صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۵
کد خبر: 19698
گزارشگر: 464
۴۹۴
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

نقش دانش‌بنیان‌ها در بهره‌وری

نقش دانش‌بنیان‌ها در بهره‌وری
یکی از نکات بسیار کلیدی در افزایش بهره‌وری ظهور هر چه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد و گسترش دانش‌بنیان شدن سازمان‌ها و واحدهای تولیدی است.

به گزارش آسیانیوز؛ روندی که در سطح جهان در حال گسترش روزافزون است و هر روز با رشد و پیشرفت تکنولوژی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به‌ویژه در سالی که تولید دانش‌بنیان شعار کلیدی آن است، باید یک جهش اصولی و برنامه‌ریزی‌شده در عرصه دانش‌بنیان و حمایت از این شرکت‌ها داشته باشیم. این حمایت نه فقط در سخن بلکه باید در عمل هم محقق شود. از در نظر گرفتن تسهیلات و تخصیص منابع گرفته تا رفع موانع تولید دانش‌بنیان و کاهش بوروکراسی‌های اداری و تسهیل شرایط برای تولیدات دانش‌بنیان و تشویق و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در این حوزه و نیز حمایت و تشویق نخبگان و کسانی که ایده‌های نوآورانه دارند، همگی باید با یک برنامه‌ریزی مدون و اصولی مرحله به مرحله اجرایی شود.

باید در خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های موردنیاز و راه‌اندازی خطوط تولید و نیز تأمین مواد اولیه موردنیاز برای شرکت‌های دانش‌بنیان و کسانی که طرح‌ها و ایده‌های عملی با قابلیت اجرایی دارند، تسهیلات ویژه فراهم کنیم. باید یک جنبش جدی در به‌کارگیری نخبگان و فارغ‌التحصیلان در حوزه‌های مختلف تولید و صنعت و بهره‌گیری از ایده‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان در کشور شکل بگیرد.

اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری به طرح‌ها و ایده‌های نو نیاز دارد. تحول در عرصه آموزش و حرکت به سمت آموزش کاربردی که بتواند در عرصه صنعت و تولید ظهور عملی داشته باشد، باید در دستور کار جدی قرار گیرد. تحول در عرصه تولید دانش‌بنیان زیرساخت می‌خواهد. باید مسیری را که سال‌ها فقط با دست‌انداز مواجه بوده هموار کنیم و نگاهی تازه، کارشناسانه و عمل‌گرایانه به این عرصه بیندازیم. نگاهی کاملا متفاوت و با رویکردی صد در صد حمایتی.

در شرایطی که کشور با انواع تحریم‌های ناعادلانه جهانی سال‌هاست که دست و پنجه نرم می‌کند و فشار اقتصادی بر کشور، تولیدکنندگان و مردم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، جهش در عرصه دانش‌بنیان راهکار برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی و رشد و بهره‌وری در کشور و پایه‌گذار توسعه اقتصادی است. به‌ویژه در کشوری که گنجی عظیم از منابع خدادادی و نیروی انسانی خلاق و نخبه در خود نهفته دارد.

https://www.asianews.ir/u/e01
اخبار مرتبط
یزد - رئیس کل دادگستری استان گفت: از ظرفیت ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، در جهت حمایت تولید، اشتغال و همچنین کمک به شرکت های دانش بنیان استفاده می شود
یزد - مدیرکل استاندارداستان ، به مناسبت هفته پژوهش ودر حضور معاونین استانداری و دیگر مقامات محلی گفت: ویژگی اساسی اقتصاد دانش بنیان، پایداری ومولد بودن آن در این بخش مهم است به ویژه آن که شتاب استانداردسازی محصولات دانش بنیان، روبه افزایش است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید