صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۵
کد خبر: 19455
گزارشگر: 464
۲۷۸
۰
۰
۲
یادداشت| امیر وکیلیان

ایرج جمشیدی؛ نماد تحول و استقلال روزنامه‌نگاری

ایرج جمشیدی؛ نماد تحول و استقلال روزنامه‌نگاری
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند بعد از سال‌ها تلاش بی‌وقفه و عاشقانه به مطبوعات و فرهنگ ایران‌زمین، مرد همیشه خندان آسیا از میان ما رفت.

آسیانیوز - برای من که ۶ سال همکاری با استاد ایرج جمشیدی داشتم، این واقعه از چند جهت تأسف و تأثر بسیار بزرگی به شمار می‌آید و ادامه راه او در عرصه مطبوعات اقتصادی، در فقدان نگاه نوگرا و تحول‌خواهانه‌اش بسیار سخت خواهد شد.

یادآوری چند نکته از سابقه فعالیت ایرج جمشیدی بسیار مهم است:

۱. بنیانگذاری روزنامه‌های اقتصادی در ایران که اولین‌ها را ثبت نمود. اولین روزنامه بورسی که شامل تمامی اخبار و تحلیل‌های بازارسرمایه بود و تنها مرجع فعالان بورس در دهه هشتاد به شمار می‌آمد که هر روز در ۸ صفحه منتشر می‌شد. اگرچه این پیشگامی در سال‌های بعد برایش موجب دشواری‌های بسیار شد.

۲. اولین روزنامه یا رسانه مکتوب درباره فناوری دیجیتال (آسیا) که در ۸ صفحه به کلیه اخبار، رویدادهای فناوری از تمام دنیا می‌پرداخت و حجم و تنوع مقالات و گزارش‌های ترجمه‌شده‌اش برای مخاطب ایرانی بعد از انقلاب بی‌سابقه بود و هنوز بعد از گذشت بیست سال از انتشارش بسیار خواندنی و آموزنده است.

۳. روزنامه آسیا اولین روزنامه خصوصی فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی بود، که مخاطب آن کارآفرینان و فعالان شرکت‌ها بودند و در همین چند روز بعد از درگذشت ایرج جمشیدی، ابراز علاقه برترین چهر‌های شناخته‌شده فضای مجازی (اینفلونسرها) گویای این مطلب است. آن‌هایی که با آسیا و ایرج جمشیدی آشنا هستند می‌دانند که او بدون داشتن چشم‌داشت و با گشاده‌رویی مبدع و ایجادکننده بستر مناسب برای بسیاری از کسب‌وکارهای خرد و نوپا به شمار می‌آمد که شماری از آن‌ها اکنون نه تنها در ایران بلکه در سطح بین‌المللی در حال فعالیت می‌باشند.

۴. سردبیر روزنامه آسیا اعتقادی راسخ به مبانی اقتصاد آزاد و یادگیری از دنیای پیرامونی داشت و همواره در جهت آگاهی‌سازی مردم و یادگیری کنشگران از دنیای در حال پیشرفت پیشگام بود و باور داشت تغییر شرایط اقتصادی از تغییر بنیادین در نگاه و بینش افراد جامعه شکل می‌گیرد.

۵. ایرج جمشیدی مخاطب را ارج می‌نهاد. اولین روزنامه تمام گلاسه و رنگی مطابق با استانداردهای برترین روزنامه‌ها و مجلات اقتصادی دنیا توسط او برای مخاطبین به چاپ رسید. این اقدام او صنعت تبلیغات را متحول نمود و بعد از آسیا افراد بسیاری با توجه به اهمیت بخشیدن به شرکت‌های خصوصی، رسانه‌های متعدد و مستقلی را راه‌اندازی نمودند.

یادمان باشد از دهه ۵۰ تا ۸۰ خورشیدی و در روزگاری که رسانه‌ها در ایران کاملا سیاست‌زده و در دست افراد خاص و کاملا دولتی اداره می‌شدند، روزنامه آسیا از مردم و برای مردم پا به عرصه نهاد و تاریخ مطبوعات مستقل را متحول ساخت.

و مهم‌تر از آن، در شرایط فعلی فرهنگ ایران که عاشقان مطبوعات و کار فرهنگی به دلایل گوناگون بسیار اندک هستند، درگذشت آخرین بازماندگان عصر طلایی فرهنگ و ادب ضربه جبران‌ناپذیری بر پیکره فرهنگ و ادب ایران به‌شمار می‌آید. ایرج جمشیدی جزو معدود روزنامه‌نگاران با نگاهی بی‌طرفانه بود که حتی در شرایط سخت و فشارها هم هیچگاه از نگاه منصفانه حرفه‌ای فاصله نگرفت. شاید به همین خاطر درگذشت‌اش در روز پدر معنایی دیگر به راز وجودی او می‌بخشد.

۶. در سال‌های اخیر تمامی گروه‌ها و فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با هر نگاه و دیدگاهی به جامعه و مسائل پیرامونی با تضادهای آشکار، به‌خاطر آرامش و منطق بالای ایرج جمشیدی، از دوستان و همراهانش شدند. بخش سوم فعالیت او در دهه ۹۰  توجه واقعی و بدون تکلف و لکنت با مخاطبان میلیونی بود که همراه با تحولات اجتماعی و سیاسی تغییر ذائقه داده و از رسانه‌های مکتوب به سمت رسانه‌های آنلاین حرکت کرده بود. ایرج جمشیدی به خوبی این مسئله را درک کرد و روایتی متفاوت و امیدبخش از رویدادها را گزارش می داد.

گرچه او مبتکر این نوع رسانه از داخل ایران برای عموم ایرانیان و مخاطبان جهانی‌اش بود، اما سالها بعد از شروع کارش با این سبک و سیاق جدید هنوز هیچ رسانه‌ای در داخل نتوانسته این کار را تکرار کند و باید گفت که جمشیدی با آخرین نوآوری رسانه‌ای‌اش نام خود را به‌عنوان اولین و آخرین خبرنگار ایرانی با رویکردی تحول‌خواهانه و مستقل به ثبت رسانده است. امیدواریم که دوستان و شاگردانش ادامه‌دهنده راه‌اش باشند.

https://www.asianews.ir/u/dW1
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید