صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۶
کد خبر: 19400
گزارشگر: 2
۲۳۱
۰
۰
۱
نوروز در کشورهای دیگر

آداب و رسوم جالب کشورهای مختلف در جشن نوروز

آداب و رسوم جالب کشورهای مختلف در جشن نوروز
جشن باستانی نوروز از گذشته‌های دور در بسیاری از مناطق نزدیک به ایران نیز جشن گرفته می‌شود. البته آداب و رسوم نوروز در کشورهای مختلف بعضا با چیزی که در کشورمان می‌بینید، بسیار متفاوت است.

جشن باستانی نوروز از گذشته‌های دور در بسیاری از مناطق نزدیک به ایران نیز جشن گرفته می‌شود. البته آداب و رسوم نوروز در کشورهای مختلف بعضا با چیزی که در کشورمان می‌بینید، بسیار متفاوت است.

نوروز در کشورهای مختلف

در روزهایی که بسیاری خود را برای شرکت در تور استانبول نوروز آماده می‌کنند، بعضی از کشورهای همسایه که جشن نوروز نیز برگزار می‌کنند، گزینه‌هایی مناسب برای سفر به حساب می‌آیند. تازه وقتی از آداب و رسوم این کشورها درباره نوروز آشنا شوید، شاید بیشتر دلتان بخواهد که از نزدیک این جشن‌های نوروزی را ببینید. اگر این بار قصد دارید نوروز را به جای خرید تور دبی تعطیلات عید در یکی از کشورهای آسیایی که نوروز را جشن می‌گیرند بگذرانید، با ما همراه باشید تا از بعضی رسومات این کشورها در ایام نوروز برایتان بگوییم.

تاجیکستان

عید نوروز در تاجیکستان بین روزهای ۳۰ اسفند تا ۲ فروردین جشن گرفته می‌شود. تاجیک‌ها نوروز را جشن صلح و دوستی می‌دانند و با برگزاری مراسمات مختلف آن را پاس می‌دارند. بخش بزرگی از جشن‌های نوروزی در تاجیکستان شبیه به کشور خودمان است، مثل جشن حوت که مردم دور آتش به رقص و پایکوبی پرداخته و مثل چهارشنبه سوری برگزار می‌شود. گل گردانی که در آن مردم در هر شهر گل‌هایی را در جایی خاص جمع می‌کنند و بلبل خوانی که مراسم آواز خوانی در ایام نوروز است از دیگر آداب و رسوم مردم تاجیکستان در نوروز به حساب می‌آید.

آذربایجان

نوروز در کشورهای مختلف در منطقه جشن گرفته می‌شود اما شهر باکو با توجه به محبوبیتش، هر ساله در نوروز میزبان گردشگران ایرانیان زیادی است که برای شرکت در مراسمات نوروزی به این شهر می‌روند. این کشور بعد از ایران، یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های نوروزی را برپا می‌کند، مردمش سفره هفت سین می‌چینند، به خرید لباس نو و خانه تکانی می‌پردازند و حتی سمنو پخت کرده و بین همسایه‌ها پخش می‌کنند. مردم آذربایجان نیز شب چهارنبه سوری به برپایی آتش می‌پردازند و روستاییان نیز به پخش کردن خیرات عقیده دارند. اگر دوست دارید، شما هم در روزهای نوروز به باکو رفته و در جشن‌های گفته شده شرکت کنید، می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی مقتدرسیر تابان به آدرس mstiran.com از تورهای متعدد این مجموعه برای این ایام بهره ببرید.

ترکمنستان

بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ترکمنستان، در دوران حکومت شوروی، اجازه‌ی برگزاری جشن‌های نوروز را نداشتند و بعد از فروپاشیه آن اتحادیه و استقلال دوباره، مردم آن‌جاها، دوباره به برگزای نوروز می‌پردازند. ترکمن‌ها نیز هر ساله در نوروز با خانه تکانی، برگزاری مراسات رقص و آواز در میادین عمومی و مسابقات اسب سواری، آیین‌های کهن خود را زنده نگه می‌دارند و به برگزاری بعضی از مسابقات قدیمی همچون خروس جنگی و کشتی می‌پردازند. پخت انواع شیرینی‌ها و غذاهای خوشمزه همچون بامیه و سمنو نیز از دیگر رسم‌های مردم ترکمن در نوروز است.

نوروز در قزاقستان

قزاقستان

همچون نوروز در کشورهای مختلف، قزاق‌ها نیز با برپا کردن سفره هفت سین، جشن‌های بزرگ، خانه تکانی و پوشیدن لباس‌های رنگارنگ به پیشواز بهار می‌روند. اما در بطن این مراسمات، تفاوت‌های فرهنگی زیادی بین رسومات نوروزی قزاق‌ها با مردمان کشورمان وجود دارند. برای مثال، آن‌ها عقیده دارند که حتما باید لباسی سفید رنگ و تمیز بپوشند، دختران عاشق، برای معشوق خود غذایی با گوشت اسب درست می‌کنند و رسم جالب بشارت دادن نوروز را با آویزان کردن زنگوله و عروسک بر اسب به جا می‌آورند. در قزاقستان نیز بازی‌ها و مسابقات محلی جایگاهی ویژه در جشن‌های نوروزی دارند.

افغانستان

برای سال‌ها مردم افغانستان به دور از سایه طالبان، دوباره به برپایی نوروز مشغول بودند اما در سال‌های اخیر با به قدرت رسیدن طالبان، خیلی از جشن‌های مردم در بلخ و مزار شریف، دوباره زیر سایه وجود این فرقه قرار می‌گیرد. افغان‌ها جشن‌های زیبایی برای نوروز دارند. از مراسم گل سرخ که در مزار شریف و با رویش دوباره گل‌های سرخ برگزار می‌شود تا سفره‌ی هفت میوه‌ به جای هفت سین و بازی‌های قدیمی همچون بزکشی، تمامی جشن‌های نوروزی افغانستان جذاب و مفرح هستند.

قرقیزستان

قرقیزستان نیز از جمله کشورهایی است که نوروز را اگر چه کوتاه اما بسیار بزرگ جشن می‌گیرند و مردم از همان ساعات اولیه صبح از خانه بیرون زده و با لباس‌های رنگی در میادین شهر جمع شده و به رقص‌های محلی و خواندن سرودهای مناسبتی می‌پردازند. خیلی از رسم و رسومات مردم قرقیزستان برای نوروز در غذاهایی که می‌پزند خلاصه می‌شود و سفره‌های بزرگ و رنگارنگ، جزو مهم‌ترین رسم‌های سال نو در میان این مردم محسوب می‌شود.

ازبکستان

همچون نوروز در کشورهای مختلف، مردم ازبک نیز بعد از رهایی از چنگ شوروی، دوباره توانسته‌اند، آیین‌های کهن خود را در این ایام زنده کنند. برگزاری جشن‌های خیابانی، کاشتن نهال، پخت و پخش کردن سمنو، پرورش سبزه از جمله آداب ازبک‌ها برای نوروز است. البته آن‌ها رسم چیدن هفت سین ندارند و تنها سبزی سبز می‌کنند.

نوروز در کردستان

کردستان عراق

اگر چه در کل عراق، تنها کردها هستند که به نوروز اعتقاد دارند اما مردم مناطق خود مختار کرد در شمال عراق، رسم‌ها و جشن‌های خاص خود را برای این ایام دارند. آن‌ها از چند هفته زودتر شروع به سبز کردن سبزه می‌کنند، در روز نوروز، لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و در خیابان‌ها به برپایی رقص‌های محلی معروف کردی می‌پردازند. در سال‌های اخیر در کردستان عراق، در لحظه سال نو آتش بازی‌های بزرگی نیز برگزار می‌شود.

ترکیه

مناطق کرد نشین ترکیه نیز روز اول فرودین به مناسب نوروز، جشن‌هایی را برپا یمی‌کنند. این جشن‌ها بسیار به مراسمات کرد نشینان عراق و ایران نزدیک بوده و برنامه‌های آن‌ها نیز شامل جشن‌های خیابانی و شلوغ می‌شود. البته در سال‌های اخیر برگزاری جشن‌های نوروز در ترکیه بسیار کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است.‌

نوروز ۱۴۰۳ به نقاط مختلف جهان سفر کنید

اگر دوست دارید به تور باکو رفته و از جشن‌های نوروزی دیدن کرده یا عید خود را به یک مقصد توریستی خارجی جذاب سفر کنید، ما به شما مقتدرسیر تابان را پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه یکی از شرکت‌های گردشگری محبوب و پر سابقه در کشورمان بوده که در تمام طول سال، تورهای متنوعی به مقاصد متنوع در جهان برگزار می‌کند. تورهای نوروز ۱۴۰۳ مقتدرسیر تابان نیز شامل کشورهای دور و نزدیک شده و هم تورهای ارزان قیمت خارجی و داخلی و هم تورهای لاکچری به مقاصد اروپایی و آسیایی را شامل می‌شود.

برای مشاوره رایگان و رزرو تور می‌توانید با شماره ۷۵۲۱۲ – ۰۲۱ تماس گرفته یا به سایت رسمی مقتدرسیر تابان به آدرس mstiran.com مراجعه نمایید.

https://www.asianews.ir/u/dV8
اخبار مرتبط
بهار فصل نو شدن هاست و ایرانیان از دیرباز به مناسبت این نو شدن، روز اول بهار را نوروز نامیده و هر سال این روز را جشن می‌گیرند. نوروز، میراث مشترک و نماد وحدت فرهنگی ایرانیان، در طول تاریخ همواره با آداب و رسوم و آیین‌های ویژه‌ای برگزار می‌شده است. اگرچه آیین‌های نوروزی و آغاز سال نو ریشه جهانی دارد، اما‌ آیین‌های نوروزی ایرانیان بومی و مختص این سرزمین است. این آیین ها در هر نقطه‌ای از ایران در فرم و شکل های متفاوت و با محتوایی نزدیک به هم برگزار می شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید