صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۰
کد خبر: 19283
گزارشگر: 2
۶۵۲
۰
۰
۱
یک سیستم صوتی قوی

کابل مناسب برای سیستم صوتی مسجد

کابل مناسب برای سیستم صوتی مسجد
مسجد یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها در کشورهای اسلامی است که علاوه بر برپایی مناسک مذهبی، جایی برای گردهمایی، سخنرانی و برگزاری رویدادهای دیگر نیز به حساب می‌آید. عزاداری‌ها، جشن‌ها و مراسم‌ها به طور منظم در مساجد برپا می‌شوند و به همین دلیل نیاز به تجهیز کردن آن‌ها به یک سیستم صوتی قوی وجود دارد. انتقال صدا با کیفیت مناسب شاید مهم‌ترین اقدامی دانست که در مساجد باید به آن توجه شود. تمام مساجد نیازمند این هستند که در زمان‌های لازم، صدایی یکنواخت و با کیفیت از بلندگوهای آن‌ها پخش شود.

اهمیت بلندگو و کابل مناسب برای سیستم صوتی مسجد

بدون داشتن تجهیزات، بلندگو، آمپلی ‌فایر و کابل مناسب برای سیستم صوتی مسجد، به سختی می‌توان اعلانات آن‌ها را به گوش مردم رساند. جلسات مذهبی بزرگی در مساجد برگزار می‌شوند. نصب چند عدد بلندگو و میکروفون به تنهایی کافی نیست و همین مورد ممکن است هزینه سیستم صوتی مسجد را افزایش دهد.
در فضای مسجد نیاز به صدایی صرفاً بلند نداریم. وضوح و یکنواختی آن نیز اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل فراهم کردن تجهیزات صوتی مختلف برای آن ضروری به نظر می‌رسد. در این میان، سیم‌کشی استاندارد بلندگوها یکی از مواردی است که کمتر به آن توجه می‌شود.

سیم‌کشی مناسب بلندگوهای مسجد

سیم‌کشی، بحثی چالش‌برانگیز در طراحی سیستم صوتی مساجد و حسینیه‌هاست. در اکثر مساجد به بیش از یک بلندگو نیاز است تا صدا به طور یکنواخت در فضا پخش شود. سیستم‌های صوتی مساجد اغلب به شکل دائمی طراحی و نصب می‌شوند. بنابراین کابل بلندگو مسجد باید به طور ثابت و دور از دسترس افراد عادی قرار گیرد.

سیستم صوتی مسجد

همچنین فاصله کابل‌های انتقال صوت نیز باید به یک اندازه باشد. در اینجا اهمیت کابل مناسب برای سیستم صوتی مسجد مطرح می‌شود. انتخاب کابل باکیفیت با رسانایی و مقاومت مناسب نیاز به دقت زیاد دارد. خاصیت دی‌الکتریک عایق‌ها و مواد به کار رفته در ساخت کابل، تأثیر زیادی در کاهش نویز سیستم صوتی دارند. در این خصوص بهتر است با کارشناسان مجرب در آوازک مشورت کنید.

نکاتی در طراحی سیستم صوتی مساجد

تولید صدای بلند، تمام چیزی نیست که در مسجد به آن نیاز داریم. این صدا نباید گوش‌خراش باشد. زیرا صدای بلند تنها با نصب چند بلندگوی قوی در مسجد تولید خواهد شد. چالش اصلی، رسا بودن صداست. مساجد، محل سخنرانی‌های مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. عموم حاضرین آنجا هستند تا پیامی دریافت کنند. بنابراین لازم است تا صدا به طور کامل و واضح شنیده شود.

  • صدای سخنران، مداح یا مکبر به طور یکنواخت در تمام فضای مسجد پخش شود.
  • صدای بلندگوها باعث آزار و اذیت حاضرین نشود.
  • تا حد ممکن، صدا از فضای بالای مسجد پخش شود.
  • سیستم صوتی دور از دسترسی اهالی مسجد باشد.
  • مساجد به بلندگوی مخصوص بانگ اذان نیاز دارند.

تجهیزات سیستم صوتی مورد نیاز

قیمت سیستم صوتی مسجد با اندازه فضای مسجد، وسعت منطقه و جمعیت آنجا تغییر می‌کند. همچنین بعضی مساجد ممکن است کاربری‌های دیگری هم داشته باشند. در اینجا لازم است با تجهیزاتی صوتی مسجد بیشتر آشنا شویم.

بلندگو

اصلی‌ترین تجهیزات برای مسجد، بلندگوها هستند. در فضای حیاط می‌توان از بلندگوهای شیپوری یا بلندگوهای دیواری مناسب فضاهای بیرونی استفاده کرد. این بلندگوها در برابر تغییرات آب‌وهوایی مقاومت بیشتری دارند. بلندگو شیپوری، گزینه‌ای مناسب برای پخش صدا در فواصل دور است.
در فضای داخل مسجد هم می‌توان از بلند ستونی یا بلندگوهای دیواری بهره‌مند شد. در خرید بلندگوها باید به دو ویژگی قیمت و کیفیت توجه داشت. در بین تجهیزات صوتی زیکو می‌توان نمونه‌های مختلفی از این بلندگوها را پیدا کرد.

میکروفون

هرچند بلندگوها تأثیر زیادی در کیفیت صدای در حال پخش دارند، اما باید ورودی آن‌ها را نیز در نظر داشت. میکروفون‌ها تعیین می‌کنند که کیفیت صدای خروجی چقدر باشد. در مساجد می‌توان از میکروفون‌ها سیم‌دار یا بی‌سیم استفاده کرد.
استفاده از میکروفون‌های باسیم ساده است و نیازی به باتری و تنظیم فرکانس نیست. مزیت میکروفون بی‌سیم هم در جلوگیری از مزاحمت سیم‌ها و کابل‌های اضافه است. با این وجود، تعمیر میکروفون‌های سیم‌دار راحت‌تر بوده و قیمت کمتری در مقایسه با نمونه‌های مشابه بی‌سیم دارند. برای سخنرانی‌های مساجد می‌توان از میکروفون‌های یقه‌ای هم استفاده کرد.

پایه میکروفون

سیستم‌های صوتی، تجهیزات خاص خود را هم دارند. برای میکروفون‌های دستی در مساجد لازم است پایه‌ای برای نگهداری آن‌ها تهیه شود. زیرا سخنران یا مداح برای طولانی در دست داشتن میکروفون دچار زحمت و اذیت خواهد شد. همچنین مداح ممکن است نیاز به استفاده آزادانه از دست‌های خود باشد.
در این صورت استفاده از یک پایه میکروفون ضروری است. پایه‌های میکروفون منبر و قاری بیشتر برای مساجد کاربرد دارند. در هنگام خرید باید به جنس پایه نیز توجه داشت. با خرید پایه‌های سنگین فلزی، تعادل و کنترل بیشتری هنگام اجرای برنامه‌ها ایجاد می‌شود و احتمال افتادن و لیز خوردن نیز کمتر خواهد شد.

آمپلی‌ فایر و میکسر

از دستگاه‌های ضروری دیگر برای سیستم صوتی مسجد، آمپلی فایر و پاورمیکسر است. کار کردن با آمپلی فایر راحت‌تر و سریع‌تر از پاورمیکسر است و افراد بیشتری آن را ترجیح می‌دهند. پاورمیکسرها ظرافت بیشتری نسبت به آمپلی فایر دارند و تفاوت اصلی این دو نیز در همین است.
کار و خروجی هر دو ابزار تقریباً به یک شکل هستند اما کار با برخی میکسرها سخت‌تر و پیچیده‌تر از آمپلی فایرهاست. پاور میکسرهای زیادی در بازار هستند که کار را برای افراد ساده کرده‌اند. پاور میکسر دایناکورد و پاور میکسر زیکو از برندهای خوب و معتبر هستند. به هر حال در سیستم صوتی مسجد نیاز به یکی از این ابزارها خواهید داشت:

  • پاور میکسر صندوقی: دارای افکت، حداقل چهار ورودی میکروفون و امکان تأمین توان باندهای مورد استفاده را دارد.
  • آمپلی فایر: مدل‌های اهمی برای باندهای شیپوری بوده و در تقویت صدای مساجد تأثیر زیادی دارند.

اکو همراه

اگر بخواهید سیستم صوتی مسجد را کامل کنید بهتر است یک اکو همراه هم برای آن تهیه نمایید. اکو همراه وسیله‌ای کوچک است که می‌توان به راحتی آن را جابه‌جا کرد. این وسیله می‌تواند در مراسم‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این تجهیزات قابلیت شارژ شدن دارند. اکوهای همراه، ابعاد و اندازه‌های مختلفی هم دارند. مدل‌های مختلف آن برای استفاده در فضاهای بزرگ و باز یا به‌کارگیری در محیط‌های کوچک‌تر طراحی شده‌اند.

منبر مسجد

سیم کشی و کابل

با تهیه موارد پیشین و با در نظر داشتن وسعت فضای مسجد می‌توان مقدار کابل لازم برای سیستم صوتی مسجد را مشخص کرد. کابل مناسب برای سیستم صوتی مسجد باید به گونه‌ای باشد که طول و اندازه‌ای دقیق برای تمام بلندگوها داشته باشد. بی‌دقتی در اندازه سیم‌ها باعث ایجاد صدای دوتایی در محیط می‌شود که حالت گوش‌خراش و ناخوشایندی خواهد داشت.

اصول مهم در انتخاب کابل و دیگر اتصالات

در هنگام انتخاب کابل، فیش و اتصالات دیگر به موارد زیر دقت کنید:

  • مقاومت کابل بلندگو بر اساس طول، سطح مقطع و جنس مواد رسانای استفاده شده در آن مشخص می‌شود. همیشه سعی کنید از سیم‌هایی مقاوم با رسانایی بالا استفاده کنید.
  • جنس سیم، تأثیر زیادی روی کیفیت صدا دارد. مس، نقره و طلا از رایج‌ترین سیم‌ها هستند. مشخص است که سیم مسی، قیمت مناسب‌تری نسبت به آن دو دارد. هرچند خلوص مس هم در رسانایی آن مؤثر است.
  • دو سیم یا تک سیم بودن کابل بلندگو هم در کیفیت صدای آن تأثیر دارد. برخی عقیده دارند که کابل‌های تک سیم صدای منسجم‌تری دارند اما همیشه اینطور نیست و بستگی به تجهیزات صوتی دیگر هم دارد.

بلندگوی شیپوری

برای کسب اطلاع دقیق در مورد کابل و اتصالات می‌توانید با متخصصین ما در آوازک مشورت کنید. شما می‌توانید برای مشاوره و خرید از کارشناسان ما درخواست راهنمایی کنید. همچنین اگر نیاز به محاسبه در این خصوص داشتید هم روی تیم حرفه‌ای ما حساب کنید.

سخن آخر در مورد قیمت‌ها

استفاده از کابل مناسب برای سیستم صوتی مسجد، یکی از مهم‌ترین معیارها برای پخش باکیفیت صداست. کیفیت صدا با توجه به شبستان، مناره‌ها، گنبد، ورودی مسجد و ابعاد آن مشخص می‌شود. به همین دلیل تعیین تجهیزات لازم برای سیستم صوتی بستگی به همه این موارد دارد.
تعداد حاضرین در مسجد و کیفیت ابزارها هم حائز اهمیت هستند. تجهیزات سیستم صوتی با قیمت‌ها متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین تنها بعد از بررسی‌ نیازها، انتخاب تجهیزات و تعیین بودجه می‌توان در مورد قیمت آن نظر دقیق داد.

https://www.asianews.ir/u/dTd
اخبار مرتبط
برگزاری مراسم ترحیم از جمله خاکسپاری ، شام غریبان، سوم ، چهلم ، سالگرد و … از جمله رسوماتی است که در کشور ما در صورت از دست دادن شخصی انجام میشود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید