صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۷
کد خبر: 19795
گزارشگر: 464
۴۳۹
۰
۰
۱
یادداشت| صابر قادری

خراسان باستان جایگاه افیون نیست

خراسان باستان جایگاه افیون نیست
نقاشی "مقام افیون" اثر هنرمند افغان، فریدالله ادیب آیین، نمایانگر یک سبک هنری نوین و انتقادی است این اثر با بهره‌گیری از نمادها و عناصر هنری، پیام‌های مهمی درباره مواد مخدر و ارتباط آنها با جوامع را ارائه می‌دهد.

آسیانیوز -  نقاشی "مقام افیون" از نماد گاو با چهره انسانی و خشخاش به عنوان نمادهایی از قدرت و تأثیرات منفی تریاک و مواد مخدر استفاده می‌کند این اثر با ایجاد گسستگی‌های نوین از الگوهای سنتی هنری، انتقادات خود را به شیوه‌ای جذاب و فکربرانگیز نشان می‌دهد.

خراسان باستان جایگاه افیون نیست اثری از ادیب آیین

آثار ادیب آیین نه تنها به ابعاد اجتماعی بلکه به ابعاد سیاسی نیز پرداخته و تأثیرات دوران طولانی از جنگ و نزاعات در افغانستان را به عنوان نمادهایی از عواقب مخرب این دوران‌ها بر جوامع و فرهنگ افغانستان نشان می‌دهد. " مقام افیون" و سایر نقاشی‌های ادیب آیین، با خلق تناقض‌های نمادین و استفاده از طراحی‌های گاو با ویژگی‌های انسانی نشان از ارتباط مواد مخدر با قدرت‌های مافیایی و اثرات منفی آنها در جوامع دارند هنرمند افغان در این آثار با تصاویری آشفته و درهم‌تنیده، احساسات نارضایتی و اعتراض خود را به وضعیت فعلی جامعه انتقال می‌دهد.

نقاشی‌هایی چون "خشخاش" نیز به عنوان الهام‌گرفته از وقایع اصلی، تجسم شخصی هنرمند را درباره مسائلی چون افیون و خشخاش نشان می‌دهد این آثار با استفاده از نمادها و عناصر هنری، پیام‌های اجتماعی و سیاسی را به مخاطبان انتقال می‌دهند و آنان را به تفکر و تأمل درباره مسائل دعوت می‌کنند. ادیب آیین با استفاده از هنر و نقاشی، تلاش می‌کند تا پیام‌های خود را درباره مسائل اجتماعی و سیاسی موجود به واقعیت بپیونداند و بیننده را به تأمل در مفاهیم چندگانه و عمیق مواد مخدر و ارتباط آنها با نظام فاسد جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، دعوت کند.

نقاشی مقام افیون

خراسان باستان جایگاه افیون نیست اثری از ادیب آیین

تلاش‌های فریدالله ادیب آیین در بازنمایی اثرات نامطلوب جنگ و مواد مخدر در افغانستان از طریق نقاشی‌هایی چون "مقام افیون" نشانگر عمق و پیچیدگی مسائل اجتماعی و فرهنگی در این منطقه است او با بهره‌گیری از هنر و ابزارهای بصری، پیام‌های چندلایه و عمیقی را به وسیله زبان هنری‌اش انتقال می‌دهد.

نقاشی مقام افیون

نقاشی‌های ادیب آیین نه تنها به ابعاد اجتماعی و فرهنگی می‌پردازند بلکه به نمایان آوردن پیچیدگی‌های زندگی در افغانستان نیز توجه دارند او از نمادها و عناصر هنری بهره می‌برد تا به تفکر و تأمل برانگیزد و بیننده را به بررسی چالش‌ها و مسائل مختلفی که در جامعه وجود دارند، دعوت کند." مقام افیون" نمونه‌ای است از تجسم نوین ادیب آیین و انحراف از رویه‌های هنری سنتی این نقاشی‌ها با وضوح سبک انتزاعی و پرانرژی را به تصویر می‌کشند و توانایی هنرمند را در بیان احساسات و موضوعات پیچیده را نشان می‌دهند.


استفاده ادیب آیین از تکنیک‌ها و سبک‌های مختلف در آثار هنری‌اش، امکان ارتباط مستقیم با مخاطبان را فراهم می‌کند او مسائلی چون تجارت مواد مخدر، تأثیرات جنگ و مافیا را به شیوه‌های نوین به تصویر می‌کشد و این به نوعی باعث تعامل فعّال با تماشاگران می‌شود. در کل، آثار ادیب آیین به عنوان نمونه‌هایی از هنر معاصر، از زبان بصری برای بیان و انتقال پیام‌های پیچیده و چندبُعدی استفاده می‌کنند هنرمند افغان با بهره‌گیری از این امکانات هنری، تأثیرگذاری قابل توجهی را در جامعه و جهان هنر به ارمغان می‌آورد.

ادیب آیین با ایجاد نقاشی "مقام افیون"، پیام بصری قدرتمندی به مبارزه با شبکه‌های قاچاق موادمخدر و تأثیرات منفی آنها در جوامع ارائه می‌دهد این اثر به وضوح نشان می‌دهد که چگونه مافیاها و شبکه‌های جرمی سازمان‌یافته از روش‌های متنوعی برای اجرای فعالیت‌های غیرقانونی خود استفاده می‌کنند. نقاشی "مقام افیون" با استفاده از عناصر هنری و نمادها، مفهوم حمل و نقل غیرقانونی موادمخدر، پنهان کردن آنها در بارهای قانونی، و استفاده از افراد بی‌گناه برای حمل مواد را به تصویر می‌کشد ادیب آیین با خلق تصاویر آشفته و درهم‌تنیده، ناپایداری و پیچیدگی این شبکه‌ها را به تصویر می‌کشد.

پیام این نقاشی به نوعی یک فریاد است برای توجه به مشکلات اجتماعی، بهداشتی، و امنیتی که از فعالیت‌های قاچاق موادمخدر ناشی می‌شود اعتیاد به موادمخدر و مصرف آنها به طور مستقیم در زندگی افراد تأثیر می‌گذارد و این نقاشی تاحقیق و تأمل درباره این مسائل دعوت می‌کند. ادیب آیین با این اثر هنری نه تنها به انتقال پیام‌های مفهومی درباره تجارت غیرقانونی موادمخدر می‌پردازد بلکه باعث ترغیب به همکاری بین‌المللی و اقدامات گسترده در مقابل این فعالیت‌ها می‌شود این نقاشی نقطه عطفی در بیان چالش‌ها و ضرورت مبارزه با مافیای قاچاق موادمخدر را ایجاد می‌کند و به آگاهی عمومی درباره این مسئله کمک می‌کند.

صابر قادری
https://www.asianews.ir/u/e1y
اخبار مرتبط
نشست تخصصی نگاهی به چگونگی شکل گیری و پیشینه نقاشی «صف سلام» فتحعلی شاه قاجار، امروز چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵ در تالار آبی مجموعه نیاوران برگزار می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید