صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۴
کد خبر: 20665
گزارشگر: 464
۳۷۸
۰
۰
۲
یک پژوهشگر ادبیات فارسی توضیح داد؛

فلسفه سفره ۷ سین

فلسفه سفره ۷ سین
استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات فارسی نوروز را مظهری جامع برای نمایش آداب و رسوم مختلف ایرانیان عنوان کرد و افزود: چیدن سفره هفت سین در منازل هنگام تحویل سال یکی از زیباترین و مهمترین آداب ایرانیان از گذشته تا کنون بوده است.

به گزارش آسیانیوز؛ سماق نماد عشق و پیوند دل‌ها، سکه نماد خیر و برکت، تخم مرغ نماد زایش و ماهی نمادی از برکت و زندگانی بر سر سفره هفت سین است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات فارسی با بیان اینکه با نگاهی به اجزای سفره هفت سین می‌توان موارد مورد نیاز برای داشتن یک زندگی خوب را دریافت، اظهار کرد: در پس جزء به جزء اقلام سفره هفت‌سین فلسفه‌ای نهفته است.

زهرا ذوبی سرابی در گفت و گو با ایسنا نوروز را تصویری مهم از میراث فرهنگی ایران برشمرد و گفت: نوروز تاریخ تولد بهار و زمان رویش و نو شدن است.

وی نوروز را مظهری جامع برای نمایش آداب و رسوم مختلف ایرانیان عنوان کرد و افزود: چیدن سفره هفت سین در منازل هنگام تحویل سال یکی از زیباترین و مهمترین آداب ایرانیان از گذشته تا کنون بوده است.

چرا عدد هفت را انتخاب کرده‌ایم؟

استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات فارسی با اشاره به اینکه در پشت پرده این رسم زیبا از نام نهادنش تا اجزای تشکیل دهنده‌اش فلسفه‌ای وجود دارد، اظهار کرد: علت انتخاب رقم هفت در هفت‌سین نوروزی مقدس بودن این عدد در بین ایرانیان باستان بوده است.

ذوبی سرابی با بیان اینکه ایرانیان باستان عدد هفت را برای مسائل خوش یمن، فال نیک و مثبت استفاده می‌کرده‌اند، اذعان کرد: با نگاهی به گذشته و عنوانی همچون هفت رنگ رنگین کمان، هفت خان رستم، هفت آسمان، هفت روز هفته، هفت فرشته، هفت شهر عشق در عرفان و هفت پیکر می‌توان این مسئله را به خوبی درک کرد.

وی از وجود عدد هفت در قرآن کریم نیز خبر داد و افزود: همچنین عدد هفت در بین مسلمانان نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است چرا که در برخی از آیه‌ها و سوره‌های قرآنی نیز این عدد مشاهده می‌شود.

اضافه شدن قرآن به سفره هفت‌سین

استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات فارسی با اشاره به اینکه با ظهور اسلام در ایران سفره هفت سین ایرانیان مزین به کتاب آسمانی خدا قرآن شده است، تصریح کرد: ایرانیان با قرار دادن کتاب آسمانی خدا به عنوان نخستین جز سفره هفت سین سال خود را با توکل و توسل به خداوند متعال از دیرباز تا کنون آغاز می‌کنند.

ذوبی سرابی با تاکید بر اینکه تمامی سین‌های سفره هفت سین در بردارنده نماد خاصی است، توضیح داد: با نگاهی به هفت سین می‌توان تمام مواردی که یک انسان در سال برای داشتن زندگی خوب نیاز دارد مشاهده کرد.

وی سبزه را از اجزای خوش رنگ و لعاب سفره هفت سین برشمرد و ادامه داد: سبزه با رنگ و طراوت خودش موجب ایجاد شادی در دل‌ها می‌شود.

سیب نماد سلامتی و قشنگی است

استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبیات فارسی با اشاره به اینکه سیب نمادی از تندرستی، زیبایی و قشنگی است، اظهار کرد: ایرانیان سیب را به عنوان مظهری برای حفظ سلامتی بر سر سفره هفت سین قرار می دهند.

ذوبی سرابی سمنو را نماد زایش، باروری گیاهان، فراوانی خوراک و غذاهای پر نیرو عنوان کرد و ادامه داد: از دیگر اجزای سفره می‌توان به سنجد که شکوفه آن محرک عشق، محبت و نماد زایندگی است اشاره کرد.

وی سیر را نماد پاکیزگی، میکروب‌زدایی، سلامت بدن برشمرد و گفت: همچنین در گذشته از سیر به عنوان دفع و رفع چشم زخم استفاده می‌کردند.

سرکه و سماق و سکه نماد چیست؟

پژوهشگر ادبیات فارسی با بیان اینکه در گذشته سرکه برای پاکی محیط و ابطال سحر و جادو به کار می‌رفته است، خاطرنشان کرد: همچنین سماق نماد عشق و پیوند دل‌ها، سکه نماد خیر و برکت، تخم مرغ نماد زایش و ماهی نمادی از برکت و زندگانی بر سر سفره هفت سین است.

ذوبی سرابی در پایان آینه را تکمیل کنند سفره هفت‌سین ایرانیان عنوان کرد و گفت: زندگی در تمام مراحل خود نیاز به روشنایی و نور دارد؛ آینه نمادی از روشنایی و نور بر سر سفره هفت سین است.

https://www.asianews.ir/u/efM
اخبار مرتبط
ماهی قرمز جزو ماهیان بومی کشور نیست؛ این ماهی نسبت به طیف وسیعی از شوری آب، غلظت پایین اکسیژن و آلودگی آب مقاوم است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید