صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۰
کد خبر: 19909
گزارشگر: 464
۳۰۷
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

چالش‌های صنعت مرغ

چالش‌های صنعت مرغ
صنعت مرغ یکی از بزرگترین صنایع در ایران است که گردش مالی آن بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد در سال است و با فعالیت ۲۰ هزار واحد صنفی در کشور یک اشتغال‌آفرینی۲۰۰ هزار نفری در کشور ایجاد کرده است.


به گزارش آسیانیوز؛
  بنابراین بحران در این صنعت به نوعی ضربه به بخش عظیمی از تولید و اشتغال در کشور و ضربه به اقتصاد است. مسئله تامین نهاده‌ها همواره مسئله‌ای چالش‌زا برای مرغداران بوده و یکی از دلایل گرانی قیمت مرغ است.

مرغدار از یک طرف باید نهاده‌هایی مانند واکسن، دارو، پروتئین و خوراک موردنیاز را که اغلب وارداتی است با قیمت بالا تهیه کند و از طرفی چون این خوراک‌ها معمولا پروتئین کافی را به بدن مرغ نمی‌رسانند، کارایی پایینی در پرورش مرغ دارند. همین مسئله مرغدار را به مخاطره می‌‌اندازد. چون ناگزیر به واردات خوراک و نهاده‌هایی با قیمت بالا اما کیفیت نامناسب است و همین امر منجر به بالارفتن هزینه‌های تولید می‌‌شود.

از طرفی وقتی مرغ توسط مرغداران به کشتارگاه تحویل داده می‌‌شود، هیچ نظارتی بر نحوه و برنامه‌ریزی توزیع مرغ وجود ندارد و به همین دلیل امکان سوءاستفاده‌های احتمالی وجود دارد. وقتی هزینه‌های تولید مرغدار بالا می‌رود و مرغدار مجبور است نهاده‌های مورد نیاز را با قیمتی تهیه کند که قیمت تولید را به قیمتی بالاتر از نرخ مصوب دولت می‌رساند، طبیعی است که مرغدار انگیزه تولید را از دست می‌دهد، چرا که تولید دیگر برای مرغدار مقرون به صرفه نیست.

نمی‌توان تاثیر این کاهش تولید و بی‌انگیزگی را بر وضعیت اشتغال در این حوزه و روی آوردن مرغداران به مشاغل غیرمرتبط برای کسب درآمد نادیده گرفت که جمیع این عوامل به نوعی ضربه به اقتصاد کشور محسوب می‌شود. آن هم در شرایطی که باید بر رشد وتوسعه تولید داخلی با تمام قوا صحه گذاشته شود. از طرف دیگر، ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا از عوامل مهم کنترل بازار است که دولت باید بر آن نظارت داشته باشد. دولت و نهادهای نظارتی باید بر توزیع و عرضه مرغ از کشتارگاه به خرده‌فروشی‌ها نظارت جدی داشته باشند و از سوءاستفاده‌های احتمالی و احتکار جلوگیری کنند.

با توجه به اینکه مرغداران به‌شدت از وضعیت تامین نهاده‌ها مانند پروتئین موردنیاز و خوراک مرغ، واکسن، دارو و دیگر نهاده‌ها به علت قیمت بالای نهاده‌های وارداتی، کیفیت نامناسب و ضعف این نهاده‌ها و متعاقب آن افزایش هزینه‌های تولید گله‌مند هستند، دولت اولین قدمی که باید برای کاهش قیمت مرغ بردارد کمک به مرغداران برای دسترسی به نهاده‌هایی با قیمت مناسب و کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی است. کاری که به‌ویژه با توجه به آزادسازی قیمت نهاده‌ها و نرخ بالای ارز اگر انجام نشود و اگر بسته حمایتی جدی از طرف دولت برای مرغداران فراهم نشود، باید منتظر بروز یه بحران اساسی در بازار مرغ باشیم.

این‌که در آینده‌ای نه چندان دور به واردات مرغ وابسته شویم، اتفاق خوشایندی برای وضعیت اقتصادی کشور نیست و دولت باید برای پیشگیری از این بحران تدبیری جدی بیندیشد.

https://www.asianews.ir/u/e3r
اخبار مرتبط
گرانی مرغ این‌بار دامن شهروندان را گرفت و مشاجره بر سر قیمت مرغ منجر به از دست دادن جان یک نفر شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید