامین مواد اولیه، تولید زغال، صادرات زغال و اعطای نمایندگی درحال فعالیت است. تمام خطوط طراحی شده در این مجموعه، زیر نظر کارشناسان و مهندسین ماهر و زبده انجام می‌شود. همچنین، تمام متریال خط تولید آن از بهترین آلیاژ تهیه شده است.

https://www.asianews.ir/u/dLG
اخبار مرتبط
با رشد روز افزون فناوری، دنیای اطراف ما نیز شکل پیشرفته‌ تری به خود گرفته است. پاد سیستم یوول به عنوان یکی از جدیدترین دستاوردهای فناوری، در حوزه دستگاه‌ های ویپینگ ظاهر شده است. پاد سیستم ‌ها، دستگاه‌ های کوچک و قابل حملی هستند که برای ویپینگ سالت نیکوتین استفاده می ‌شوند. این دستگاه ‌ها معمولاً از یک باتری داخلی، یک کارتریج و یک کویل تشکیل شده‌ اند. سالت نیکوتین مایعی حاوی نیکوتین است که در کارتریج یا مخزن دستگاه پاد سیستم ریخته می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید