صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۳
کد خبر: 20838
گزارشگر: 2
۹۲۳
۰
۰
۱
تعویض لنت ماشین

نحوه چک کردن لنت ترمز

نحوه چک کردن لنت ترمز
لنت ترمز یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین است که باید وضعیت آن در بازه‌های زمانی مشخص بررسی شود تا در زمان مناسبی برای تعویض آن اقدام کنید. برای چک‌کردن لنت ترمز روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب بهترین و اصلی‌ترین آن‌ها را معرفی کردیم. امیدواریم مطالعه این مطلب به شما عزیزان در این زمینه کمک کرده باشد.

چگونه لنت ترمز خودروی خود را چک کنیم؟ آیا تمام‌شدن لنت ترمزها علائم و نشانه خاصی دارد؟ اینها سؤالات بسیار مهمی هستند که تقریباً تمامی راننده‌ها با آن مواجه می‌شوند و همواره به دنبال جواب دقیقی برای آن‌ها هستند. اصلاً مهم نیست که از لنت ترمز جلو پژو ۲۰۶ تیپ ۶ مدرن تندیس استفاده می‌کنید یا استفاده از سایر مدل‌ها و برندهای بازار را برای ماشین‌تان ترجیح می‌دهید، به هر حال باید توجه ویژه‌ای به تمام‌شدن لنت ترمز داشته باشید تا بتوانید به‌موقع آن‌ها را تعویض کنید.
راه‌های مختلفی برای چک‌کردن لنت ترمز و اطلاع از وضعیت آن وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس توانایی و سلیقه خود آن‌ها را به کار بگیرید. در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه چک‌کردن لنت ترمز را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا با اطلاعات بهتر و کامل‌تری این کار را انجام دهید.

بهترین راه‌های چک‌کردن لنت ترمز

برای چک‌کردن لنت ترمز و اطلاع از وضعیت آن روش‌های مختلفی وجود دارد، اما معمولاً افراد با این سؤال مواجه می‌شوند که روش‌های چک‌کردن لنت ترمز برای ماشین‌های مختلف یکسان است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که انجام روش‌های چک‌کردن لنت ترمز ربطی به مدل ماشین شما ندارد. در واقع اگر ماشین شما پراید، تیبا یا هر مدل دیگری باشد، با استفاده از این روش‌ها می‌توانید وضعیت لنت‌های آن را چک کنید. روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، بهترین روش برای چک‌کردن لنت ترمز جلو پراید آفورتیس یا سایر مدل‌ها و برندهای موجود در بازار است:

چک‌کردن لنت ترمز با چشم

چک‌کردن وضعیت لنت ترمز با چشم، ساده‌ترین روش است و وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. برای مثال، در بررسی وضعیت لنت‌ ترمز جلو تیبا آفورتیس نیازی نیست لاستیک خودرو را باز کنید؛ بلکه با نگاه‌کردن به قسمت داخلی لاستیک و جایگاه لنت می‌توانید بررسی‌های موردنیاز را انجام دهید.
دقت کنید که مشاهده وضعیت لنت‌ها از طریق سوراخ‌های چرخ امکان‌پذیر است، اما اگر تسلط کاملی روی وضعیت لنت ندارید، باید از جک ماشین استفاده کنید و ارتفاع ماشین را مقداری بالا بیاورید. استفاده از جک ماشین علاوه‌بر دید بهتر، مزایای دیگری هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها مشاهده لنت ماشین در زمان نبود فشار روی لاستیک‌ها است.

چک کردن لنت ترمز

اگر هنگام مشاهده لنت ترمز متوجه نازک‌شدن آن شدید، باید کم‌کم به فکر جایگزین آن باشید. البته برای اینکه بتوانید میزان نازک‌شدن لنت را بهتر ببینید، باید از چراغ‌قوه استفاده کنید. به‌طورکلی ضخامت لنت ترمز باید بیشتر از 1.4 اینچ باشد. اگر ضخامت لنت از این مقدار کاهش پیدا کرد، باید آن را عوض کنید.

بررسی ضخامت پد

بررسی ضخامت پد یکی دیگر از روش‌های چک‌کردن لنت ترمز به شمار می‌آید که نسبت‌به روش اول دقیق‌تر است. برای انجام این روش باید مانند راه اول از جک ماشین استفاده کنید و ارتفاع لاستیک‌ها را مقداری بالا ببرید تا فشار از روی آن‌ها برداشته شود. هنگامی که لاستیک بالاتر رفت، شرایط برای دیدن لنت ترمز و اندازه‌گیری ضخامت پد مناسب‌تر می‌شود.
در ادامه برای اینکه بتوانید اندازه‌گیری ضخامت پد را راحت‌تر و دقیق‌تر انجام دهید، باید از یک نی ساده و یا ابزار نرم و انعطاف‌پذیر استفاده کنید. برای اندازه‌گیری ضخامت پد با نی باید ابتدا نی را در کنار لنت ترمز بلغزانید تا به انتها برسد، به این شکل می‌توانید تا حد زیادی اندازه لنت را دقیق‌تر بررسی کنید. البته توجه داشته باشید که این روش صددرصدی نیست و اندازه دقیق لنت را به شما نمی‌دهد.

بررسی سایش و پارگی ناهموار

همان‌طور که می‌دانید لنت ترمز مختص یکی از لاستیک‌ها نیست و تمامی آن‌ها دارای این ابزار مهم هستند. نکته بسیار مهمی که به‌عنوان یک راننده باید به آن توجه کنید این است که لنت‌ها باید سایش یکنواختی داشته باشند تا عملکرد آن‌ها مطلوب و نرمال باشد. درصورتی‌که هنگام مشاهده لنت ترمز متوجه سایش‌های نامتوازن و ناهمواری‌های مختلف در تمام لنت‌ها شدید، باید لنت‌ها را دقیق‌تر بررسی کنید.

لنت ترمز چیست

هنگامی که در بررسی لنت‌های جلو ماشین متوجه شدید که لنت سمت راست نسبت‌به لنت سمت چپ نازک‌تر است، باید سریعاً برای تراز آن اقدام کنید. بسیاری از افراد هنگام متوجه‌شدن این قضیه فقط لنت‌ها را عوض می‌کنند، اما باید بدانید که در صورت ترازنبودن لنت‌ها دوباره این اتفاق خواهد افتاد.

بازکردن چرخ برای چک‌کردن لنت ترمز

بازکردن چرخ‌های ماشین برای چک‌کردن لنت ترمز به نسبت سایر روش‌ها سخت‌تر است، اما بدون شک شرایط بهتری را برای اندازه‌گیری ضخامت و بررسی میزان ناهمواری‌ها فراهم می‌کند. برای انجام این کار باید ابتدا پیچ‌های لاستیک را شل کنید و سپس جک را زیر ماشین قرار دهید. سپس، هنگامی که ماشین را حدود 15 الی 20 سانتی‌متر از زمین بلند کردید، شرایط لازم برای خارج‌کردن لاستیک و بازدید بهتر لنت فراهم می‌شود.
یکی از مزیت‌های بسیار خوبی که بازکردن چرخ دارد، تسلط کامل به سیستم لنت ترمز و امکان مشاهده خطوط کولیس، روتور و ترمز است. برای بررسی بهتر لنت‌ها، همین کار را برای لنت طرف مقابل انجام دهید و با یک ابزار دقیق ضخامت لنت‌ها را اندازه بگیرید. هنگامی که اندازه‌گیری به اتمام رسید، عددها را باهم مقایسه کنید تا در صورت مغایرت و داشتن سایش بیشتر، اقدامات لازم برای تراز لنت‌ها را انجام دهید.

گوش‌دادن به صدای لنت‌ها در زمان ترمز

چک‌کردن لنت ترمز در حال رانندگی هم امکان‌پذیر است. برای انجام این کار باید هنگام فشاردادن پدال ترمز به صدای لنت‌ها توجه کنید. اگر صدای خاصی را از طرف لنت‌ها نشنیدید، هنوز عمر آن‌ها به اتمام نرسیده است، اما اگر صدای ساییدگی، غرغر یا جیرجیر از لنت آمد، به‌سادگی می‌توان فهمید که وقت تعویض‌کردن آن‌ها فرارسیده است.
همچنین اگر هنگام فشاردادن پدال ترمز متوجه شدید که ماشین شما به یک طرف (راست یا چپ) کشیده می‌شود، باید سریعاً وضعیت لنت‌ها را چک کنید. معمولاً هنگامی که با این حالت مواجه می‌شوید، یکی از لنت‌های ماشین شما پوسیده‌تر و فرسوده‌تر است.

جمع‌بندی

در نهایت لازم است تاکید کنیم که لنت ترمز یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین است که باید وضعیت آن در بازه‌های زمانی مشخص بررسی شود تا در زمان مناسبی برای تعویض آن اقدام کنید. برای چک‌کردن لنت ترمز روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب بهترین و اصلی‌ترین آن‌ها را معرفی کردیم. امیدواریم مطالعه این مطلب به شما عزیزان در این زمینه کمک کرده باشد.

https://www.asianews.ir/u/eix
اخبار مرتبط
هنگام استارت زدن، اگر خودرو روشن نشود، معمولا اولین چیزی که ذهن هر راننده‌ای را به‌خود درگیر می‌کند، خرابی باتری ماشین است. سیستم برق ماشین است که توان لازم برای به‌جریان انداختن سوخت به‌سمت محفظه احتراق و همچنین جرقه زدن شمع‌ها را فراهم می‌کند. با توجه به اینکه هنگام استارت زدن دینام کار نمی‌کند، این باتری است که وظیفه تامین انرژی الکتریکی قطعات را برعهده دارد. سوال اساسی این است که از کجا بفهمیم باتری ماشین خراب شده است یا خیر؟ در این مطلب به بررسی مهم‌ترین علائم و دلایل خرابی باتری خودرو و راه‌های جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین می‌پردازیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید