صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۶
کد خبر: 20348
گزارشگر: 464
۳۱۵
۰
۰
۰
یادداشت| مسعود خوشابی

مرا به خیر تو امید نیست

مرا به خیر تو امید نیست
بدیهی است آن‌چه تولید می‌شود به منظور فروش، کالا نام دارد‌؛ و روال کلی کار بدین‌گونه است که آن‌چه تولید می‌شود ‌به مدد بخش خدمات و بازرگانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.


آسیانیوز -
لذا اگر مسئله را ساده کنیم برای آنکه کالایی به دست مصرف‌کننده برسد شامل سه هزینه می‌شود، هزینه تولید، هزینه خدمات، هزینه بازرگانی به علاوه سود تک به تک این سه‌گانه.

تورم حاصل از هر کالا هم حاصل جمع تورم‌های ناشی ‌از تک به تک موارد سه‌گانه برشمرده است. قدری ریزتر به داستان توجه کنیم، هرکدام از این سه عوامل هم به شاخص‌های دیگر وابسته‌اند که چون مشمول تورم شده‌اند، تورم‌زا شده اند.

ارائه هر آماری هم از طرف منابع و مأخذ رسمی بهتر از ندادن آن‌هاست. اما! و این اما مهم است. آن‌چه تحلیل اقتصاد ایران را دشوار می‌کند، نه اعمال تحریم‌های به غایت ظالمانه بلکه از سویی (۱) نبود یا کمبود آمارهای تعیین‌کننده روند اقتصادی است، ازسویی دگر (۲) تبعیض‌آمیز بودن ساختار اقتصادی است و بالاخره (۳)، فساد گسترده موجود در آن است.

۱- مثلاً: دقیقاً معلوم نیست روزانه چه حجم‌، پول بدون پشتوانه چاپ و به بازار تزریق می‌شود؟ چه حجم دلار با چه نرخی به بازار تزریق می‌شود؟

۲- مثلاً: معلوم نیست چه حجم از بازار دست بخش‌های دولتی، خصولتی، خصوصی، تعاونی، اوقاف و قاچاقچی‌هاست؟ اشخاص حقیقی و حقوقی که مالیات نمی‌پردازند چه حجم از اقتصاد ایران را در دست دارند؟

۳- اجازه بدهید به این بخش که اظهر من الشّمس است و نَقل مجالس عدیده‌ دوست و دشمن پرداخته نشود.

و نکته مهم‌تر: واقعیت امر این است که از سال ۱۳۵۶ که جوانه‌های انقلاب شکوفا شد تا کنون، کشور ما در حال جنگ است. یعنی آن‌چه به نوعی با جنگ داخلی شروع شد، وارد فاز جنگ میهنی ۸ ساله شد و آخرالامر هم کار به جنگ نیابتی کشید!

هیچ دولتی هم در شرایطی که درگیر جنگ است، نه ازهزینه‌های کمرشکن جنگی‌اش چیزی را علنی می‌کند و نه از آمارهایی که می‌توان به کمک آن هزینه‌های نظامی را تخمین زد بروزی می‌دهد.

حاصل کار دراین فضای آچمز: تحلیل‌های واقعی را واقفان به اسرار مگو می‌توانند محرمانه به مقامات ارائه دهند و نخبه‌ترین اقتصاددان خارج از حوزه‌ نفوذناپذیر خودی‌ها، ناکارا می‌شود و آن آمارهای فرعی و چه بسا ردگم کنی هم که بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و غیره آن هم قطره‌چکانی منتشر می‌کنند، ازجمله آن‌چه در این گزارش به آن‌ها اشاره شده، گره‌ای از گره‌های پرشمار و چه بسا کور اقتصاد کشور ما نمی‌گشاید. مع الاسف علی بعض البشر.

https://www.asianews.ir/u/eaB
اخبار مرتبط
از فردای‌پیروزی‌ هر انقلابی، یکی از مباحث جدی که مطرح می‌شود ، بحث تخصص و تعهد است ؛ که اگر پیش از انقلاب بطور مفصل به گفتمانی غالب درسطح جامعه تبدیل نشده باشد وچه بسا خِرد جمعی به اجماع نظرِ قابل قبولی دراین خصوص دست نیافته باشد، به دشواری بتوان درفضای پرتنش بعد از انقلاب به آن پرداخت.
آسیانیوز (وبسايت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید