صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۸
کد خبر: 19851
گزارشگر: 2
۲۲۱
۰
۰
۱
وکیل پایه یک دادگستری

با عباس زبرجد بررسی شد؛ آیا تصادف منجر به فوت زندان دارد؟

با عباس زبرجد بررسی شد؛ آیا تصادف منجر به فوت زندان دارد؟
با افزایش روزانه تعداد رانندگان و ماشین‌ها، روزبه‌روز خطر تصادفات و آسیب‌های ناشی از آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از این تصادفات منجر به صدمات جدی و جبران‌ناپذیر می‌شوند. متأسفانه تصادف منجر به فوت هم در بعضی از پرونده‌ها اتفاق می‌افتد. به همین دلیل این سؤالات پیش می‌آیند که آیا تصادف منجر به فوت زندان دارد؟ قانون مجازات تصادف منجر به فوت چیست؟ برای اطلاع از پاسخ به این سؤالات، با جناب آقای عباس زبرجد، وکیل پایه یک دادگستری (شماره پروانه: ۳۳۹۳۸) هم کلام شدیم.

تصادفات منجر به فوت

به طور کلی منظور از تصادفات منجر به فوت تصادفات رانندگی است که به دلایلی همچون بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم رعایت قوانین، شرایط نامساعد و غیره اتفاق می‌افتد و منجر به مرگ می‌شود. این اتفاق یک قتل غیرعمد به حساب می‌آید.
در نتیجه مجازاتی را به همراه دارد؛ اما قصاص در بین آن‌ها نیست. به عبارتی حکم مجازات قتل غیرعمد و تصادف منجر به فوت قصاص نیست. بلکه بر اساس قانون مجازات اسلامی و با توجه به شرایط حکم‌های دیگری داده می‌شود. در صدور حکم این نکات بسیار مهم و مؤثر هستند:

  • گواهینامه
  • شرایط ماشین (سلامت کامل یا نقص فنی)
  • محل و موقعیت تصادف (برای مثال اتوبان، خیابان، خطوط عابرپیاده و...)
  • سلامت و هوشیاری کامل راننده (برای مثال مست یا تحت تأثیر مواد مخدر بودن)
  • تماس به‌موقع با پلیس و اورژانس
  • فرار نکردن از صحنه تصادف
  • سرعت ماشین
  • و...

لازم به ذکر است که حتی اگر راننده مقصر اصلی باشد و برای مثال با سرعت غیرمجاز، گواهینامه نداشتن، با ماشین دارای نقص و غیره رانندگی کرده و موجب تصادف و فوت شخص شده باشد هم کماکان قتل غیرعمد رخ داده است؛ با این تفاوت که مجازات متفاوت خواهد بود. قانون مجازات تصادف منجر به فوت در قانون مجازات اسلامی ایران را در ادامه ذکر می‌کنیم.

قانون مجازات تصادف منجر به فوت در قانون مجازات اسلامی ایران

تصادف بدون گواهینامه

آقای عباس زبرجد اشاره کردند که بر اساس ماده ۷۰۴ قانون مجازات اسلامی ایران، در صورتی که بی‌مبلاتی، بی‌احتیاطی، حالت غیرعادی، عدم مهارت و بی‌توجهی راننده تصادف منجر به فوت را رقم بزند، مجازات وی ۶ ماه الی ۳ سال حبس خواهد بود.
همچنین در صورت رضایت اولیای دم، راننده موظف به پرداخت دیه خواهد بود. در صورتی که راننده دارای بیمه شخص ثالث باشد، شرکت بیمه مورد نظر باید دیه را به اولیای دم پرداخت کند.
در صورت عدم رضایت اولیای دم و محکوم شدن به زندان، میزان دقیق مدت حبس و شدت حکم مجازات وابسته به موارد خاصی متغیر است. مهمترین عواملی که موجب تعیین مجازات سنگین‌تر برای راننده می‌شوند، شامل این موارد است:

  1. اگر راننده در حالت غیرعادی، مست و تحت تأثیر مواد بوده باشد،
  2. در صورتی که راننده دارای سرعت غیرمجاز بوده باشد،
  3. اگر راننده نظامات دولتی را رعایت نکند یا به عبارتی قوانین راهنمایی و رانندگی را نقص کرده باشد و برای مثال از چراغ قرمز عبور کرده باشد،
  4. اگر از گواهینامه برخوردار نباشد،
  5. اگر ماشین راننده دچار نقص فنی بوده باشد و در تعمیر آن کوتاهی کرده باشد،
  6. در صورتی که راننده در حال رانندگی در خطوط ویژه بوده باشد،

در تمامی این موارد، مجازات سنگین‌تری در نظر گرفته خواهد شد. البته تماس راننده مقصر با اورژانس و پلیس، عدم دستکاری صحنه تصادف، داشتن بیمه شخص ثالث و همکاری با یک وکیل کارکشته به پیشروی آسان‌تر پرونده وی کمک خواهد کرد.

حکم تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه

متأسفانه رانندگی بدون گواهینامه در دنیای امروزی رواج بسیاری دارد. حتی بسیاری از این رانندگان زیر سن قانونی هستند. در نتیجه این افراد احتمال تصادف منجر به فوت و قتل غیرعمد را افزایش می‌دهند. از این رو این سؤال به وجود می‌آید که حکم تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه چیست؟ همان‌طور که اشاره کردیم، بعضی عوامل موجب سنگین‌تر شدن مجازات اسلامی برای راننده مقصر می‌شوند و گواهینامه نداشتن یکی از مهمترین آن‌ها به حساب می‌آید.
در این شرایط قاضی بر اساس ماده ۷۱۴ و ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، حتی می‌تواند مجازات حبس راننده مقصر را تا ۵ سال هم افزایش دهد. در این شرایط اگر اولیای دم هم رضایت دهند، حکم حبس و جریمه نقدی برای راننده بدون گواهینامه لازم‌الاجرا است. همچنین امکان ممنوعیت از رانندگی به مدت ۱ الی ۵ سال هم وجود دارد.
البته شایان ذکر است که اگر راننده دارای گواهینامه تاریخ گذشته باشد، در دسته افراد بدون گواهینامه قرار نمی‌گیرد. در نتیجه آن مجازات سنگین را مشمول نمی‌شود. با این وجود، کوتاهی در تمدید گواهینامه می‌تواند تا حدودی حکم را سنگین‌تر کند. در این شرایط در صورت داشتن بیمه شخص ثالث می‌توان از بیمه برای پرداخت دیه کمک گرفت.

تصادف منجر به فوت سرنشین

در صورتی که تصادف منجر به فوت سرنشین شود، بازهم یک قتل غیرعمد به حساب می‌آید. در نتیجه همان‌طور که گفته شد، حکم تصادف منجر به فوت ۶ ماه الی ۳ سال حبس است و در صورت رضایت اولیای دم راننده موظف به پرداخت دیه است.
در نتیجه در این تصادف هم در بعضی موارد همچون عدم رعایت نظامات دولتی و گواهینامه نداشتن، حکم سنگین‌تر خواهد بود و گاهی جریمه نقدی هم به مجازات افزوده می‌شود.

نتیجه گیری

عباس زبرجد

در نهایت شایان ذکر است که حتی با رعایت قوانین رانندگی، گواهینامه داشتن، رانندگی در هوشیاری کامل و در مجموع رعایت تمامی نکات لازم، همچنان احتمال تصادف به دلیل کوتاهی و بی‌توجهی عابران پیاده نسبت به وظایف خود وجود دارد. در نتیجه باید با حفظ سرعت مجاز و اقدامات لازم برای رساندن فرد آسیب‌دیده به بیمارستان، از رخ دادن تصادف منجر به فوت تا حد ممکن جلوگیری کرد.

درصورتی که با این اتفاق تلخ روبرو شدید و نیاز به یک وکیل باسابقه و کاربلد داشتید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر، مشکل خود را با جناب آقای عباس زبرجد، وکیل پایه یک دادگستری (شماره پروانه: 33938) درمیان بگذارید.
آدرس دفتر: رامسر، خیابان شهید مطهری، ابریشم محله، جنب بازار روز، بن بست۲۰
شماره تماس: 09128097380

https://www.asianews.ir/u/e2u
اخبار مرتبط
پلاک خودرو یکی از مهم‌ترین ابزارهای شناسایی خودرو است. این پلاک حاوی اطلاعات مهمی از جمله شماره VIN خودرو، شماره پلاک و استان و شهر محل ثبت خودرو است. مخدوش کردن پلاک خودرو می‌تواند عواقب جدی و خطرناکی را در پی داشته باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید