صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۰
کد خبر: 19644
گزارشگر: 464
۳۲۸
۰
۰
۰
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

افزایش بهره‌وری با کاهش ضایعات

افزایش بهره‌وری با کاهش ضایعات
یکی از مباحث بسیار مهمی که امروز در بحث افزایش بهره‌وری در تولید در سطح جهانی بسیار مطرح است، بحث کاهش ضایعات است. حلقه مفقوده‌ای که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش آسیانیوز؛ اهمیت این موضوع از چند جهت است؛ اول اینکه کاهش ضایعات برای حفاظت از محیط زیست و منابع زیست محیطی به‌ویژه در بحث انرژی بسیار کلیدی است و نوعی مسئولیت اجتماعی محسوب می‌شود.

از منظر دیگر، کاهش ضایعات در یک سازمان یا بنگاه تولیدی باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش حاشیه سود می‌شود و به درآمدزایی سازمان و افزایش سطح رضایت کارکنان هم کمک می‌کند و در مقیاسی وسیع‌تر هم جلوگیری از هدررفت ضایعات در کشور از هدر رفتن منابع جلوگیری کرده و به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند.

ضایعات و افزایش روزافزون آن، یکی از پدیده‌های تولید انبوه است که کشورهای صنعتی از جمله اروپاییان در جست‌وجوی یافتن راه‌هایی برای جلوگیری و قطع این جریان هستند. کاهش ضایعات یکی از اصول اساسی زندگی اجتماعی بشری است که از هزاران سال قبل بدون آنکه از مفهوم آن آگاهی داشته باشند به کار می‌بستند.

قطعا برای کاهش ضایعات باید به چند نکته کلیدی توجه کنیم. اولا سطح تکنولوژی و فناوری باید در سطح کشور و سازمان‌ها به‌طور مؤثری ارتقاء پیدا کند. هر سازمانی به‌طور مداوم باید خود را با استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیا به روز کند و با به‌کارگیری این فناوری‌ها از اتلاف منابع جلوگیری کند.

بایستی به کارکنان و کلیه نیروهای مؤثر در سازمان آموزش داده شود و روش‌های اجرایی مدون برای کاهش ضایعات و جلوگیری از اتلاف منابع در هر سازمان وجود داشته باشد و تمامی پرسنل ملزم به تبعیت از این دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی باشند. ثانیا ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری باید در دستور کار برنامه‌های کلان دولت قرار گیرد. تخصیص بودجه برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و برنامه‌های حمایتی از این صنایع ضرورتی انکارناپذیر است.

اگر برنامه‌ای مدون، دقیق و اجرایی برای کاهش ضایعات در کشور داشته باشیم، نه تنها شاهد افزایش بهره‌وری در سطح سازمان‌ها و بنگاه‌های تولیدی خواهیم بود، بلکه به ارتقاء بهره‌وری تولید در کشور و رشد و شکوفایی اقتصادی دست خواهیم یافت.

https://www.asianews.ir/u/dZ8
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید