صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
کد خبر: 20871
گزارشگر: 464
۲۶۶
۰
۰
۰
بر اساس اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال؛

نگاهی به عملکرد بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ و چشم‌انداز آینده

نگاهی به عملکرد بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ و چشم‌انداز آینده
بر اساس اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال از وضعیت بانک‌های بورسی، در ۹ ماهه اول سال۱۴۰۲ یعنی تا انتهای آذرماه، بانک‌های بورسی زیان ۲۷ هزار میلیاردی ثبت کرده‌اند. این زیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که زیان بانک‌ها به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسید، اگرچه کاهش ۳۲ درصدی داشته، اما همچنان رقم بالایی محسوب می‌شود. در دی ماه ۱۴۰۲، مجموعه ۴۹ همت درآمد عملیاتی توسط ۱۳ بانک پذیرفته شده در بورس و فرابورس کشور محقق شده است.

به گزارش آسیانیوز؛ این زیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که زیان بانک‌ها به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسید، اگرچه کاهش ۳۲ درصدی داشته، اما همچنان رقم بالایی محسوب می‌شود. در دی ماه ۱۴۰۲، مجموعه ۴۹ همت درآمد عملیاتی توسط ۱۳ بانک پذیرفته شده در بورس و فرابورس کشور محقق شده است.

همچنین از ۱۳ بانک بورسی و فرابورسی در ده ماهه سال ۱۴۰۲، معادل ۱۱۵ درصد از کل سال ۱۴۰۱ درآمد عملیاتی محقق کرده‌اند. همچنین میانگین ارزش بازار این ۱۳ بانک در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۲، به درآمد عملیاتی طی ده ماهه سال ۱۴۰۲ معادل ۱.۱۵ بوده است.

میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها

وضعیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها نیز نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی ماه، بانک‌ها مجموعاً ۴۳۰۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۱۴ میلیون فقره پرداخت کرده‌اند. براساس این آمار همچنین بانک‌های کشور مجموعاً حدود ۷۸هزار میلیارد تومان امهال تسهیلات داشته‌اند که تعداد آن به مجموعاً حدود ۱۴۸هزار فقره می‌رسد. بررسی روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها به خانوارها نیز حاکی از این است که میزان وام‌های پرداختی از ابتدای سال تا دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی مشابه در ۱۴۰۱ بیش از ۴۶ درصد افزایش داشته است. از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه مجموعاً حدود ۸۰۰ همت وام به مصرف‌کننده نهایی یا به عبارتی خانوار پرداخت شده است.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، بیش از ۱۴ میلیون و ۳۳هزار فقره وام به ارزشی بیش از ۴ هزار و ۳۰۸ همت (به طور میانگین هر وام ۳۰۷ میلیون تومان) از سوی ۲۹ بانک کشور پرداخت شده است. بیشترین میزان تسهیلات پرداختی از نظر ارزش طی بازه زمانی مورد بررسی با رقم ۷۱۲ همت مربوط به بانک ملت و کمترین میزان تسهیلات پرداختی نیز به بانک سرمایه تعلق دارد که حدود ۱.۲ همت است. بیشترین میزان تسهیلات پرداختی از نظر تعداد وام‌ها نیز مربوط به بانک قرض‌الحسنه مهر است، نرخ بهره بین بانکی نیز در در ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ به نرخ ۲۳.۴۸ درصد رسیده است.

تشدید ناترازی بانک‌ها در ۱۴۰۳

براساس پیش‌بینی‌ها ناترازی بانک‌ها، با توجه به کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۳ تشدید می‌شود. اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، بار تامین مالی عمده اقتصاد کشور، تسهیلات تکلیفی، حجم بالای مطالبات معوق و تعیین‌تکلیف نشده بانک‌ها و موسسات اعتباری از دولت که انجماد بخش قابل توجهی از منابع شبکه بانکی را موجب شده، تعیین دستوری نرخ سود در اقتصاد، دارایی‌های غیرمولد نظام بانکی بنگاه‌داری بانک‌ها و موسسات اعتباری و ضعف نظارت بانک مرکزی از علل تشدید ناترازی بانک‌هاست.

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد از حدود ۷۳۹۵ هزار میلیارد تومان دارایی بانک‌هایی که صورت مالی آنها در کدال منتشر می‌شود، ۹.۷درصد سهم دارایی‌های غیرمولد و ۱۶.۸درصد سهم دارایی‌های منجمد است. بنابراین حدود ۱۹۶۵هزار میلیارد تومان (یک چهارم) ترازنامه بانک‌های بررسی شده، دارایی‌های منجمد یا غیرمولد است. همچنین میزان دارایی‌های منجمد شبکه بانکی حدود ۲۰۰۰هزار میلیاردتومان و تقریباً یک چهارم یا ۲۶.۵درصد از کل دارایی‌های بانک‌های مورد بررسی است.

تعهدات و تسهیلات تکلیفی بانک‌ها

عباس آرگون، عضو هیات رئیسه اتاق تهران می گوید: «وضعیت بانک‌ها در سال ۱۴۰۳ در شرایطی بهبود می‌یابد که در وهله اول تورم کنترل شود و روند افزایشی نیاز به منابع مالی بانک‌ها کاهش یابد؛ همچنین ناترازی بودجه‌ای دولت از بین برود و دولت کمتر متکی به منابع بانک‌ها باشد؛ چرا که یکی از دلایل ناترازی بانک‌ها به ناترازی بودجه دولت برمی‌گردد که منجر به ناترازی اقتصاد و تشدید ناترازی بانک‌ها شده است. در حال حاضر بخشی از تعهدات مالی دولت و تسهیلات تکلیفی بر عهده بانک‌هاست، بخشی از منابع بانک‌ها هم صرف خرید اوراق و ایجاد سپرده نزد بانک مرکزی می‌شود، خود بانک‌ها نیز بنگاه‌هایی دارند که باید تامین مالی شود. از طرف دیگر به دلیل بالا بودن نرخ بهره حقیقی، تقاضا برای تسهیلات بانکی بالاست؛ این در حالی است که منابع بانک‌ها محدود است.»

https://www.asianews.ir/u/ej6
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید