صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۵
کد خبر: 19992
گزارشگر: 464
۴۲۵
۱
۰
۴
یادداشت| مسعود خوشابی

این انشاء عنوان ندارد!

این انشاء عنوان ندارد!
بازل (Basel) یکی ازشهرهای بسیارقدیمی سوئیس است با وسعتی برابر۴۱ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی ۱۸۰ هزارنفری این شهر که در همسایگی فرانسه و آلمان قراردارد، توسط رود همیشه پرآب و خروشان راین به دوقسمت تفسیم می‌شود.

آسیانیوز - آب این رودخانه مگر در مواردی که باران‌های سیل‌آسا درارتفاعات ببارند، همیشه مثل اشک چشم زلال است. در این رودخانه حتی یک ته سیگار سوار بر امواج آب دیده نمی‌شود ولی گاهی شاخه‌ها و برگ‌های درختانی دیده می‌شوند که بر سطح آن شناور هستند.

روزانه ۴۰-۵۰ کشتی باری از این رودخانه عبور می‌کنند. این رودخانه زیست‌گاه پرندگان آبی پرشماری است از جمله قوها، غازها، اردک‌ها، حواصیل‌ها، مرغان ماهیخوار، باکلان‌ها و... این شهر به شهر موزه‌ها معروف است، برخی از ساختمان‌های این شهر قدمت هزارساله دارند. در این شهر سرسبز و مملو از درخت‌ها و گل و گیاه‌های خارق‌العاده حتی درخت‌هایی با برگ‌هایی به رنگ سیاه دیده می‌شوند.

در این شهر قطعی آب و برق مفهومی ندارد، اما با این‌که دو سد عظیم که روی رودخانه زده شده و با وجود چندین نیروگاه اتمی، باز هم محتاج نیروگاه‌هایی با سوخت فسیلی هستند، لذا صرفه‌جویی در استفاده از برق توصیه‌ می‌شود و به آنان که مراعات قابل توجهی می‌کنند، جایزه نقدی داده می‌شود. ۳-۴ سال است که با توجه به بافت به‌غایت قدیمی شهر آرام آرام، اما بلاانقطاع و پیوسته، لوله‌های آب شرب و فاضلاب شهر را تعویض می‌کنند. لوله‌های قدیمی متعلق به هفتاد سال پیش هستند و هیچ ایرادی هم ندارند ولی گفته می‌شود در ۳- ۴ سال آینده امکان دارد دچار نشتی شوند. حداقل عمر مفید لوله‌های جایگزین ۲۰۰ سال است.

ـ این بود انشاء امروز من!... دیگه شما به بزرگواری خودتان ببخشید!

آموزگار:

- آفرین!... بچه‌ها تشویقش کنید! (هم‌کلاسی‌ها کف مرتبی می‌زنند)

آموزگار:

- انشاءات خوب بود، غلط دستوری هم نداشت، همه هم تشویق‌ات کردند، حالا چرا داری گریه می‌کنی؟

- خانم ببخشید، انشاء دیگری هم نوشته‌ام، اجازه هست بخونم؟

آموزگار رو به دانش‌آموزان کلاس می‌کند و از آن‌ها می‌پرسد: بخواند؟... همه یک صدا می‌گویند چرا نه؟... و او چنین می‌خواند:

من اهل ایران هستم. نام پایتخت کشور من تهران است. تهران چند برابر بازل وسعت و جمعیت دارد. ما در شهرمان رودی نداریم. ما در ابرشهرمان مشکل آب، برق و گاز داریم، که نیازهای منازل و مکان‌های ما را تأمین می‌کنند. اخیراً یکی از کارشناسان معتبر انجمن آب و خاک پایدار کشورم گفته است مصرف سرانه روزانه تولید آب در کشورم برای هر نفر ۳۴۰ لیتر است که این میزان خیلی بیشتر از میانگین متوسط روزانه ۱۶۰ لیتریِ جهانی است. اما ۱۰۰ لیتر از این میزان در مسیرهای انتقالی تلف می‌شوند. ما در کشورمان با مشکل کم بارانی روبه‌رو هستیم. سدهای کشورم روزبه‌روز ازدخیره آب تهی‌تر می‌شوند. ما... ما...

آموزگار:

- کافی‌ست! (رو به بچه های کلاس می‌کند) شماها هم برید به صورتاتون آبی بزنید!

https://www.asianews.ir/u/e4M
اخبار مرتبط
از فردای‌پیروزی‌ هر انقلابی، یکی از مباحث جدی که مطرح می‌شود ، بحث تخصص و تعهد است ؛ که اگر پیش از انقلاب بطور مفصل به گفتمانی غالب درسطح جامعه تبدیل نشده باشد وچه بسا خِرد جمعی به اجماع نظرِ قابل قبولی دراین خصوص دست نیافته باشد، به دشواری بتوان درفضای پرتنش بعد از انقلاب به آن پرداخت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناصر
۱۴۰۲/۱۲/۰۲
5
0
1

در شهر ما انفجار بی کفایتی صورت گرفته است...


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید