صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۳
کد خبر: 19926
گزارشگر: 464
۱۳۰
۰
۰
۱
نشست امنیتی مونیخ وزرای خارجه ۱۲ کشور:

طالبان مسئول «شدیدترین و وحشتناک‌ترین» وضعیت حقوق بشری در جهان هستند

طالبان مسئول «شدیدترین و وحشتناک‌ترین» وضعیت حقوق بشری در جهان هستند
وزرای خارجه این ۱۲ کشور عملی شدن «تبعیض سیستماتیک» از سوی طالبان را تائید کرده و طالبان را مسئول یکی از «شدیدترین و وحشتناک‌ترین وضعیت حقوق بشری» در جهان دانسته‌اند.

به گزارش آسیانیوز؛ در جریان نشست امنیتی مونیخ، وزرای خارجه ۱۲ کشور شامل فرانسه، آلمان و کانادا در اعلامیه‌ای مشترک، از تداوم نقض حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، عمیقا ابراز نگرانی کرده و از رژیم طالبان خواستند تا به «آزار جنسیتی سیستماتیک» که می‌تواند «جنایت علیه بشریت» محسوب شود، پایان دهد.

در این اعلامیه که مشترکا از سوی وزرای خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، هلند، رومانیا، بلژیک، آلبانیا، آندورا، بلغاریا، کوزوو، لیختن اشتاین و منگولیا در جریان نشست امنیتی مونیخ ۲۰۲۴ منتشر شده، به حذف سیستماتیک زنان و دختران از زندگی اجتماعی از سوی طالبان، اشاره شده و با تاکید بر آزادی زنان و دختران معترض، آمده که امضاکنندگان این اعلامیه، به «تعهد تزلزل‌ناپذیر» خود از حقوق بنیادی زنان و دختران افغانستان ادامه خواهند داد.

پس از دو سال از برگشت طالبان به قدرت، این رژیم نه تنها زنان را از ادامه تحصیل، از کار و از آزادی گشت‌وگذار محروم کرده است، بلکه زنانی را که برای داشتن این حقوق بنیادی، اعتراض کرده‌اند نیز به زندان انداخته است.

فعالان حقوق زن از اشتراک‌کنندگان نشست دوحه می‌خواهند «آپارتاید جنسیتی» تحت حاکمیت طالبان را به رسمیت بشناسند

وزرای خارجه این ۱۲ کشور عملی شدن «تبعیض سیستماتیک» از سوی طالبان را تائید کرده و طالبان را مسئول یکی از «شدیدترین و وحشتناک‌ترین وضعیت حقوق بشری» در جهان دانسته‌اند.

در بخشی از اعلامیه وزرای خارجه این ۱۲ کشور چنین آمده است:



طالبان مسئول یکی از شدیدترین و وحشتناک‌ترین وضعیت حقوق بشری در جهان هستند. آنان با حذف نیمی از جمعیت افغانستان از زندگی اجتماعی و تصمیم‌گیری سیاسی، آینده افغانستان را با خطر روبه‌رو کرده‌اند. ممنوعیت آموزشی دوره متوسطه و دانشگاهی زنان و دختران و نیز ممنوعیت کاری زنان برای نهادهای غیرانتفاعی و سازمان ملل، مثال‌های بارز تبعیض سیستماتیک هستند.

در پایان این اعلامیه، امضاکنندگان از جامعه جهانی خواستند تا به تمرکز بر وضعیت حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان ادامه دهند و برای پایان نقض قوانین بین‌المللی شامل کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان بخشی از آن است، تلاش‌های خود را بیشتر کرده و از ابزارهایی که در دسترس است، در حمایت از این مساله، کار گیرند.
https://www.asianews.ir/u/e3H
اخبار مرتبط
با تسلط طالبان بر افغانستان، ایران می تواند در برابر حملات گروه های افراطی دیگر مانند داعش خراسان و القاعده آسیب پذیر شود و به اعتقاد کارشناسان برخی اصولگرایان باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید