صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۷
کد خبر: 19897
گزارشگر: 2
۳۵۶
۰
۰
۱
میوه خشک

نکات مهم در انتخاب و خرید بهترین دستگاه میوه خشک کن

نکات مهم در انتخاب و خرید بهترین دستگاه میوه خشک کن
دستگاه خشک کن جهت خشک کردن اغلب مواد غذایی مناسب است. ولی چون هدف اصلی خرید آن خشک کردن میوه می‌باشد، به خشک کن میوه معروف شده است. دستگاه خشک کن علاوه بر خشک کردن میوه‌ها قابلیت خشک کردن سبزیجات، گوشت، غلات، گیاهان دارویی و گل‌ها را نیز دارد.

در حال حاضر میوه خشک یا چیپس میوه یکی از تنقلات گران قیمت و شیک به شمار می‌ آید و بهترین راه تهیه آن خشک کردن میوه در خانه است. چون علاوه بر سالم بودن، مقرون به صرفه‌ تر هم هست. با این حال خشک کردن میوه کار چندان راحتی نیست زیرا امکان دارد میوه‌ ها در حین خشک شدن کپک بزنند.
همچنین احتمال دارد طوری که باید و شاید خوب خشک نشوند و کیفیتی که شما انتظار داشتید را نداشته باشند. گذشته از این خشک کردن میوه به شکل سنتی فرایندی زمان‌ بر است و اغلب تغییر رنگ و طعم می‌دهند. مناسب‌ ترین و بهترین گزینه جهت تهیه میوه خشک تهیه یک دستگاه خشک کن است. خشک کن میوه انواع و مدل‌های مختلفی دارد که می‌ توانید بر حسب هدفی که برای خرید دارید، به دنبال مدل مناسب آن باشید.
اگر هنوز در مورد خرید میوه خشک کن تردید دارید و نمی ‌توانید مدل مناسب را انتخاب کنید، مطالعه این مطلب برایتان مفید خواهد بود و به شما کمک می‌کند به دنبال دستگاهی باشید که ویژگی‌ های یک خشک کن ایده‌ آل را داشته باشد. قبل از بررسی نکات مهم در خرید دستگاه خشک کن بهتر است به سوالاتی که ممکن است ذهنتان را درگیر کرده باشد، پاسخ دهیم.

آیا میوه خشک کن دستگاه کارآمدی است؟

به طور کلی خرید هر وسیله‌ ای توجیهی دارد مهمترین توجیه خرید میوه خشک کن تهیه میوه خشک و جلوگیری از خراب شدن میوه‌ ها و حفظ مواد معدنی و ویتامین‌ های آن می‌باشد. اصولاً وجود آب میان بافتی در میوه‌ها باعث فساد آن می‌شود.
چون عامل اصلی رشد قارچ و باکتری رطوبت است. خشک کن با از میان بردن آب میان بافتی مواد خوراکی مانع از فساد و رشد باکتری و قارچ می‌شود. در ضمن ماندگاری آن را نیز افزایش می‌ دهد به طوری که تا چند ماه بعد می‌توانید آن را مصرف کنید.

آیا می‌توان به جای خشک کن از فر استفاده نمود؟

همانطور که ذکر شد میوه خشک کن در درجه اول آب میان بافتی مواد را حذف می‌کند و باعث خشک شدن آن بدون تغییر مزه و رنگ می‌شود. خشک کن میوه دارای المنت‌های حرارتی و فن است. فن دستگاه، حرارتی که توسط المنت‌ها تولید می‌شود را به طور یکسان داخل دستگاه به گردش در می‌آورد.
انجام فرایند خشک کردن میوه با فر باعث پخته شدن آن می‌شود. چون فرهای معمولی و فن‌ دار قادر به تولید گرمای لازم برای خشک کردن میوه‌ها به شکل یکسان نیستند و نقاط غیر هم دما ایجاد می‌شود.
در ضمن درجه حرارت فرها جهت خشک نمودن مواد خوراکی زیادتر از حد مجاز است و همین حرارت بالا به جای خشک کردن، مواد را می‌ پزد که باعث از بین رفتن مواد مغذی و تغییر مزه آن می‌شود. حتی میوه‌ها شکل ظاهری خود را نیز از دست می‌دهند. ولی خشک کردن میوه‌ها با دستگاه خشک کن نه تنها باعث حفظ بافت اصلی بلکه سبب حفظ طعم و مزه و نیز مواد مغذی آن می‌شود.

آیا میوه خشک کن فقط جهت خشک کردن میوه به کار می‌ رود؟

دستگاه خشک کن جهت خشک کردن اغلب مواد غذایی مناسب است. ولی چون هدف اصلی خرید آن خشک کردن میوه می‌باشد، به خشک کن میوه معروف شده است. دستگاه خشک کن علاوه بر خشک کردن میوه‌ها قابلیت خشک کردن سبزیجات، گوشت، غلات، گیاهان دارویی و گل‌ها را نیز دارد.
حتی می‌توانید تهیه لواشک و گرانول را نیز به قابلیت‌های خشک‌ کن اضافه نمایید. با این وجود دقت داشته باشید که خشک ‌کن‌هایی که سینی گرد دارند، برای مواد غذایی خشک مثل میوه، سبزیجات، گوشت و... مناسب هستند. خشک کن‌هایی که دارای سینی چهار گوش می‌باشند جهت تهیه لواشک و ماست کارآمدتر هستند.

میوه خشک کن چه مزایایی دارد؟

از مهمترین مزایای دستگاه خشک کن به مواردی از جمله سلامتی، کاربری آسان و صرفه‌ جویی می‌توان اشاره نمود که در ادامه در مورد هر کدام توضیح مختصری می‌دهیم.

سلامتی: از آنجا که خشک کن میوه باعث حفظ مواد مغذی و ویتامین‌ های موجود در میوه‌ ها می‌ شود، استفاده از آن به سلامتی آسیبی نمی‌ رساند. چون خشک کن تنها آب میان بافتی محصول را حذف می‌ کند و ویتامین‌ ها و مواد مغذی را نگه می‌ دارد. همچنین مانند نمونه‌ های صنعتی دارای نمک و مواد افزودنی نیستند و کاملاً طبیعی و ارگانیک می‌ باشند.

کاربری آسان: کار با دستگاه خشک کن بسیار ساده و آسان است و شما نیاز است تنها میوه‌ ها را اسلایس و برش دهید و سپس در سینی دستگاه بچینید و پس از آن دکمه استارت را فشار دهید. فرایند خشک شدن میوه‌ ها به آرامی انجام می‌ شود و همه مواد به طور یک دست خشک می‌ شوند.

صرفه جویی: تهیه میوه خشک آماده به دلیل قیمت بالا چندان به صرفه نیست. ولی اگر بتوانید خودتان در منزل تهیه نمایید، باعث صرفه ‌جویی در هزینه‌ ها می‌ شود. علاوه بر این میوه‌ هایی که پلاسیده شده‌ اند را برای جلوگیری از فاسد شدن می‌ توانید توسط خشک کن میوه به راحتی خشک کنید و به مدت طولانی‌ تر از آن استفاده نمایید.

حال که اطلاعات مفیدی در مورد دستگاه خشک کن کسب کردید، باید بدانید که هنگام خرید دستگاه میوه خشک کن به چه نکاتی باید توجه داشته باشید. برای اطلاع از این نکات همچنان با ما همراه باشید.

هنگام خرید میوه خشک کن چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

میوه خشک کن دستگاهی است که هم می‌ توان برای تهیه تنقلات خوش رنگ و خوشمزه از آن استفاده کرد و هم به عنوان منبعی برای تولید میوه خشک و کسب درآمد مورد استفاده قرار داد. بهتر است قبل از خرید دستگاه به موارد زیر توجه کنید تا در نهایت بتوانید با اطمینان خاطر دستگاه مورد نظر خود را تهیه نمایید.

۱- ظرفیت خشک کن

باید دقت نمایید که ظرفیت دستگاه و بازده تولید میوه خشک با قدرت و ابعاد دستگاه ارتباط مستقیم دارد. به این منظور که اگر انتظار بازده بالایی از خشک کن میوه دارید، باید دستگاهی با قدرت موتور بالا و ابعاد بزرگتر انتخاب نمایید.
ولی اگر میزان انتظار شما در حد مصرف خانگی و تهیه میوه خشک و چیپس میوه و سبزی خشک است، بهتر است به دنبال دستگاهی جمع و جور با جریان هوای عمودی باشید. چون این مدل خشک‌ کن ‌ها به جای کمتری نیاز دارند و به تبع آن گنجایش پایینی دارند. به طور معمول خشک کن افقی نوع صنعتی دستگاه است که بیشتر در تولیدی‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

۲- برقی یا گازی بودن دستگاه خشک کن

دیگر موضوع مهم هنگام خرید میوه خشک کن نوع انرژی مصرفی دستگاه است. در مدل‌ های برقی باید به میزان مصرف انرژی دستگاه دقت کنید. معمولا دستگاه‌ های صنعتی به صورت گازی و دستگاه‌ های کوچک و خانگی به شکل برقی طراحی و تولید می شوند.

۳- جنس بدنه و قطعات دستگاه میوه خشک کن

باید دستگاهی که انتخاب می ‌کنید از جنسی تهیه شده باشد که در برابر حرارت و رطوبت مقاوم باشد. اغلب دستگاه‌ هایی که جنس آن استیل یا گالوانیزه با رنگ کوره‌ ای باشد، عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده‌ اند و مصرف انرژی آن نیز بهینه است.
جنس سینی‌ های اغلب دستگاه‌ های خشک کن از گالوانیزه با رنگ الکترواستاتیک می‌ باشد. ولی اگر شما دوست ندارید میوه‌ ها به سینی بچسبد و تمیز کردن آن راحت‌ تر باشد، می‌ توانید از شبکه‌ های توری شکل با جنس پلاستیک نسوز روی سینی‌ ها قرار دهید. چنانچه قصد تهیه لواشک دارید بهتر است به دنبال دستگاهی با سینی‌ های استیل باشید.

۴- فن و گردش حرارت درون دستگاه

هنگام انتخاب دستگاه به محل قرارگیری فن دستگاه و گردش دما و حرارت به طور یکسان در تمامی نقاط دستگاه دقت ویژه ای داشته باشید. چون در غیر این صورت مواد خوراکی به شکل یک دست خشک نمی‌ شوند که همین امر سبب فساد و کپک زدن آن می‌ شود.

۵- گستره دمایی خشک کن

اصولا میوه خشک کن‌ های ترموستات‌ دار قابلیت بهتری در تنظیم دما و حرارت دارند و می‌ توان روی محصول نهایی کنترل بیشتری داشت. این دستگاه ‌ها در دو مدل دیجیتال و آنالوگ به بازار ارائه شده‌ اند که نوع دیجیتال آن دقیق‌ تر است. ولی به این معنی نیست که مدل های آنالوگ کارایی ندارند.

۶- تعداد طبقات و نحوه قرارگیری آنها

خشک ‌کن‌ ها از نظر تعداد و نوع طبقات به دو مدل کلی دسته ‌بندی می‌ شوند. در مدل اول طبقات به شکل فوقانی روی هم قرار می‌ گیرند و فن دستگاه در قسمت تحتانی آن تعبیه شده است. در این مدل خشک‌ کن جهت دسترسی به طبقات پایین باید ابتدا طبقات فوقانی را خارج نمایید.
در مدل دوم طبقات به صورت کشویی روی هم قرار می‌ گیرند و برای دسترسی به هر طبقه به دیگر طبقات دستگاه کاری ندارید. فن این مدل خشک کن در قسمت بالایی دستگاه قرار داردو سیستم گردش هوای گرم در این مدل خشک کن بهتر انجام می گیرد. اگر تصمیم خرید دارید، مدل دوم جهت انتخاب دستگاه خشک کن میوه خانگی بسیار مناسب‌ تر است.

جهت اطلاع از قیمت دقیق دستگاه های میوه خشک کن می توانید از سایت شرکت AG دیدن فرمایید و قیمت انواع مدل های دستگاه را مشاهده نمایید یا با مشاوران فروش شرکت در تماس باشید و دستگاه مد نظر خود را با مناسب ترین قیمت تهیه نمایید.

https://www.asianews.ir/u/e3e
اخبار مرتبط
شرکت بازرگانی AG وارد کننده دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی با گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ۵ ساله به منظور گسترش و حمایت از مشاغل حوزه کارآفرینی با بیش از ۱۸ سال سابقه در تهران و اصفهان فعالیت دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید