صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۵
کد خبر: 19557
گزارشگر: 464
۸۲۷
۴
۰
۱۲
دکتر ملیکا ملک‌آرا

توانمندسازی زنان روستایی گامی لازم برای توسعه پایدار

توانمندسازی زنان روستایی گامی لازم برای توسعه پایدار
با نگاهی به تجربه‌های دنیای امروز می‌توانیم نتایج ملموس توانمندسازی زنان روستایی را در جهت توسعه پایدار دریابیم. مطالعات نشان می‌دهد که در تاجیکستان در جریان طرح معیشت مقاومتی این برنامه موفق شده آسیب‌‌ها را برطرف و معیشت زنان روستایی را با بالا بردن قابلیت اشتغال، بهره‌وری کشاورزی و ارتقای فرهنگی بهبود ‌بخشد.


آسیانیوز - در این طرح تمرکز روی کشاورزان زن دارای مزارع و باغهای کوچک (کمتر از یک هکتار زمین) بود که توانست مهارتهای کشاورزی زنان را ارتقا بخشد، نقش زنان را در زنجیره ارزش کشاورزی افزایش دهد و اشتغال زنان کشاورز را در جهت بهبود درآمد خانوار و کاهش ناامنی غذایی بیشتر کند که در نهایت این فرایند منجر به توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی در جهت توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست گردید.

در کامبوج با همکاری بنیاد ویزا و بانک ملی کامبوج طرحی آموزشی به نام برنامه "پیشبرد توانمندسازی اقتصادی زنان در مناطق روستایی از طریق ارتقای سواد مالی و دیجیتال" در جهت ارتقای مهارتها و دانش زنان روستایی در زمینه رفاه مالی و مدیریت پول و شناخت ارز دیجیتال به اجرا درآمد که بسیار موفق عمل کرد.

این طرح شامل کارگاه‌های آموزشی ویژه در مناطق روستایی در مورد تدریس مهارت‌های ضروری سواد دیجیتال و سواد مالی و ابزارهای تعاملی بود که کارکنان بانکی آن را رهبری می‌کردند.

در مالی که کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه به‌ طور گسترده‌ای تغذیه کودکان را تحت تاثیر قرار داده است، زنان برای تولید و فروش آرد غنی‌شده آموزش دیدند و خیلی زود شرکت‌های تعاونی زنان توانمند روستایی علیه فقر غذایی وارد عمل شد که نتایج درخشانی پدید آورد.

اکنون باید با نگاه به تجربه‌های دیگر کشورها با طرحهای جدید و برنامه‌های آموزشی نو در مناطق روستایی با توانمندسازی زنان روستایی گامی لازم برای توسعه اقتصادی پایدار برداشت و به سوی شرایط بهتر زندگی حرکت کرد.

دکتر ملیکا ملک‌آرا، مشاور استراتژی کسب و کار و پژوهشگر کارآفرینی اجتماعی
https://www.asianews.ir/u/dXH
اخبار مرتبط
به تازگی مجموعه مقالات تحلیلی بر صادرات و واردات داروهای ارگانیک و مکمل‌های دارویی نوشته دکتر ملیکا ملک‌آرا منتشر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مهتاب برازنده
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
5
0
1

هیچ کشوری بدون توسعه روستاها و خصوصا زنان روستایی توسعه نخواهند یافت .یادداشت مفیدی بود .سپاس از نگارنده

الهام خورسند
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
5
0
1

بسیار عالی، با امید به اینکه بسترهای لازم جهت حضور بانوان در همه عرصه های اشتغالزایی فراهم شود

‌amirali
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
5
0
1

موضوع بسیار جالبی هست در واقع نیم جمعیت مناطق روستایی زنان هستند که نیازمند توجه ویژه در اموزش کارافرینی هست .سپاس از دکتر ملک ارا که با وسعت دید به مسایل اجتماعی ،توجه ویژه به این مقوله دارند

مریم کیانفر
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
5
0
1

بسیارعالی خانم دکتر ملک آرا


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید