صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۸
کد خبر: 20014
گزارشگر: 464
۴۳۱
۰
۰
۴
دکتر حسین چناری پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزش؛

فناوری متاورس آموزش را متحول خواهد کرد

فناوری متاورس آموزش را متحول خواهد کرد
متاورس فضایی مجازی است که تجربیات دیجیتال را به‌عنوان جایگزین یا نسخه دوم جهان واقعی در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد.



 به گزارش آسیانیوز؛ در این دنیای مجازی، امکان تعامل مجازی با سایر افراد، تجارت کالا، مبادله ارز، خریدوفروش ملک، سرمایه‌گذاری، حضور در محل کار، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها، تماشای کنسرت، بازدید از نمایشگاه و بسیاری فعالیت‌های دیگر زندگی واقعی مهیاست. در این فضای سه‌بعدی آنلاین و مشترک کاربران می‌توانند در آن شخصیت خود را در قالب‌های دیجیتال ایجاد کنند و هم با یکدیگر و هم با اشیاء و آواتارهای مجازی در تعامل باشند. متاورس‌ها درواقع جهانی مجازی هستند که می‌توانند بازتابی از دنیای واقعی ما یا کاملاً متفاوت با آن باشند.

متاورس تکامل بعدی اینترنت است و این حس حضور است که آن را متمایز می‌کند. متاورس طیف وسیعی از فناوری‌‌‌ها، از جمله هدست‌های واقعیت مجازی (VR) را در بر می‌گیرد که شما را به محیط‌های کاملاً جدید منتقل می‌کند. عینک واقعیت افزوده (AR) که روزی تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر را بر روی دنیای اطراف شما پخش خواهد کرد و تجربیات واقعیت ترکیبی (MR) که محیطهای فیزیکی و مجازی را با هم ترکیب می‌کنند.

در چشم انداز دیجیتالی امروزی که به سرعت در حال پیشرفت است، فناوری به بخشی جدایی‌ناپذیر از آموزش تبدیل شده است. دیگر استفاده سطحی از فناوری کافی نیست. معلمان اکنون نیاز به پذیرش رویکردی حرفه‌ای برای یکپارچه‌سازی فناوری را سازمان می‌دهند که یادگیری را عمیق‌تر می‌کند و دانش آموزان را به طور مؤثر درگیر می‌کند.

این تغییر به سمت رویکرد "یادگیری از طریق فناوری" این پتانسیل را دارد که با سرمایه‌گذاری بر نقاط قوت فناوری و ایجاد تجربیات یادگیری نوآورانه برای دانش‌آموزان، آموزش را متحول کند.

متاورس فضای یادگیری امن و ایمن را برای دانش‌آموزان ارائه می‌دهد. موسسات آموزشی با داشتن کلاسهای آموزشی مجازی خود می‌توانند خطرات حفاظتی را کاهش دهند. چرا که این یک محیط پیشرفته، کنترل‌شده و طراحی شده خاص است که به‌طور مداوم نظارت و تعدیل می‌شود و مدارسی که یادگیری متاورس را ادغام می کنند از مزایای ارائه شده توسط واقعیت مجازی، مانند تعامل عملی، تجربیات فراگیر، و رویکردهای یادگیری سازنده بهره خواهند برد.

وقتی دانش‌آموزان وارد فضای یادگیری متاورس می‌شوند، در قبال این مشارکت مسئول خواهند شد. برخلاف تجربیات فردی واقعیت مجازی، قرار گرفتن در فضای متاورس به‌طور اساسی تجربه آموزش را تغییر می‌دهد و تمرکز بیشتری بر آموزش ایجاد می‌کند. علاوه بر این، کلاس درس متاورس به عنوان یک مرکز شناخته‌شده برای یادگیری واقعیت مجازی عمل می کند و به جای تجربه‌ای پراکنده، یک تجربه یادگیری منسجم و یکپارچه را برای دانش‌آموزان ایجاد می کند.

شاید یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از متاورس در مدارس، توانایی برقراری ارتباط بین دانش آموزان در سطح جهانی باشد. دانش آموزان از نقاط مختلف جهان می توانند با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند و همچنین از بهترین معلمان در سراسر جهان بیاموزند. این کشش و چالش فراگیر فرصتی منحصر به فرد برای دانش آموزان و موسسات آموزشی است.

هنگامی که واقعیت مجازی با متاورس ترکیب شود به دانش‌آموزان امکان دسترسی به فعالیت‌هایی را می‌دهد که در غیر این صورت غیرقابل دسترس هستند. در درس جغرافیا، دانش‌آموزان می‌توانند توسط معلم خود به داخل یک آتشفشان فعال هدایت شوند و ویژگی‌های آتشفشان را بررسی و ساختار آن را کاملا ملموس درک کنند.

در درس نجوم، دانش‌آموزان می‌توانند سیارات را دقیق بشناسند، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها را توصیف کنند و سپس یک منظومه شمسی مجازی ایجاد کنند. به طور مشابه، در درس زیست‌شناسی، دانش‌آموزان می‌توانند قلب انسان در مقیاس بزرگ را بررسی کنند، جنبه‌های مختلف آن را شناسایی کنند، و اندام‌های بدن را روی یک میز بگذارند و آن‌ها را در مکان‌های صحیح داخل اسکلت قرار دهند.

مزایای استفاده از متاورس و واقعیت مجازی در آموزش بسیار زیاد است. این فناوری‌ها فرصت‌هایی را برای تجارب یادگیری فراگیر و تعاملی فراتر از روش‌های سنتی ارائه می‌کنند. آنها دانش آموزان را در سطح عمیق‌تری درگیر می‌کنند، کنجکاوی آنها را برمی‌انگیزند و تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله را پرورش می‌دهند. علاوه بر این، آنها ارتباط و همکاری منطقه‌ای و جهانی را ترویج می‌کنند، موانع جغرافیایی را از بین می‌برند و دانش‌آموزان را در جریان دیدگاهها و فرهنگهای مختلف قرار می‌دهند.

با این حال، اجرای موفقیت‌آمیز این فناوری ها به معنای برنامه‌ریزی و توجه بیشتر به این امر است. معلمان باید به مهارتها و دانش لازم برای استفاده مؤثر از این فناوری ها مجهز شوند و همچنین باید اطمینان حاصل کنند که استفاده از این فناوری با اهداف آموزشی هماهنگ است.

فناوری نقش مهمی در شکل‌دهی آینده یادگیری خواهد داشت. متاورس و فضای مجازی امکانات هیجان‌انگیزی را برای افزایش تجارب آموزشی، درگیر کردن دانش‌آموزان با روش‌های جدید و معنادار، و پرورش جامعه جهانی یادگیرندگان ارائه می‌دهند و ما با پذیرش این فناوری‌ها، می‌توانیم نسل بعدی یادگیرندگان را داناتر و توانمندتر کنیم.

https://www.asianews.ir/u/e57
اخبار مرتبط
از اولین آموزشگاه در محله خاک سفید تا کالج بین المللی ابن سینا گرجستان دکتر حسین چناری مهارت‌محوری را اصل کاری خود تعریف می‌کند، اصلی که هدف نهایی آن همکاری تمام عیار دانشگاه و صنعت برای پیشرفت اقتصاد کشور است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید