صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۴
کد خبر: 19386
گزارشگر: 464
۳۲۴
۰
۰
۰
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

اهمیت بهره‌وری در دنیای رقابتی امروز

اهمیت بهره‌وری در دنیای رقابتی امروز
تمام تلاش‌های بشر، اختراعات و اکتشافات همواره در این جهت بوده که با حداقل امکانات حداکثر نتیجه را به‌دست آورد.


آسیانیوز - میزان رشد بهره‌وری در هر جامعه‌ای، بر سطح زندگی و رفاه عمومی، نرخ تورم، میزان بیکاری، رشد اقتصادی جـامعه و سطح رقـابت‌پذیری در بازارهای جهانی نقش به‌سزایی دارد. در دنیای امروز با پیشرفت صنعت و تکنولوژی و افزایش سطح رقابت، سازمان‌هایی بقا خواهند داشت و به حیات خود می‌توانند ادامه دهند که بهره‌ورتر تولید کنند.

در دنیای رقابتی امروز که ضروری است کسب‌وکارها برای نیل به اهداف و چشم‌اندازهای خود، هر ثانیه از زمان و هر قطره از سرمایه خود را به سوددهی برسانند، برای راه‌اندازی هر کسب‌وکاری ابتدا باید راندمان و میزان بهره‌وری آن ارزیابی شود. در غیر این‌صورت محکوم به ورشکستگی است. کشور ما هم در حال گذر از مرحله نیمه‌صنعتی به صنعتی است و به‌تدریج در حال ورود گسترده به بازارهای جهانی است. بنابراین امروز اهمیت بهره‌وری در کشور ما به‌طور ملموس‌تری حس می‌شود.

بسیار مهم است که سازمان‌ها و بنگاه‌های تولیدی با مفهوم بهره‌وری آشنایی داشته باشند. با این‌همه برای تعریف بهره‌وری برای هر سازمانی باید شرایط و فرهنگ آن سازمان را در نظر گرفت و درواقع نمی‌توان تعریف واحدی برای تمام سازمان‌ها داشت. اما به‌طور کلی بهره‌وری به مفهوم نسبت میزان بازده و خروجی یک فعالیت به میزان مصرف داده‌هاست و به شکلی دقیق‌تر در تولید، بهره‌وری به مفهوم نسبت میزان تولید به میزان مصرف منابع است. این منابع می‌تواند مواد اولیه، ماشین‌آلات، منابع مالی و نیروی انسانی باشد.

اینکه بتوانیم شاخص‌های قابل اندازه‌گیری مناسبی برای سنجش بهره‌وری در سازمان‌ها داشته باشیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. باید بتوانیم با اندازه‌گیری این شاخص‌ها در بازه‌های زمانی معین میزان بهره‌وری را در سازمان‌ها بسنجیم. رشد و توسعه تولید ملی با تولید بهره‌ور میسر می‌شود.

افزایش بهره‌وری باعث می‌شود کیفیت محصولات تولیدی افزایش پیدا کند، رقابت در بازار توسعه یابد، هزینه‌های تولید و طبعا قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کند، بازدهی سرمایه بالا رود که همه این عوامل منجر به افزایش ثروت ملی و سطح رفاه جامعه، افزایش قدرت خرید مردم و کاهش تورم و رشد و شکوفایی اقتصادی می‌شود.

https://www.asianews.ir/u/dUV
اخبار مرتبط
بررسی معضلات ریشه‌ای اقتصاد ایران در گفت‌وگوی آسیا با دکتر آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه اقتصاد ایران دیرزمانی است که با مشکلاتی عمیق و ساختاری روبه‌روست، مصائبی که در طی ادوار گوناگون و آمدن و رفتن دولت‌های گونه‌گون، از ابعاد آن کاسته نشده، بلکه به عمق و گستره‌ آن افزوده شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید