صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶
کد خبر: 20725
گزارشگر: 464
۲۴۸
۰
۰
۹
دکتر حسین چناری پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزش؛

جهش تولید با دانشگاه‌های مهارت‌محور ممکن است

جهش تولید با دانشگاه‌های مهارت‌محور ممکن است
شعار سال ۱۴۰۳ یعنی جهش تولید با مشارکت مردم بار دیگر امر مهم بازاندیشی نظام آموزشی را مطرح و در صدر مسائل کشور قرار می‌دهد چرا که تنها با دانشگاه مهارت‌محور می‌توان گام در این مسیر دشوار و طولانی نهاد.

به گزارش آسیانیوز؛ اکنون لازم است دانشگاه به سرعت از مدرک‌محوری به سمت مهارت‌محوری سوق پیدا کند. اصلی‌ترین ماموریت دانشگاههای امروزی مهارت‌محوربودن آنهاست و وقتی دانشگاهها به سمت مهارت‌محوری بروند، کارآفرینی و جهش تولید هم اتفاق خواهد افتاد.

در دنیای امروز، دیگر مدرک‌محوری جایگاه خود را از دست داده و مهارت‌محوری به عنوان رکن اصلی صنعت و تولید مطرح است. دانشگاهها به عنوان مراکز آموزشی اصلی نقش به سزایی در تربیت نیروی انسانی صنایع دارند. کارکنان روح و جان صنعت و تولید هستند و پیشرفت صنایع تا حد زیادی به توانایی و عملکرد کارکنان از مدیران ارشد، تا سطوح کارمندان بستگی دارد.

در این میان این نکته حائز اهمیت است که صنعت و تولید با سرعت در حال طی کردن سطوح پیشرفت خود است و رشد علم و تکنولوژی، صنایع را با خود به سمت جلو می‌برد. صنایع به دلیل ساختار خود، سریع‌تر و منعطف‌تر از دانشگاهها با تغییرات و رشد علم و تکنولوژی همگام می‌شوند و همین موضوع سبب شده که نیاز به کارکنانی مسلط به دانش روز داشته باشند و البته باید خاطرنشان کرد متاسفانه دانشگاه از صنایع عقب مانده است و توانایی تامین نیروهای دانش‌محور و مهارت‌محور لازم را ندارد.

بنابراین ضروری است هر چه سریعتر دیوار صنعت و دانشگاه برداشته و سیستم آموزشی بر اساس آموزش‌های مادام‌العمر برنامه‌ریزی شود. یعنی مهارت‌محوری به جای مدرک‌پروری.

دانشگاه در این راستا باید تورهای صنعتی را برای دانشجویان خود برگزار کند و یا چندین واحد درسی از رشته‌های تحصیلی خود خصوصاً رشته‌های مهندسی را به بازدید از صنایع، کارخانه‌ها و سازمانهای مرتبط اختصاص دهد. بازدید از خط تولید و آشنایی با شبکه ارتباط با مشتریان، سیستم‌های حمل و نقل، مشاغل سازمانی و شرح وظایف و ساختار صنعت و تولید می‌تواند آینده مبهم در ذهن دانشجویان را شفاف کند تا آنها با دید بازتری نسبت به انتخاب شغل گام بردارند و برای رسیدن و دستیابی به آن تلاش کنند.

از دیگر عوامل اثرگذار هدایت تحقیقات، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها به سمت کاربرد در صنایع است. متاسفانه اکثر تحقیقات و مقالات و خصوصا پایان‌نامه‌ها صرفا برای رزومه با نمره گرفتن استفاده می‌شود و هیچ کارایی در جهت پیشرفت صنعت و تولید ندارد.

این موضوع در حالی است که یک دانشجو در طول مدت تحصیل خود بیش از دهها پژوهش انجام می دهد که اگر این پژوهش‌ها به صورت هدفمند و در راستای نیاز صنعت و تولید انجام شوند، هم تجربه‌ای کارآمد برای دانشجو خواهد بود و هم رشد و گسترش صنایع را به دنبال خواهد داشت.

شکاف بین دانشگاه و صنعت و تولید در واقع شکاف بین دنیای آکادمیک و تئوری و دنیای واقعی است. مسلم است که صنعت و تولید با سرعت به سمت جلو در حرکت هستند و این دانشگاهها و مراکز آموزشی هستند که باید آموزه‌های خود را مطابق با نیاز روز آنها به روزرسانی کنند تا نسلی دانش‌محور و مهارت‌محور برای صنعت و تولید کشور تربیت کنند.


دکتر حسین چناری پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزش؛
https://www.asianews.ir/u/egL
اخبار مرتبط
موسسه‌های کوچک و متوسط در دنیای امروز با چالش‌هایی عمده مانند جذب مشتری جدید، صرف زمان زیاد برای انجام وظایف اداری و آموزشی، افزایش و سرعت پیچیدگی فناوری‌های جدید، کنترل هزینه و رشد هزینه‌های پنهان و عدم کارایی شرکتها روبرو هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید