صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۳۰
کد خبر: 20388
گزارشگر: 464
۹۴۹
۰
۰
۷
برابر با جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲؛

دلیل نامگذاری ۸ مارس به عنوان روز جهانی زنان

دلیل نامگذاری ۸ مارس به عنوان روز جهانی زنان
نامگذاری این روز برگرفته از مبارزات تاریخی، سیاسی و اجتماعی زنان در اروپا بود.

به گزار ش آسیانیوز؛ روز جهانی زنان برابر با جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ مصادف با ۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی و ۲۷ شعبان سال ۱۴۴۵ قمری است.

دلیل نامگذاری ۸ مارس به عنوان روز جهانی زنان


روز جهانی زنان از سال ۱۸۵۷ میلادی آغاز شد؛ به دنبال شرایط کاری سخت و غیر انسانی و همچنین دستمزد کم، کارگران زن در نقاط مختلفی از اروپا و آمریکا اعتراض کردند و تظاهرات زیادی در این زمینه به راه افتاد. کارگران نساجی زن در یک کارخانه پوشاک در شهر شیکاگو برای اعتراض به این شرایط اعتصاب کردند. به همین دلیل صاحب این کارخانه برای جلوگیری از اتحاد کارگران بخش‌های مختلف، این زنان را در محل کارشان حبس کرد. پس از مدتی؛ این کارخانه آتش گرفت و تنها تعداد کمی از زنان کارگر توانستند جان خود را نجات دهند. در نهایت ۱۲۹ نفر در این آتش گرفتار شدند و سوختند. سال‌ها بعد زنان در آمریکا و کشورهای مختلف اروپا؛ در واکنش به تبعیض، استعمار کاری زنان و فشار علیه زنان در محیط کار در این روز به خیابان‌ها آمدند.

۸ مارس از چه سالی آغاز شد؟

 

نخستین مراسم روز زن در ۲۸ فوریه سال ۱۹۰۹ در نیویورک برگزار شد.

سمبل و رنگ روز جهانی زن چیست؟

نماد روز جهانی زن، نماد جنسیت زن است که معمولا با رنگ‌های بنفش، سبز و سفید نمایش داده می‌شود.

به گزارش وب‌سایت رسمی روز جهانی زن، رنگ بنفش نشان دهنده عزت و عدالت، سبز نشان‌دهنده امید و رنگ سفید به معنای پاکی است. این رنگ‌ها بر پایه نمادهای تعریف شده از سوی اتحادیه سیاسی اجتماعی زنان (WSPU) در سال ۱۹۰۸ نشات گرفته‌ است؛ سازمانی که برای مبارزه در زمینه حقوق زنان در بریتانیا طی سال‌های ۱۹۰۳ تا ۱۹۱۷ فعال بود.

آیا روز جهانی زن تعطیل رسمی است؟

روز جهانی زن در جمهوری‌های استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق تعطیل رسمی است؛ از جمله در تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، اوکراین و روسیه. همچنین در کشورهای کره‌شمالی، مغولستان، نپال و کامبوج این روز تعطیل است و در چین نیز به زنان مرخصی کاری نیم‌روزه داده می‌شود. در قاره آفریقا نیز روز جهانی زن در کشورهای چاد، آنگولا، بورکینافاسو، اریتره و زامبیا تعطیل رسمی است.

در برخی از کشورها مانند آلبانی، مقدونیه، صربستان و ازبکستان هم روز زن با روز مادر ترکیب شده است.

چرا ۸ مارس در روسیه یک جشن تاریخی است؟

گروهی از زنان روس در ۸ مارس ۱۹۱۷ با دست زدن به اعتصاب‌ها و اعتراض‌هایی با شعار «نان و صلح» نسبت به تبعات اقتصادی جنگ جهانی اول و نیز نابرابری‌های جنسیتی در شهر پتروگراد (سن پترزبورگ فعلی) به خیابان‌ها آمدند. تزار نیکلاس دوم نیز به ژنرال خابالوف از ناحیه نظامی پتروگراد اجازه داد تا به معترضان شلیک کند. اما زنان معترض تسلیم هشدارهای نظامیان نشدند و در مقابل تزار ناچار به کناره‌گیری از قدرت شد و دولت موقت نیز بلافاصله پس از تشکیل، حق رای را به زنان اعطا کرد.

 

موضوع و شعار امسال روز جهانی زن چیست؟

از سال ۱۹۹۶، مراسم روز جهانی زن با موضوع و شعار خاصی برگزار می‌شود. نخستین تم انتخاب شده برای این روز «تجلیل از گذشته، برنامه ریزی برای آینده» بود. امسال، وب‌سایت رسمی روز جهانی زن، تم این روز را #تساوی_را_بغل‌کن (#EmbraceEquity) اعلام کرده است. هدف از موضوع کارزار سال ۲۰۲۳ این است که مردم جهان در مورد این که چرا فرصت‌های برابر زنان و مردان به سطح کافی نرسیده، صحبت کنند. همچنین، سازمان ملل نیز با هدف آگاه کردن مردم از اهمیت و سهم فناوری دیجیتال در آشکار کردن مسائل مربوط به نابرابری و تبعیض جنسیتی، شعار«نوآوری و فناوری برای برابری جنسیتی» را انتخاب کرده است.

https://www.asianews.ir/u/ebf
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید