صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۰۲:۲۲
کد خبر: 18991
گزارشگر: 464
۶۳۴
۰
۰
۰
هواشناسی:

سازمان بارورسازی ابر‌ها در حال فعالیت است

سازمان بارورسازی ابر‌ها در حال فعالیت است
رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان این‌که ممکن است امواجی به صورت غیرمترقبه، موقت و موردی کشور را تحت تاثیر قرار دهد که این امواج در الگو‌ها و مدل‌ها دیده نمی‌شود، افزود: ۳.۵ سال است که در کشور شرایط خشکسالی داریم.



به گزارش آسیانیوز؛ بارورسازی ابر‌ها یک موضوع علمی است که در همه کشور‌های دنیا انجام می‌شود و قابل اجرا بوده و در تمام آزمایشگاه‌های مرتبط، این موضوع بررسی شده است.

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: بر اساس نقشه‌ها، شواهد و اطلاعات موجود، برای فصل زمستان تا اوایل بهار سال آینده سیگنال خاصی در مورد بارش‌ها وجود ندارد، از این رو پیش‌بینی می‌کنیم بارش‌ها نرمال به سمت کم‌بارشی باشد.

وی با بیان این‌که ممکن است امواجی به صورت غیرمترقبه، موقت و موردی کشور را تحت تاثیر قرار دهد که این امواج در الگو‌ها و مدل‌ها دیده نمی‌شود، افزود: ۳.۵ سال است که در کشور شرایط خشکسالی داریم و باید در حوزه مدیریت منابع آب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست برنامه‌های جدی داشته باشیم.

وی در خصوص بارورسازی ابر‌ها و اثرات آن بر افزایش میزان بارندگی‌ها گفت: بارورسازی ابر‌ها یک موضوع علمی است که در همه کشور‌های دنیا انجام می‌شود و قابل اجرا بوده و در تمام آزمایشگاه‌های مرتبط، این موضوع بررسی شده است.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: ادعا‌های متفاوتی در خصوص تولید بارش وجود دارد و آنچه می‌توانیم به آن استناد کنیم، مقالات و مستنداتی بوده که در سازمان‌ها و ژورنال‌های بین‌المللی منتشر می‌شوند. در ایران نیز سازمانی زیر نظر وزارت نیرو در رابطه با بارورسازی ابر‌ها در حال فعالیت است.

تشکیل ستاد ویژه برای رصد روزانه بحران آب

احمد امیرآبادی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ نیز با تاکید بر لزوم توجه به مساله آب در بودجه، گفت: باید فکر اساسی برای آب در بودجه بکنیم و یک پیش‌بینی از باب اعتبارات داشته باشیم. دولت باید فکر و کاری برای حل این مساله داشته باشد. یکی از روش‌های جدید باروری ابرها است که هم برای مطالعات و هم برای اجرای آن در لایحه بودجه ۱۴۰۳ باید اعتباراتی دیده شود و باید این مساله در اولویت برنامه دولت باشد.

او ادامه داد: همچنین به موضوع خط و شبکه انتقال آب باید توجه شود و معمولا ۲۵ تا ۳۰ درصد پرتی آب داریم که باید برای آن فکر اساسی کرد. علاوه بر این باید برای مساله غرقابی برای کشاورزان فکر اساسی شود و این مواردی است که در بودجه سنواتی احکامی برای آن آورده‌ایم، اما متاسفانه در برخی مواقع توجهی به آن نشده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: دولت باید ستادی را برای رسیدگی به موضوع آب داشته باشد و موضوع را به صورت روزانه مورد بررسی قرار دهد. البته نباید ستاد جدیدی را تشکیل دهد و از ستادهایی که دارند استفاده کنند. من نمی‌خواهم اسم ستاد بحران را بیاورم، اما آب یک مساله‌ای است که باید روزانه مورد رصد مسوولان وزارت نیرو قرار بگیرد.

https://www.asianews.ir/u/dOx
اخبار مرتبط
براساس گزارش سازمان هواشناسی، سامانه بارشی از روز شنبه، ۱۵ مرداد، تا روز دوشنبه، ۱۷ مرداد، موجب سیلاب‌های ناگهانی و آب‌گرفتگی معابر در بیشتر استان های کشور خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید