صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۰
کد خبر: 19493
گزارشگر: 464
۲۳۶
۰
۰
۰
فرشاد قوشچی ـ روزنامه‌نگار و دانشیار دانشگاه

آقای جمشیدی! قرارهایمان ناتمام ماند

آقای جمشیدی! قرارهایمان ناتمام ماند
کمتر از دو سال از آشنایی و دوستی‌ام با استاد ایرج جمشیدی می‌گذرد و حالا افسوس می‌خورم ای کاش این رفاقت قدیمی‌تر می‌بود و تأسف عمیق‌تر از آن که تصور می‌کردم تا دیرزمانی این آشنایی و گپ و گفت ما امتداد خواهد داشت. غفلتی که بنا به مشکلات زندگی از طرف من پیش آمد.



  آسیانیوز -
من به‌واسطه استاد اسماعیل جمشیدی برادر بزرگشان، با ایرج جمشیدی آشنا شدم، بهانه آن هم تهیه برنامه‌ای برای تلویزیون آسیا بود که به معرفی کتاب «سفری از سپید و سیاه تا کتابستان» خاطرات مطبوعاتی اسماعیل جمشیدی، می‌پرداخت که منتشر کرده بودم.

خوشبختانه این دوستی ادامه یافت با محبتی که او به من داشت، دو، سه تا از کتاب‌هایم را از جمله «وقت هر دلتنگی/ نام بعضی از نفرات» را که برایش برده بودم، توجه‌اش را جلب کرد و سبب شد که برای تهیه برنامه‌ای به اتفاق به ابن بابویه بر سر مزار مهوش خواننده محبوب دهه ۲۰ و ۳۰ خورشیدی که برحسب اتفاق بخش مربوط به سرگذشت او از کتاب حذف شده بود، برویم.

طی این آمد و رفت‌ها موضوع بحث ما به خاطرات پیش از انقلاب او کشیده شد و ماجرای دستگیری‌اش در گروه ۱۲ نفره گلسرخی ـ دانشیان، که او روایت و دیدگاهی تقریبا متفاوت از آنچه تاکنون نقل شده، داشت. به پیشنهاد من تدارک برنامه ویدئویی را در تلویزیون آسیا داد و نام این برنامه را «یکی از آن ۱۲ نفر» گذاشتیم.

طی ۱۸ جلسه و تا پایان سال ۱۳۵۵ خاطراتش را بازگو کرد، آخرین برنامه اول تیرماه امسال پخش شد. مدتی بعد با توجه به عدم حضورم در تهران و پس از آن مشکلات کاری برنامه متوقف ماند و قرار بود در آینده‌ای نزدیک خاطرات شفاهی‌شان را پی بگیریم. هرچند اهمال و تعلل من به بهانه‌های واهی هم در توقف برنامه بی‌اثر نبود. چه آنکه تصور می‌کردم فرصت بسیاری باقی است، اما طی همین مدت کوتاه بیماری بر ایشان چیره شد و با انبوهی از خاطرات سیاسی و اجتماعی ما را تنها گذاشتند.

ایرج جمشیدی بنیانگذار و مدیر معروف‌ترین و پرتیراژترین روزنامه اقتصادی ایران یعنی آسیا در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ خورشیدی و البته با فراز و نشیب‌های فراوان بود. خلاقیت او در سال‌های اخیر موجب شد در کنار روزنامه آسیا، با تأسیس و راه‌اندازی استودیوی تلویزیونی، برنامه‌های تصویری متنوعی را هم تهیه و اجرا نماید، یادش مانا.

https://www.asianews.ir/u/dWD
اخبار مرتبط
در رساله¬ پولس رسول به کاتبان آمده است: «زینهار تا کلام را به خاطر نان نفروشی و روح را به خدمت جسم درنیاوری... به هیچ قیمتی ـ حتی به قیمت گنج قارون ـ زرخرید انسان مشو... اگر می‌فروشی همان به که بازوی خود را، اما قلم را هرگز... در کلام خود عزاداران را تسلا باش، ضعفا را پشتوانه و ظالمان را تیغِ رو در رو...»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید