صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۲
کد خبر: 19267
گزارشگر: 464
۱۹۳
۰
۰
۰
معتبرترین گذرنامه‌های جهان

ایران در میان ۱۰۴ کشور، در رده نود و پنجم قرار گرفت

ایران در میان ۱۰۴ کشور، در رده نود و پنجم قرار گرفت
علاوه بر پول ملی، یکی دیگر از مولفه‌هایی که علاوه بر قدرت اقتصادی، جایگاه و اعتبار بین‌المللی یک کشور را نمایندگی می‌کند، رتبه گذرنامه هر کشور است.


به گزارش آسیانیوز؛ بر اساس تازه‌ترین رده‌بندی قدرتمند‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی، شش کشور به‌طور مشترک توانسته‌اند این عنوان را به خود اختصاص دهند. بر اساس این رده‌بندی سنگاپور و ژاپن در کنار چهار کشور اروپایی اسپانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا همگی موفق شده‌اند بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده و صاحب معتبرترین گذرنامه جهان شوند.

در این فهرست، دارندگان گذرنامه جمهوری اسلامی، چندان جایگاه مناسبی ندارند و در میان ۱۰۴ کشور در رده نود و پنجم قرار گرفته‌اند. شهروندان ایرانی با پاسپورت خود تنها می‌توانند به ۴۵ کشور سفر کنند، بدون اینکه نیاز به ویزا داشته باشند. در این فهرست تنها کشورهایی چون نیجریه، سودان، اریتره، بنگلادش، کره شمال، لیبی، سری‌لانکا، سومالی، یمن، پاکستان، عراق، سوریه و افغانستان وضعیت بدتری از ایران دارند.

این رده‌بندی که بر مبنای تعداد کشورهایی که دارنده پاسپورت می‌تواند بدون نیاز به ویزا به آن‌ها سفر کند تهیه شده و شهروندان ۶ کشور صدرنشین می‌توانند بدون ویزا از ۲۲۷ کشور جهان به ۱۹۴ کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنند. گفتنی است در میان کشورهای جهان، افغانستان در قعر جدول قرار دارد.

https://www.asianews.ir/u/dSY
اخبار مرتبط
اعتبار گذرنامه بین المللی ۵ ساله است که با برگزاری جلساتی در وزارت کشور توافق شد که اعتبار گذرنامه بین‌المللی به ۱۰ سال افزایش یابد که این موضوع به تایید هیأت وزیران رسیده و هم اکنون جهت تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال گردیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید