صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۱
کد خبر: 20387
گزارشگر: 464
۲۹۵
۰
۰
۸
مرکز رسانه قوه قضاییه خبر داد؛

متهم ردیف اول پرونده «گروه عظام» به ۶۵ سال محکوم شد

متهم ردیف اول پرونده «گروه عظام» به ۶۵ سال محکوم شد
عباس ایروانی در این پرونده به «افساد فی الارض» متهم شده بود که در جریان بررسی پرونده و در مهرماه سال ۱۳۹۹ ، قاضی صلواتی اعلام کرد که عنوان اتهامی او به «اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور» تغییر یافته است.

به گزارش آسیانیوز؛ مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۷ اسفند، در خبری از صدور حکم متهمان پرونده «گروه عظام» در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی خبر داد و اعلام کرد که عباس ایروانی برای اجرای حکم بازداشت و به زندان معرفی شد.

عباس ایروانی در مجموع، در دو پرونده گروه عظام، به عنوان متهم ردیف اول به ۶۵ سال زندان محکوم شده است.

خبرگزاری تسنیم، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند اعلام کرده بود که اخبار موثق حاکی است که محل اختفای عباس ایروانی، مجرم اقتصادی که علیرغم صدور حکم نهایی دادگاه و ابلاغ آن به وی، نسبت به حکم تمکین نکرده و مخفی شده بود، توسط وزارت اطلاعات شناسایی شد و پس از دستگیری به مرجع قضایی تحویل داده شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حکم عباس ایروانی پیش‌تر قطعی شده بود و طی روزهای گذشته این حکم اجرا و او بازداشت و به زندان معرفی شد.

بنابر این گزارش، عباس ایروانی در پرونده‌های گروه عظام متهم، ردیف اول بوده و دیگر متهمان پرونده، مهدی شهابی، مرتضی روغنی، حسن صفریان، مرادعلی کرم نیا، امیررضا رفیعی و حامد خاتمی‌پور بودند.

بر اساس این گزارش، عباس ایروانی در پرونده اول به اتهام «اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان بیش از ۶۶۴ میلیون دلار» و «رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو» به تحمل ۲۵ سال حبس و ضبط کلیه اموالی که متهم از طریق خلاف قانون به دست آورده، محکوم شده است.

او همچنین «به اتهام معاونت در جعل اسناد» به تحمل ۸ ماه حبس و جبران خسارت وارده، به اتهام «معاونت در استفاده از اسناد مجعول» به تحمل ۲ سال و یک ماه حبس، به اتهام «معاونت در پرداخت رشوه» به تحمل ۲ سال و یک ماه حبس و به اتهام «مشارکت در فرار دادن حامد خاتمی‌پور» به تحمل یک سال و یک ماه حبس محکوم شده است.

عباس ایروانی در پرونده دوم نیز به اتهام «مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از مجرای اخلال در نظام پولی و ارزی کشور» به تحمل ۲۵ سال حبس و ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آورده و نیز رد مال شبکه بانکی محکوم شده است.

وی همچنین به اتهام «معاونت در جعل ۳۶ فقره گواهی بازرسی از طریق پرداخت وجوه به منظور جعل گواهی» به تحمل ۲ سال و یک ماه حبس، به اتهام «استفاده از ۳۶ فقره گواهی بازرسی مجعول از طریق ارائه آن‌ها به بانک جهت دریافت وجوه موضوع اعتبارات اسنادی» به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس و به اتهام «جعل ۶۹ فقره کارنامه و استفاده از آن‌ها از طریق ارائه به بانک» به تحمل ۳ سال و شش ماه حبس و جبران خسارات وارده محکوم شده است.

سایر متهمان نیز به حبس از ۲۰ سال تا ۴ سال حبس بر اساس موارد اتهامی محکوم شده‌اند.

عباس ایروانی در این پرونده به «افساد فی الارض» متهم شده بود که در جریان بررسی پرونده و در مهرماه سال ۱۳۹۹ ، قاضی صلواتی اعلام کرد که عنوان اتهامی او به «اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور» تغییر یافته است.

شرکت عظام که مالک آن عباس ایروانی است، به روایت رسانه‌های ایران، یک هلدینگ است که ۱۰ شرکت و ۱۲ کارخانه زیر مجموعه دارد.

بنابر گزارش رسانه‌ها، در این شرکت بیش از ۵ هزار تن به طور مستقیم در بخش قطعه سازی خودرویی و غیر خودرویی عظام مشغول فعالیت هستند و اشتغال۲۰ هزار تن به صورت غیر مستقیم (به روایتی ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تن) وابسته به این شرکت است.

https://www.asianews.ir/u/ebe
اخبار مرتبط
برخی خبرها از بازداشت فریده مرادخانی، مدیر کمپین حمایت از زندانیان و خواهرزاده رهبر انقلاب حکایت دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید