صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۱:۲۴
کد خبر: 20124
گزارشگر: 464
۳۹۵
۰
۰
۴
یادداشت| مسعود خوشابی

شاید فردای مسعود نیلی، امروز دیگری است

شاید فردای مسعود نیلی، امروز دیگری است
مسعود نیلی مطابق مُد روز «با صدایی بغض‌آلود، در یک سخنرانی ‌احساسی» (۱/۱۲/۱۴۰۲) پرسش‌هایی را در کنار مقایسه‌هایی مطرح می‌کند که همه‌ ما کم یا بیش می‌دانیم و از شدت تکرار، نخ‌نما شده‌اند، و برای سرنوشت «مادر عزیز، مادر مهربان، بیمار در حال احتضار» اشک خون می‌ریزند و در نهایت نتیجه می‌گیرند، کشور دست دو گروه چپاولگران و متعصبان افتاده و در مسیر بدترین نوع شکست ره می‌پیماید که همانا: «بدترین نوعِ شکستِ‌ حکمرانی‌، شکست در تشخیص موقعیت است.»



آسیانیوز -
درسراسر بیانات ایشان یک نکته مغفول است، یک نکته بسیار بی‌اهمیت (!)، که شاید بهتر باشد به سیاق سخنرانی ایشان در قالب یک پرسش مطرح شود: «آیا قدرت‌های جهانی به ملت‌ها اجازه می‌دهند مستقلاً هر راهی را که برای کشورشان مفید ارزیابی می‌کنند در پیش بگیرند؟ آیا این اصل که راه‌حل صحیح از دل ارزیابی‌ صحیح از واقعیات استخراج می‌شوند، در مقابل کسانی که نقش چه بسا تعیین‌کننده قدرت‌های جهانی را نادیده می‌گیرند، صادق نیست؟»

پُرواضح است که زمزمه‌های انقلاب درسال ۱۳۵۶ و کم وبیش با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» آغاز و با قیام شکوهمند مردم در روزهای ۲۱ و۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷، به پیروزی و... سپس به استقرار نظام فعلی منجر گردید. آیا مردم اگر هم در مفاهیمی همچون «آزادی» و مهم‌تر از آن «جمهوری ‌اسلامی»، شناخت و اشتراک نظر نداشتند، درمفهوم استقلال هم نداشتند؟ آیا مفهوم استقلال «نه گفتن» به قدرت‌های‌ جهانی ‌نبود و نیست؟

قطعاً آن‌گونه نقاب از چهره «لانه جاسوسی» برداشتن حرکتی متعارف و جهان‌پسند نبود، اما این ‌شکل برخورد تا چه حد نافی ماهیت و ذات سرکرده‌ قدرت‌های جهانی بود؟

آیا قدرت‌های جهانی درطول تاریخ، از بدو پیدایش نامیمون‌شان تا کنون، درصدد نبوده و نیستند که غیرخودی‌ها را به انواع بردگی‌ها بکشانند؟... و اگر پاسخ تمام این پرسش‌های ساده، خلاف ادعاهای اوست، دکتر نیلی‌ها هم آرزوی حکمرانی‌ای را در سر می‌پرورانند که مرده به‌دنیا می‌آید زیرا: در تشخیص موقعیت تاریخی جهان امروز سخت در اشتباه هستند!

گرایش پرشتاب قدرت‌های جهانی به میلیتاریسم، بهترین گواه عزم به غایت جزم آنان است، در لگدمال کردن استقلال «مادران عزیز و مهربان!» این عزم جزم، ناشی از افشاء سیاست‌هایی است که از طریق نسخه‌نویسی‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، یعنی دو بال پرواز اقتصاد سیاسی حکمرانی سرمایه‌داری جهانی، نوشته می‌شود، همگی در یک ‌سوگیری واحد، بقاء و گسترش قدرت‌های جهانی ‌از یک طرف و نابودی و انهدام سایر کشورها از طرف دیگر!

https://www.asianews.ir/u/e6U
اخبار مرتبط
از فردای‌پیروزی‌ هر انقلابی، یکی از مباحث جدی که مطرح می‌شود ، بحث تخصص و تعهد است ؛ که اگر پیش از انقلاب بطور مفصل به گفتمانی غالب درسطح جامعه تبدیل نشده باشد وچه بسا خِرد جمعی به اجماع نظرِ قابل قبولی دراین خصوص دست نیافته باشد، به دشواری بتوان درفضای پرتنش بعد از انقلاب به آن پرداخت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید