صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۳
کد خبر: 20923
گزارشگر: 464
۲۱۱
۰
۰
۰
مطالعه‌ای در مجله هاروارد بیزینس

جنگ واقعی در دنیای مجازی داده‌ها

جنگ واقعی در دنیای مجازی داده‌ها
با گسترش فضای مجازی و اینترنت، میدان بسیاری از نزاع‌های سیاسی به این فضا کشیده است و سخنی نادرست نیست اگر بگوییم، جنگ سایبری اغلب پیش از جنگ نظامی در میدان واقعیت روی می‌دهد.

به گزارش آسیانیوز؛ این مسئله تنها محدود به سطوح دولتی و کلان نیست، مجرمان سایبری هم همیشه راه‌های تازه‌ای برای نفوذ به سیستم‌ها، دسترسی به داده‌ها و کاشت بدافزارهای تروجان‌ را رو می‌کنند. به عبارت دیگر، ریخت‌شناسی امنیت سایبری مدام و به سرعت در حال تحول است.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۳ میلادی در مجله هاروارد بیزینس چاپ شد، نشان می‌دهد که نفوذ به حفره‌های امنیتی داده‌های دیجیتال در ایالات متحده به «بالاترین سقف تاریخی» خود رسیده و در سه فصل اول از سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن با ۲۰ درصد رشد مواجه بوده است. این شرایط برای سراسر جهان نیز مشابه بوده است، اما رخنه‌های سایبری به‌طور ویژه بر کشورهایی همچون بریتانیا، استرالیا و کانادا متمرکز بوده است. در خاورمیانه، فعالیت باج افزاری در همان بازه زمانی ۷۷ درصد افزایش یافت.

دولت‌ها برای حفاظت بیشتر از داده‌ها و زیرساخت‌های خود سعی می‌کنند قوانین و سیاست‌های جدیدی وضع کنند. همچنین سازوکارهایی را پیش‌بینی کرده‌اند که از طریق آن بتوان تخلفات سایبری را گزار ش کرد و کارگروه‌هایی را در سطح ملی برای مقابله با این جرائم ایجاد کرده و می‌کنند. اما کدام کشور در بحث امنیت سایبری پیشتاز است و کدام یک از کشورها نتوانسته‌اند از شهروندان و زیرساخت‌های ملی خود حفاظت کنند؟

بر اساس رتبه‌بندی‌های اعلام‌شده، پنج کشور برتر در زمینه امنیت سایبری، ایالات متحده، دانمارک، بریتانیا و لهستان هستند، با این‌همه رتبه اول در حوزه امنیت سایبری به لهستان می‌رسد. بر اساس «شاخص ملی امنیت سایبری»، لهستان در حال حاضر به دلیل آمادگی برای جلوگیری و مدیریت تهدیدات سایبری در رتبه اول قرار دارد. بر اساس گزارش‌ها، بخش بزرگی از این موفقیت به دلیل راهبرد امنیت سایبری لهستان است که کارزارهای هماهنگ برای افزایش آگاهی عمومی و آموزش مردم در مورد تهدیدات را شامل می‌شود.

همچنین در مورد ایران، مطالعه Comparitech نشان می‌دهد که بیشترین میزان نفوذ بدافزارها در تلفن‌های همراه متعلق به ایران است. بر این اساس، بیش از ۳۰ درصد از موبایل‌های ایران به بدافزار آلوده هستند. در آخرین مورد، در دسامبر 2023، هفتاد درصد از جایگاه‌های سوخت ایران، توسط هکرهای «گنجشک درنده» فلج شدند، که نشان‌دهنده میزان آسیب‌پذیری‌ کشور در برابر حملات سایبری است.

https://www.asianews.ir/u/ejU
اخبار مرتبط
ایالات متحده به طور سنتی در حوزه امنیت سایبری پیشگام بوده و هنوز هم پیشتاز است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید