صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۲
کد خبر: 20171
گزارشگر: 464
۳۶۵
۰
۰
۳
یکی از بسترهای مهم اقتصادی؛

کیفیتِ نازلِ زندگیِ دیجیتالِ ایرانیان

کیفیتِ نازلِ زندگیِ دیجیتالِ ایرانیان
اینترنت در همه‌جای جهان یکی از بسترهای مهم اقتصادی است که در سالیان اخیر بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی را معطوف به خود کرده است.

به گزارش آسیانیوز؛ با این حال، مصائب کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران، بخش بزرگی از منفعت اقتصادی این حوزه را به حال تعلیق درآورده است. در حالی‌که پس از همه‌گیری کرونا، سمت‌وسوی کسب‌وکارها بیش از هر زمان متوجه این حوزه شده، در ایران سال به سال، مشکلات فزونی گرفته است و محدودیت شبکه‌های اجتماعی از یک‌سو و سرعت پایین اتصال به شبکه جهانی اینترنت از سویی دیگر، کیفیت نازلی برای زندگی دیجیتال ایرانیان به ارمغان آورده است!

در همین راستا، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گزارشی پیرامون اثرات اختلال اینترنت بر کسب‌وکارها عنوان کرده که ‌ایران از بین ۱۲۱ کشور جهان، ‌در جایگاه ۹۵ به لحاظ کیفیت زندگی دیجیتال قرار گرفته ‌است. این جایگاه در بین کشورهای منطقه آسیا رتبه ۳۱ از بین ۳۵ کشور است. همچنین طبق این رتبه‌بندی، جایگاه ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن، ۱۱ پله افت کرده است.

در حال حاضر آسیب‌های اصلی در شبکه ارتباطات و اطلاعات شامل سه حوزه اختلال در دسترسی به اینترنت، فیلترینگ گسترده و سرعت پایین اتصال به اینترنت است. فیلترینگ گسترده، ‌استفاده از فیلترشکن را ناگزیر کرده، اتفاقی که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف، موجب افزایش آسیب‌پذیری وسایل ارتباط دیجیتال کاربران شده و ریسک امنیت اطلاعات و حملات سایبری به کسب‌وکارها را افزایش داده است.

بر اساس گزارش کیفیت اینترنت منتشرشده توسط انجمن تجارت الکترونیک تهران، ایران به لحاظ اختلال اینترنت رتبه ۴۷ از بین ۵۰ کشور را به خود اختصاص داده است. گفتنی است ایران در شاخص محدودیت اینترنت رتبه ۴۹ و در شاخص سرعت اینترنت رتبه آخر را داراست.

https://www.asianews.ir/u/e7G
اخبار مرتبط
برای درک موقعیت انسان‌ها در دنیای دیجیتال به پژوهشی دائمی نیاز داریم. انسان‌ها با نیازهای متفاوتی تعریف می‌شوند و فناوری دیجیتال به ما اجازه می‌دهد تا بدانیم با استفاده از ابزارهای موجود در دنیای دیجیتال، چگونه به آن‌ها پاسخ دهیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید