صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۲
کد خبر: 20860
گزارشگر: 2
۲۷۵
۰
۰
۳
محکم کردن سنگ نما

مقاوم سازی و تثبیت سنگ نما توسط پیچ و رولپلاک نما - نماسازان پیشرو

مقاوم سازی و تثبیت سنگ نما توسط پیچ و رولپلاک نما - نماسازان پیشرو
یکی از معضلات زندگی آپارتمان نشینی افتادن سنگ از نمای ساختمان ها است. در این مقاله به معرفی راه حل این موضوع یعنی پیچ و رولپلاک سنگ نما خواهیم پرداخت. شرکت نماسازان پیشرو یکی از شرکت های معتبری است که در این زمینه فعالیت دارد. این کار به روش راپل یا همان کار با طناب انجام شده و به داربست نیازی نخواهد بود.

به دلیل حساسیت این کار انتخاب یک شرکت معتبر و دارای رزومه بسیار حائز اهمیت می باشد. دلیل این موضوع نیز روشن است، چرا که شما به نقاط مرتفع ساختمان دسترسی نداشته و نمی توانید کار را کنترل نمایید. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

چرا سنگ نما دچار ریزش می شود؟

دانستن علت و دلیل افتادن سنگ نمای ساختمان برای خیلی از افراد مهم و جالب است. برخی می خواهند دلیل ریزش سنگ را بدانند تا از این اتفاق جلوگیری نمایند و برخی به دنبال راه کار برای محکم کاری سنگ نما پس از افتادن می باشند. البته که جلوی برخی از این علل را نمی توان گرفت. حوادث طبیعی مانند طوفان و زلزله و انقباض و انبساط سنگ ها از این دسته هستند.
به نقل از وبسایت شرکت نماسازان پیشرو مهمترین دلایل ریزش سنگ نما عبارتند از:

  1. سیمان نامرغوب
  2. عدم ترکیب درست مواد برای ملات
  3. ماسه نامناسب
  4. استفاده از سیمان خشک حین سنگ کاری
  5. استفاده از سنگ های نامرغوب
  6. اسکوپ نکردن سنگ
  7. پاک نکردن گرد سنگ بعد از برشکاری
  8. سنگ کاری روی سطح نامناسب
  9. عدم اجرای درست بندکشی
  10. استفاده از نمای برجسته بیش از حد
  11. چسباندن سنگ روی سنگ با چسب
  12. نفوذ آب به پشت سنگ
  13. وزش باد و طوفان
  14. انبساط و انقباض سنگ ها
  15. زلزله
  16. انجام کارهای غیر اصولی در داخل ساختمان
  17. نشست ساختمان
  18. عدم استفاده از نبشی در نقاط مورد نیاز

به طور قطع با رعایت برخی از موارد در حین سنگ کاری می توان تا حد زیادی از سقوط سنگ نما جلوگیری نمود.

مسئولیت سقوط سنگ نما به عهده کیست؟

برای آن که بدانیم عهده دار مسئولیت در قبال افتادن سنگ از نما کیست باید به دو موضوع مهم توجه نمود. مورد اول زمان ریزش است. این بدان معنی است که پس از گذشت چند سال از عمر ساختمان سنگ نما ریزش کرده است. طبق گفته ها و شنیده ها بین ۱۰ یا ۱۵ سال اختلاف نظر وجود داشته و چنانچه قبل از این عدد باشد مسئولیت با سازنده بوده و در غیر این صورت به عهده مالکان خواهد بود.

عامل بعدی که در مقصر شناخته شدن حائز اهمیت است علت سقوط سنگ می باشد. مثلا اگر قصور از نحوه سنگ کاری باشد مقصر پیمانکار یا سنگ کار خواهد بود. یا مثلا اگر اگر نقص در مصالح نما (مانند سنگ) بوده و این عامل باعث سقوط آن شود، مسئولیت متوجه تولید کننده مصالح یا فروشنده آن خواهد بود. در نهایت نیز اگر عدم نظارت کافی توسط مهندس ناظر باعث سقوط سنگ نما شود، ایشان نیز ممکن است مسئول شناخته شوند.
در هر صورت، برای تعیین دقیق مسئولیت سقوط سنگ نما، باید به بررسی دقیق شرایط و عوامل مختلف توسط مراجع ذیصلاح (مانند نظام مهندسی) اقدام شود.

اقدامات لازم پس از ریزش سنگ یا رویت شل شدگی نما

بعد از اینکه سنگ نمای ساختمان دچار ریزش شد اولین کاری که می بایست انجام دهیم محصور نمودن پایین نما و جلوگیری از تردد می باشد، چرا که به علت خالی شدن بخشی ازسنگ نما همچنان احتمال ریزش سنگ مخصوصا از قسمت بالای بخش ریزش کرده وجود دارد. دلیل این موضوع هم خالی شدن تکیه گاه آن سنگ بالایی می باشد.
چنانچه خدای ناکرده افتادن سنگ نما منجر به خسارات مالی یا جانی شود باید از مراجع ذیصلاح خواست تا به محل آمده و موضوع را صورت جلسه نمایند.
اقدام بعدی و البته با اجازه مراجع قانونی اگر سقوط سنگ حادثه ساز شده باشد، تماس با یک شرکت معتبر برای ترمیم و تثبیت سنگ های نما می باشد. شما عزیزان می توانید با تماس با شرکت نماسازان پیشرو با شماره 09128316620 از این شرکت کمک بگیرید. بعد از تماس شما می توانید با فرستادن عکس از نما و یا دادن آدرس، توضیحات و براورد هزینه را از کارشناسان این شرکت دریافت نمایید.

پیچ کردن نما در چه فصلی انجام شود؟

گاهی اوقات یکی از سوال مشتریان این است که آیا مثلا در زمستان نمای ساختمان خود را پیچ کنیم مشکلی به وجود نمی آید؟ به جرات و بدون هیچ منظوری خدمت شما عرض می کنیم که انجام کار محکم کردن نما هر آن که سنگی از نما شل شود و بیفتد ضروری است.
بر خلاف سنگ کاری نمای ساختمان که در زمستان توصیه نمی شود پیچ کاری نما در فصول مختلف هیچ گونه آسیبی به نما وارد نکرده و از خطرات جبران ناپذیر نیز جلوگیری می کند.

بهترین راه حل برای محکم کردن سنگ نما

مهم‌ترین سوال برای اینکه سنگ های نمای ساختمان را محکم نماییم این است که چگونه این کار را انجام دهیم؟ به طور قطع و طبق تجربیات گذشته بهترین و مطمئن ترین روش برای تثبیت، پیچ و رولپلاک نمای ساختمان می باشد. شایان ذکر است که روش هایی مانند بندکشی و چسب کاری حکم درمان سرپایی را داشته و تاثیر بسزایی در مهار کردن سنگ های نما نخواهد داشت.

آیا تمام سنگ ها را می توان پیچ رولپلاک نمود؟

تمامی سنگهای موجود کار شده در نما را می توان تثبیت و محکم کرد اما تمامی آنها را نمی توان پیچ و رولپلاک نمود. سنگها معمولا به پنج دسته عمده تقسیم می شوند. سنگهای تراورتن، گرانیت، مرمریت، چینی و سنگهای آنتیک یا تزئینی. چهار دسته اول همگی را می توان پیچ و رولپلاک نمود به شرطی که عرض آنها زیر 5 سانت نباشد. هرچند که سنگهای با عرض بین ۵ تا ۱۵ سانت نیاز به تجربه و ادوات خاص برای سوراخ کاری دارد.
برای سنگهای آنتیک بهترین راه حل استفاده از توری است. روش کار به این ترتیب است که روی این سنگ ها توری کشیده شده و در برخی از نقاط توسط پیچ و رولپلاک و واشر مهار خواهد شد.
سنگ های بادبر نوع دیگری از سنگ های آنتیک هستند که برای تثبیت آنها می توان از پیچ و رولپلاک و واشر روی بند آنها استفاده نمود. چنانچه نما یا نورگیر ساختمان سرامیک شده باشند برای مقاوم سازی آنها باز هم باید همانند سنگ های بادبر از پیچ و رولپلاک و واشر روی بندها استفاده کرد. دلیل آن هم شکننده بودن سرامیک است که نمی گذارد مثل سنگ وسط آن پیچ گذاشت.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بدون داربست

امروزه برای کارهای در ارتفاع و نمای ساختمان ها نیازی به داربست نمی باشد. البته که هنوز برای برخی از ساختمان های خاص امکان کار به روشهای بدون داربست نبوده و به ناچار مجبور هستیم از داربست بهره ببریم. یکی از معضلات نصب داربست مزاحمت برای تردد عابرین و وسایل نقلیه می باشد. عیب بعدی استفاده از داربست، باز شدن راه دزد به ساختمان و به مخاطره افتادن امنیت ساختمان می باشد.
ایمنی پایین و بالا رفتن هزینه نیز از معایب دیگر کار با داربست می باشد. از همین رو امروزه خدمات پیچ کردن سنگ نمای ساختمان بدون داربست انجام شده که در ادامه به روش های موجود و جایگزین خواهیم پرداخت.

پیچ و رولپلاک نما با طناب (راپل)

یکی از بهترین روش های جایگزین داربست، خدمات کار در ارتفاع با طناب یا همان خدمات راپل می باشد. در این روش راپل کارها توسط ادوات مخصوص این کار توسط طناب روی نما معلق شده و به نقاط مختلف دسترسی پیدا خواهند کرد. انجام این کار نیازمند تخصص و گذراندن دوره های مخصوص این کار می باشد.
یکی از سخت ترین کارهایی که روی طناب برای نما انجام می شود، همین پیچ و رولپلاک سنگ های نما است. به طور قطع انجام کارهای دیگر همانند نماشویی، رنگ آمیزی نما و... نسبت به پیچ کردن سنگ نما راحت تر خواهد بود.
بحث پیچ کردن نما با طناب امری بسیار حساس بوده، جوری که اگر مجریان این امر در کار خود مهارت و تجربه کافی نداشته باشند احتمال آسیب به سنگها بیشتر از محکم کردن سنگ های نما خواهد بود. مهارت فرد در کار با طناب و سوراخ کاری سنگها به شیوه درست و همچنین استفاده از متریال و مصالح مناسب بخشی ار مواردی است که حتما می بایست مد نظر قرار داد.

پیچ و رولپلاک نما با راپل

لازم به ذکر است که انجام کار با طناب یا راپل نسبت به داربست کم هزینه تر، ایمن تر و سریع تر خواهد بود. از همین رو انتخاب این روش به جای داربست کار بسیار منطقی و معقولی خواهد بود.

تجهیزات و مصالح پیچ کاری سنگ نما

برای انجام کار تثبیت و ترمیم سنگ های نمای ساختمان به یک سری تجهیزات و مصالح نیاز است. در زیر تمامی این موارد ذکر شده است:

  • ادوات و تجهیرات کار راپل (شامل طناب، هارنس، ابزار فرود، ابزار حمایت، کارابین و ...)
  • دریل های مخصوص سوراخ کاری
  • دریل های پیچ بند جهت تاباندن پیچ داخل رولپلاک
  • سنگ فرز جهت برش های مورد نیاز سنگ
  • مته جهت سوراخ کاری
  • سر پیچ بند
  • پیچ
  • رولپلاک
  • متریال بتونه کاری

مهمترین نیازها جهت انجام کار موارد بالا بود. البته که سنگ های افتاده نما را کارفرما تهیه کرده و پیمانکار موظف به نصب آن می باشد.

وظایف و تعهدات یک شرکت مجری معتبر

به طور خلاصه وظایف یک شرکت مجری پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بدین ترتیب است:

  • بازدید رایگان و در اسرع وقت
  • استفاده از پرسنل کار بلد
  • استفاده از متریال مرغوب و استاندارد
  • رعایت تمام نکات ایمنی
  • عدم آسیب به ساختمان
  • استفاده از دریل های مخصوص کار
  • بیمه نمودن پرسنل خود
  • گارانتی کردن کار
  • عقد قرارداد با کارفرما
  • نصب سنگهای افتاده نما
  • اجرای بتونه پس از انجام کار
  • به کار بردن تعداد پیچ استاندارد
  • منصف بودن در اعلام قیمت

چنانچه قصد انجام کار را دارید موارد بالا را حتما ملاک قرار داده و سپس با توجه به شرایط دیگری همچون قیمت و رزومه آن شرکت، در بین موارد مختلف انتخاب نمایید. در ادامه هر کدام از موارد را بیشتر شرح خواهیم داد.

بازدید رایگان و در اسرع وقت

زمانی که سنگی از نمای ساختمان سقوط می کند ترس و دلهره ای در وجود تمام ساکنین شکل می گیرد. از همین رو برای دوری از خطر و جلوگیری از ریزش بیشتر برای انجام کار عجله وجود خواهد داشت. یکی از وظایف یک شرکت معتبر به عنوان مجری کار همین است که در اسرع وقت و به طور رایگان از کار بازدید نماید. پس از بازدید یا به طور شفاهی و یا به طور کتبی در قالب یک پیش فاکتور توضیحات و قیمت باید اعلام شود.
شرکت نماسازان پیشرو با داشتن 5 شعبه در تهران و کرج آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در اسرع وقت خواهد بود. کافی است با تماس بگیرید و آدرس خود را اعلام نمایید.

انجام کار رولپلاک نما توسط راپل کاران متخصص

یکی از ابتدایی ترین وظایف یک شرکت معتبر و متخصص استفاده از مجریان و تکنسین های مجرب و متعهد است. از آنجا که اجرای پیچ و رولپلاک نمای ساختمان امروزه با راپل یا همان کار با طناب انجام می شود، پرسنل علاوه بر مسلط بودن به راپل باید در انجام کار پیچ کردن نیز متخصص باشند. در واقع پرسنل مجری، راپل کار هایی هستند که کار پیچ کردن سنگ نما را انجام می دهند.
نیروهای انجام کار چنان چه مبتدی باشند علاوه بر درست انجام ندادن کار به سنگ های نما نیز آسیب خواهند رساند. نیروهای مشغول در شرکت نماسازان پیشرو تجربه ای حداقل ۸ ساله در امر رولپلاک سنگ نما دارند. نداشتن ترس از ارتفاع و عدم اعتیاد به مواد مخدر دو موردی هستند که به نوعی خط قرمز این کار محسوب می شوند.

بهره گیری از متریال مرغوب جهت پیچ نما

یکی دیگر از ویژگی های یک شرکت مجری متخصص و حرفه ای استفاده از متریال مناسب و استاندارد و به نوعی عدم کم فروشی است. به طور کلی اصلی ترین متریال برای این کار پیچ و رولپلاک می باشد. پیچ های به کار برده حتما باید از جنس روکش گالوانیزه باشند. از لحاظ ابعاد نیز باید با قطر سنگ سنخیت داشته باشند. رولپلاک های مربوطه نیز باید پلاستیکی بوده و به اندازه یک سانت از پیچ ها کوتاه تر باشند.

رعایت نکات ایمنی توسط مجری کار

مورد بعدی که می بایست حتما در حین اجرای کار رعایت شود ایمنی است. پیمانکار یا همان مجری کار پیچ و رولپلاک نما موظف است تمام وسایل و ادوات لازم را در اختیار پرسنل خود قرار دهد. همچنین طی بازه های زمانی مشخص باید وسایل چک شوند و اگر نیاز به تعویض و ترمیم دارند اقدام شود.
علاوه بر موارد فوق در حین انجام کار باید تمهیدات لازم جهت عدم عبور و مرور از زیر کار اندیشیده شود. محصور نمودن پایین کار توسط نوار خطر به عهده کارفرما و مدیر ساختمان می باشد. البته که مجریان کار نیز باید همیشه حواسشان به ابزارها و مصالح باشد که دچار ریزش نشوند. هدف از انجام کار پیچ کردن سنگ نما ایمن سازی نمای ساختمان است و رعایت نکردن ایمنی در حین انجام کار هیچ توجیهی نخواهد داشت!

عدم آسیب به ساختمان حین تعمیر نما

از دیگر مسئولیت ها و وظابف شرکت مجری این است که در حین کار آسیبی به ادوات و قسمت های مختلف ساختمان وارد نشود. از آنجا که عملیات مهار سنگ نما و مقاوم سازی با طناب انجام شده و از داربست استفاده نمی شود خود به خود تا حد زیادی از آسیب به ساختمان جلوگیری می شود.
طناب های مربوطه برای دسترسی به نما روی پشت بام مهار می شوند و به هیچ عنوان آسیبی به ساختمان وارد نمی کنند. تنها نکته مهم این است که پرسنل باید حواسشان به وسایلی که به خودشان نصب می کنند باشد تا به شیشه ها و چراغ های روی نما آسیبی نرسد. وسایلی همانند دریل و سطلی که درونش پیچ و رولپلاک و دیگر مصالح است امکان برخورد به سطوح را دارا می باشند.

دریل های مخصوص سوراخ کاری سنگ نما

دریل های استفاده شده در کار پیچ رول پلاک نما به دو بخش تقسیم می شوند. دریل هایی که کمی لرزش داشته و قوی ترند که از مته های چهارشیار استفاده می کنند و دریل هایی که بدون لرزش هستند و از مته های معمولی و سه نظام بهره می برند.
دریل های قوی تر که به اشتباه از آنها تحت دریل های هیلتی نام می برند معمولا برای سنگ های گرانیت و سنگ های با عرض بزگتر استفاده می شود. این دریل ها با لرزشی که دارند کار سوراخ کاری را راحت تر کرده و در پیشرفت کار تاثیر گذارند.
دریل های نوع دوم کوچکتر و ضعیف تر هستند که تحت عنوان دریل های گیربکسی معروف هستند. سوراخ کاری با این دریل ها سخت تر است و برای سوراخ کاری باید کمی بیشتر تلاش کرد و به دریل فشار آورد. اما مزیت مهمی که این دریل ها دارند این است که چون لرزش ندارند کوچکترین آسیبی به سنگ وارد نمی کنند. کاربرد این دریل ها برای سنگ های با عرض کم که به صورت ابزار و برجسته روی نما کار می شود، است.
متاسفانه اکثر پیمان کارهایی که با طناب کار پیچ رولپلاک را انجام می دهند فقط از دریل های لرزشی استفاده می کنند. دلیل این کار هم این است که نمی خواهند سختی های استفاده از دریل گیربکسی را به جان بخرند. نتیجه کار می شود شکستن، ترک خوردن و نهایتا افتادن سنگ در همان حین کار یا پس از گذشت زمان پس از اتمام کار. لذا شرکت مجری پیچ و رولپلاک نمای ساختمان باید به شما اطمینان دهد که حین تثبیت سنگ نما سنگی نمی شکند و ترک نمی خورد.
هستند اشخاص و شرکت هایی که به مشتری قیمت پایین می دهند اما به دلیل درست کار نکردن و استفاده از دریل های لرزشی برای سنگ های با عرض کم باعث می شوند کارفرما متحمل هزینه های گزاف برای خرید سنگ شود. بماند که آنها می گویند برای نصب این سنگ ها نیز مجدد هزینه دریافت می کنند.

بیمه راپل کاران جهت پیچ کردن نما

یکی از وظایف و شاخصه های یک شرکت معتبر برای انجام کارهای در ارتفاع و نمای ساختمانها، بیمه نمودن پرسنل خود است. این بیمه که به عنوان بیمه مسئولیت یا بیمه حوادث معروف است ضامن جبران خسارت در صورت بروز حادثه برای پرسنل می باشد.
در واقع شرکت باید قبل از شروع کار بیمه نامه را به رویت کارفرما برساند و شماره آن را نیز در قرارداد ذکر نماید. توجه به این نکته بسیار مهم است که چنانچه فردی خودش را بیمه نماید و حادثه ای رخ دهد بیمه تقبل نخواهد کرد و جبران خسارت به عهده مشتری خواهد بود. در شرکت نماسازان پیشرو تمامی تکنسین ها تحت پوشش بیمه ای هستند که توسط مدیر شرکت رد می شود. در واقع باید یک کارفرما پرسنل خود را بیمه نماید.

گارانتی پیچ رولپلاک نمای ساختمان

شرکت مجری رولپلاک سنگ نما چنانچه معتبر و مسئولیت پذیر باشد باید کار خود را گارانتی نماید. این گارانتی باید در قرارداد حتما ذکر شود.
ضمانت کار پیچ و رولپلاک نمای ساختمان در تهران در گروه نماسازان پیشرو به مدت 5 سال می باشد. در فاکتور و قرارداد قید می گردد که چنان چه به مدت ۵ سال سنگی از قسمتهای پیچ شده ریزش نماید پیمانکار موظف به ترمیم رایگان می باشد. این 5 سال گارانتی من باب راحت بودن خیال مشتری است و الا چنانچه کار درست انجام شود مادامی که ساختمان پا بر جا است احتمال ریزش سنگ دیگر وجود نخواهد داشت.

عقد قرارداد قبل از شروع کار

برای انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان حتما باید با شرکتی وارد کار شد که در ابتدای امر با شما قرارداد منعقد می کند. انعقاد قرارداد بین طرفین باعث می شود تا هم کارفرما و هم پیمانکار از وظابف خود آگاه شده و کار طبق اصول خود پیش رود. در این صورت طرفین مجبور به رعایت یک سری وظایف از پیش تعیین شده خواهند بود و مطمئنا مشکلی در حین اجرای کار رخ نخواهد داد.
به طور مختصر مواردی از قبیل مشخصات طرفین، موضوع قرارداد، مبلغ کار، تعهدات طرفین، گارانتی کار و یک سری توضیحات در قرارداد ذکر خواهد شد. برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله نمونه قرارداد پیچ و رولپلاک نما را در وبسایت شرکت نماسازان پیشرو مطالعه نمایید.

نصب سنگ های ریزش کرده و ترمیم آن

یکی دیگر از وظایف و تعهدات شرکت مجری کار بعد از محکم کردن سنگ های نما توسط پیچ و رولپلاک نما نصب و ترمیم قسمت های ریزش کرده است.
کادر اجرایی می بایست در حین کار پیچ کردن سنگ ها ابعاد سنگ های افتاده را در آورده و تقدیم کارفرما کنند تا نسبت به تهیه آنها اقدام نماید. در صورتی که کارفرما بتواند ابعاد دقیق را خودش برداشت نماید بهتر است قبل شروع کار تهیه کند تا روال انجام کار سرعت بهتری داشته باشد.

پیچ و رولپلاک نمای سنگی

در کنار تهیه سنگ کارفرما چسب سنگ و سیمان نیز می بایست تهیه کند. استفاده از چسب سنگ آنقدر تاثیر شگرفی ندارد و بیشتر بار نصب سنگ به دوش پیچ های مورد استفاده است. پس از نصب سنگ مطمئنا درز هایی وجود دارد که توسط سیمان و بندکشی برطرف خواهد شد. نصب سنگ نما بدون داربست انجام خواهد شد و همانند کار پیچ سنگ نما با طناب و راپل مقدور می باشد.

پوشاندن روی پیچ ها پس از اتمام محکم کاری

یکی از دغدغه های ساکنین یک ساختمان از بین نرفتن زیبایی نما پس از اجرای کار است. چنانچه شما با یک شرکت معتبر و با تجربه وارد کار شوید به هیچ عنوان برای این موضوع نباید نگران باشید. راهکار این موضوع استفاده از بتونه همرنگ سنگ برای پوشاندن پیچ ها است.
برای انجام این کار می بایست هنگام سوراخ کاری کنیک یا خزینه انجام شود. به طوری که گل پیچ مقداری داخل سنگ بنشیند تا روی آن بتونه اجرا شود. بتونه مورد نظر از ترکیب سیمان سفید و پودر رنگ درست می شود. اینکه از چه پودر رنگهایی و به چه میزان استفاده شود بستگی به تجربه مجریان این امر دارد. در واقع برای این کار فوت کوزه گری نیاز است که آن هم مستلزم تجربه و تبهر است.

استفاده از تعداد پیچ استاندارد

مطمئنا تعداد پیچ استفاده شده برای کار یک استانداردی دارد که باید حتما لحاظ شود. همانطور که تعداد پیچ کمتر از استاندارد مضر است و سنگ را خوب مهار نمی کند، پیچ بیش از اندازه نیز منجر به آسیب سنگ و ترک خوردن سنگ در همان موقع یا در آینده خواهد شد.
تعداد پیچ برای هر سنگ بستگی مستقیم به ابعاد هر سنگ دارد. معمولا اندازه عرض سنگها یکسان می باشد. در قدیم عرض سنگها معمولا ۱۵، ۲۰ و یا ۳۰ سانت بود اما در زمان حال معمولا عرض سنگها ۴۰ سانت است مگر اینکه سنگها به صورت ابزار کار شود که در آن صورت عرض های کوچکتر استفاده می شود.
اما تعداد پیچ به طول سنگها وابسته است نه عرض آنها. چنانچه طول سنگ زیر ۵۰ سانت باشد یک پیچ، اگر بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانت باشد دو عدد پیچ، اگر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانت باشد سه عدد پیچ و همینطور الی آخر.

مهار سنگ های در معرض ریزش در ابتدای کار

اکثریت مشتریان زمانی برای پیچ کردن سنگ نمای خود اقدام می نمایند که یک یا چند سنگ از نما دچار ریزش شده است. مطئنا هنوز وجود دارند سنگ هایی که بسیار شل هستند و هنوز نیفتاده اند. از همین رو ابتدایی ترین کار این است که این سنگ ها را پیدا کرده و توسط چسب های مخصوص مهار کنیم تا از خطرات و هزینه های بیشتر جلوگیری نماییم.
مطمئنا هیچ کس دوست ندارد که متحمل هزینه بیشتر برای تهیه سنگ شود. به همین دلیل تمام تلاش مجری کار بر این است تا جایی که امکان دارد جلوی ریزش بیشتر را بگیرد تا هم کار خودش زیاد نشود و هم مشتری به زحمت نیفتد. اما چنانچه در حین انجام کار سنگی ریزش نماید تهیه سنگ به عهده کارفرما و نصب آن به عهده پیمانکار است. لازم به ذکر است که کوچکترین مبلغی به هزینه اعلام شده در ابتدای کار اضافه نخواهد شد.

گذاشتن پیچ در جای مناسب سنگ

یکی دیگر از مواردی که بسیار باید به آن توجه کرد اجتناب از قراردادن پیچ و رولپلاک در جایی است که پشت سنگ در آن نقطه ملات خوبی ندارد و در اصطلاح خالی است.
در حین سوراخ کردن سنگ پس از عبور مته از سنگ مشخص می شود که دریل همچنان دارد سوراخ کاری را طبق روال ادامه می دهد یا اینکه سریع تا انتها به داخل می رود. اگر مته پس از عبور از سنگ ناگهان به داخل برود بازگو کننده این مطلب است که پشت آن قسمت ملات خوبی ندارد. در این حالت از گذاشتن پیچ و رولپلاک در آن نقطه باید خودداری کرد چرا که عملا بی فایده است.
گاهی اوقات پیش می آید که به طور مثال یک سنگ که به طور استاندارد باید ۳ عدد پیچ در آن نصب شود در ۵ تا ۶ نقطه سوراخ می شود تا ۳ عدد از آنها محکم بسته شود. البته در بعضی مواقع با ضربه زدن به سنگ و شنیدن صدای حاصله می توان پی برد که آن قسمت ملات خوبی دارد یا خیر.

انجام کار روی سنگی که ترک دارد

در هنگام کار روی نما دیدن سنگی که ترک دارد اصلا جای تعجب ندارد. دلایل زیادی وجود دارد که سنگها به مرور زمان ترک می خورند. اما برای پیچ و رولپلاک سنگی که ترک دارد چه باید کرد؟
با مشاهده این موضوع حتما باید هر طرف ترک پیچ و رولپلاک تعبیه شود. با این کار هر قسمت ترک به طور مستقل مهار می شود و دیگر جای نگرانی نیست. بهتر است اگر این ترک عمق دارد با همان بتونه ای که روی پیچ ها پوشانده می شود، پر شود.

مشخصات پیچ سنگ نما

پیچ های مورد استفاده در کار پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان می بایست دارای مشخصه های خاصی باشند. رعایت نکردن تمامی این موارد و مشخصه ها الزامی است. البته بماند که بعضی از همکارها با بیان نکاتی غیر فنی سعی بر فریب مشتری و دریافت هزینه بیشتر دارند. مشخصات پیچ ها را مورد به مورد در زیر برای شما خواهیم گفت.

جنس پیچ

از نظر جنس حتما باید پیچ های مورد استفاده از جنس گالوانیزه باشد تا به مرور زمان زنگ نزند و خاصیت خود را از دست ندهد. پیچ های گالوانیزه دو نوع گالوانیزه سفید و طلایی دارد. در واقع رنگ این روکش های گالوانیزه این دو مورد است. از لحاظ قیمتی تفاوت زیادی مابین این پیچ ها وجود ندارد و اسفاده از هر دو مورد جایز است.
یکی از مواردی که پیمانکارها سعی در فریب مشتری دارند همین است که از لفظ پیچ استیل برای پیچ های روکش گالوانیزه سفید استفاده می کنند و مشتری هم از آنجایی که اطلاعات درستی ندارد با پرداخت هزینه بیشتر موافقت می کند.

اندازه پیچ

اندازه پیچ ها بستگی مستقیم به قطر سنگی دارد که قصد تثبیت آن را داریم. مطمئنا هر چه قطر سنگ بیشتر باشد پیچ بلندتری باید مورد استفاده قرار گیرد. معمولا امروزه سنگهایی که برای نما استفاده می شود قطری بین ۱/۵ تا ۲ سانت دارند. بهترین سایز مورد استفاده برای این سنگ ها پیچ های ۵ سانت ۲ در ۱۰ هستند. منظور از ۲ در ۱۰ ابعاد قطز پیچ و سز پیچ است.
دلیل اسفاده از پیچ های ۵ سانت این است که پیچ معمولا به اندازه ۳ میلیمتر به داخل سنگ هدایت می شود تا وقتی بتونه روی آن می خورد بتونه هم سطح سنگ باشد. پشت سنگ هم بیشتر از ۴ سانت معمولا ملات نمی ریزند. در واقع با استفاده از پیچ های ۵ سانت حدود ۳/۵ سانت از پیچ داخل ملات می رود که کفایت می کند. اگر پیچ بلندتر باشد ملات را رد کرده و باعث می شود رولپلاک در جایی فشرده باز نشود که این امر سبب می شود که پیچ داخل رولپلاک هرز بچرخد و خوب و محکم بسته نشود.
بسیاری از پیمانکارها وعده استفاده از پیچ های ۶ سانت و ۷ سانت به مشتری می دهند. مشتری نیز بی اطلاع از اصول کار تصور این را دارد هرچه پیچ بلندتر باشد بهتر است در صورتی که اشتباه محض است!

پیچ های دوسو و چهارسو

پیچ های مورد استفاده در کار پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان از لحاظ سر پیچ به دو نوع دوسو و چهارسو تقسیم می شوند. در همین ابتدا این را به جرات و با دلیل خدمت شما می گوییم که دوسو و چهارسو بودن پیچ کوچکترین تفاوتی را در کیفیت اجرا همراه نخواهد داشت.
تفاوت این که بعضی ها پیچ های چهارسو و بعضی پیچ های دو سو استفاده می کنند فقط این است که بعضی از پرسنل با پیچ های دوسو راحت ترند و بعضی با پیچ های چهارسو. وظیفه پیچ پیچیده شدن در رولپلاک و باز کردن رولپلاک داخل ملات است حال اینکه پیچ دوسو باشد یا چهارسو کوچکترین فرقی را ایجاد نمی کند.

پیچ کردن نما

قیمت پیچ کردن سنگ نمای ساختمان

برای محاسبه قیمت یک کار حتما باید از نمای ساختمان و قسمتی که نیاز است بازدید شود. عوامل متفاوتی در تعیین قیمت کار تاثیر گذارند. به مهمترین آنها در زیر اشاره شده است.

  • حجم کار (شامل تعداد طبقات و متراژ بر کار)
  • جنس سنگ ها
  • ابعاد سنگ ها
  • نوع پیچ و رولپلاک مصرفی
  • تعداد پیچ های به کار رفته
  • میزان ساده کار شدن یا پر ابزار بودن کار (برجستگی های نما)
  • اجرای کار با داربست یا راپل

با نوجه به آیتم های بالا پیمانکار موظف است یک پیش فاکتور به کارفرما تقدیم نماید و توضیحات و قیمت را در آن ذکر نماید. پس از مشورت مدیر ساختمان با دیگر مالکین نتیجه به پیمانکار اعلام خواهد شد.
در برخی موارد نیز می توان قیمت کار را بر اساس متر مربعی و حتی دانه ای براورد نمود. هر چند برای پیچ کردن نما این مدل قیمت دهی خیلی مناسب و منطقی نمی باشد. شایان ذکر است که قیمت در کنار کیفیت انجام کار باید مقایسه گردد. همانطور که قیمت پایین تضمین کننده یک کار با کیفیت نخواهد بود، قیمت بالا و غیر منطقی نیز الزام به خوب انجام شدن کار نخواهد بود.

نماسازان پیشرو مجری پیچ و رولپلاک نما

برای انجام کار در استان های تهران و البرز شرکت نماسازان پیشرو در خدمت مشتریان خواهد بود. برای انجام کار خود کافی است با این شرکت از طریق شماره 09128316620 تماس گرفته و یا به آدرس www.petzlrappel.com مراجعه نمایید. پس از تماس یا باید برای بازدید توسط کارشناسان این شرکت آدرس بفرمایید و یا اینکه از نمای خود عکس ازسال نمایید.
پیچ و رولپلاک نما در کرج و تهران توسط پرسنل با تجربه و متعهدی انجام می شود که رزومه ای حداقل 8 ساله در این مورد دارند. انجام کار پیچ کردن نما چون در ارتفاعات و نقاط غیر قابل کنترل توسط کارفرما انجام می شود حتما باید توسط شرکتی شناخته شده انجام شود. کوچک ترین قصور در انجام کار شما را در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار داده و می تواند هزینه های گزافی را به شما تحمیل نماید.
شرکت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو با پنج شعبه از سال ۱۳۸۸ تا کنون در زمینه خدمات راپل نمای ساختمان مشغول بوده که کار پیچ و رولپلاک نمای ساختمان را به طور تخصصی انجام می دهد.

منبع این مقاله: نوشته پیچ و رولپلاک نما از وبسایت شرکت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو (www.petzlrappel.com)
https://www.asianews.ir/u/eiV
اخبار مرتبط
جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل اجزای سازه و کاهش مقاومت و تخریب مصالح، از روش های ایمن سازی استفاده می کنند. یکی از این روش های بسیار کاربردی، آب بندی نما نام دارد. در این مقاله سعی داریم به بررسی موارد زیر جهت آشنایی بهتر با این روش نوین بپردازیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید