صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۵
کد خبر: 19337
گزارشگر: 464
۳۳۸
۰
۰
۱
یادداشت| مسعود خوشابی

نه فقط ما، بلکه حتی، پدرومادربزرگانمان

نه فقط ما، بلکه حتی، پدرومادربزرگانمان
سرنامه روزنامه اقتصادی آسیا ۱۴۰۲/۱۱/۰۱، اشاراتی به تأیید مصوبه افزایشِ سنِ بازنشستگی توسط شورای نگهبان دارد که توضیح و تشریح بیشتر برخی ازنکات برشمرده درآن ، خالی از لطف نخواهد بود .



آسیانیوز - اگر چه ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ یک نهاد انتصابی همچون شورای نگهبان ، مصوبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۸مجلس شورای اسلامی را در کمتر ازیک ماه تأیید و لازم الاجرا اعلان می نماید، چندان جای تعجب ندارد، تصویب چنین قانونی در مجلس انتخابی نمایندگان مردم جای شگفتی ها دارد!....آن هم باتوجه به این که تا پایان عمر این مجلس انقلابی و انتخاباتی جدید ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ چند صباحی بیشتر باقی‌نمانده است !! مجلس دوازدهمی هم باحداقل مشروعیت باید برپا شود!!!

انتظار این بود که نمایندگان مجلس روزهای پایان عمر نمایندگی های شان را با دلجوئی بیشتری نسبت به موکلین خویش سپری کنند و قدری از سایه ی هولناک مصوبات خود طی ۴ سال گذشته بکاهند واگر در فکر عاقبت کار خود نیستند، اقلاً نگران حضور مردم درپای صندوق‌های انتخابات پیش رو باشند ، ولی افسوس وصدافسوس . شفای قطعی نخواستیم ! کو مرهمی التیام بخش؟ کو ؟؟ ... مرهمی هم پیش‌کش، با ایجاد زخمی نو ، به تلخکامی مان نیافزائید!

---------------------------------

بیشتر بخوانید

 

----------------------

شورای نگهبان وظیفه اش را انجام می‌دهد یعنی :" اطمینان از سازگاری قانون مصوب با معیارهای اسلام و قانون اساسی." والسلام‌علیکم! کاری به این ندارد که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس فریاد سرمی‌دهد که :" صندوق های بازنشستگی از مرز ورشکستگی عبورکرده‌اند و درحال نابودشدن هستند ." یا آن دیگری با قدری احتیاط بیشتر برپشت دست خود می‌کوبد و می‌گوید که ناترازی صندوق های بازنشستگی درحدی است که از مجموع ۱۸ صندوق، ۱۷ صندوق ورشکسته و یادرآستانه‌ی ورشکستگی قراردارند! حتی کاری به این هم ندارد که نایب رئیس مجلس می گوید، بابا ! ...تغییر قانون درنیمه راه، خلاف مبانی قانون گذاری و شرع است .بابا ! طرف با این چشم انداز وارد بازار پرآشوب کارشده که بعد از ۳۰ سال خلاص می شود ، حالا شما، با تغییری که دارید اعمال می‌کنید می‌گوئید، نه خیر، ورق برگشته ! آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت! ۳۰ سال را قبلاً گفته بودیم، حالا شده ۳۵ سال!

و متعاقب آن جدول بالا بلندی هم ارائه می شود که: ای که ۲۰ سال سابقه ی پرداخت بیمه داری، دلت را صابون نزن که ۱۰ سال دیگه خلاص هستی ! ... جدول رو ببین ! حساب کار دستت می‌آت ! ... بله برخی ازقوانین عطف به‌ماسبق هم می شوند ! برخی قوانین ، قوانین تر هستند !

"آگاه بودن به مسائل روز " جای خود ، آگاه بودن به دغدغه‌ها، درد ورنج ها، درخواست های عاجل مردم از نزدیک کار نمایندگان مردم است نه علمای اعلام و حقوق دانان به‌نامِ شورای نگهبان. اگر این جا وآن جا، انبوه سالخوردگانی تجمع می کنند با اصواتی در گلوشکسته، فریاد می‌کشند اعتبار، حرمت و کرامت انسانی ما لگد کوب می شود، آخه این چه وضعیه! جواب دریافت می کنند: صداتون در نیات و خوشحال باشید که با ۳۰ سال استخوان خُردکردن بازنشسته شده اید، آیندگان با ۳۵ سال استخوان خُردکردن بازنشسته خواهند شد!... بله! ... هر اعتراضی سوای جواب اجرائی، پاسخ قانونی هم دارد ! پس مجلس انتخابی و شورای نگهبان‌انتصابی چه کاره اند؟

تازه وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی ، جناب حاج آقا سیدصولت مرتضوی می‌فرمایند این افزایش سن بازنشستگی یک " قاعده‌ی قبول شده جهانی است ." نه این که ما همه چیزمان مطابق قواعد مقبول جهانیان است، این یکی هم بالای آن‌ها .

والله مانده ایم، ایشان که زوری زوری شهردار مشهدش کردند و درآن جا آن فجایع را ببارآورد، ودر ازاءاش ترفیع مرتبت نثارش کردند و در مقام وزارت حضور و ظهور یافت باچه شناختی از جهان، چنین لحیه‌ای ابراز می‌فرمایند؟ غیر از اماکن مقدسه‌ی واقع در عربستان سعودی، عراق، سوریه به کجای دیگر دنیا مشرف شده اند؟ بازدید بماند! تا چه میزان از قوانین کار در آلمان، فرانسه ، سوئیس ،... بازهم بماند ، ژاپن ،چین ،هند خبردارند؟

والله ما مانده ایم!.. این همه ارّه تیزکردن‌های مدامِ حضرات علیه انبوه پیرمردان وپیرزنان جان به لب رسیده ای که عمری در سخت ترین مقاطع تاریخی این مملکت، خادم صدیق آن بوده اند، و به خاطر این که حداقل انتظاراتشان برآورده نمی‌شود، فریاد دادخواهی وحق‌طلبی سرداده اند که چه بسا گوش فلک را هم کرکرده، چرابه گوش برخی خودی ها فرونمی‌رود؟

https://www.asianews.ir/u/dU7
اخبار مرتبط
مصوبه مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه درباره افزایش سن بازنشستگی، شاید مهمترین خبری بود که در هفته گذشته، محور بحث‌ها و تحلیل‌ها و حواشی گوناگون شد، حاشیه‌ها و اظهارنظرهایی که همچنان ادامه دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید