صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
کد خبر: 20949
گزارشگر: 464
۲۲۹
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

نیاز سینمای مستند به آموزش کلان

نیاز سینمای مستند به آموزش کلان
فیلم مستند به عنوان یک رسانه پویا در عرصه آموزش و ارتقاء سطح آگاهی مردم نسبت به جامعه و فرهنگ‌سازی بسیار تأثیرگذار بوده و از جایگاه منحصر به‌فردی برخوردار است.


آسیانیوز - سینمای مستند وظایف و کارکردهای مشخصی دارد که اولین و مهمترین آن آگاهی‌بخشی است. مستند مخاطب خود را با موضوع آگاه و آشنا می‌کند، این اولین امتیازی است که فیلم مستند در هر حوزه‌ای به دست می‌آورد.

در واقع فیلم مستند یک رسانه آموزشی و تبلیغی مؤثر است که می‌تواند جهان‌بینی انسان را شکل دهد و در جامعه متناسب با نیازهای آن تغییر ایجاد کند. همچنین در ارتقای ارزش‌ها و فرهنگ جامعه نقش به‌سزایی دارد.

سینمای مستند حافظه جهان است. هیچ موضوعی در دنیا به اندازه فیلم مستند همه حوزه‌ها را مدیون خود نکرده است، از علم گرفته تا فرهنگ، تاریخ و صنعت. به نظرم جهان امروز و صد سال اخیر مدیون سینمای مستند است و صنعت هم بسیار مدیون این حوزه است.

در سینمای مستند هدف برانگیختن اندیشه، تغییر ذهنیت و دگرگونی در میزان شناخت مخاطب نسبت به موضوعات پیرامون است. برای ارتباط مردم با سینمای مستند باید فرهنگ‌سازی کرد. امروزه شعور بصری مردم بسیار بالا رفته است و درک قابل قبولی از سینما دارند. سینمای مستند پتانسیل بالایی دارد که مسئله کمبود بودجه می‌تواند به آن ضربه جدی وارد کند. سینمای مستند از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می‌برد. عدم تخصیص بودجه کافی دست مستندساز را برای تولید آثار فاخر می‌بندد و به این تربیت سینمای مستند رشد نمی‌کند.

سینمای مستند برای رشد و تعالی نیاز به آموزش کلان به تمامی علاقه‌مندان این گونه سینمایی دارد. باید فضایی مهیا شود که مستندسازان جوان در کنار مستندسازان پیشکسوت در سینمای کشور کار کنند که هم از تجربیات و دانش این اساتید استفاده شود و هم پیشکسوتان این عرصه فراموش نشوند. تبیین نقش و جایگاه فیلم مستند در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه نیاز به پژوهش و ارزیابی کارشناسانه عمیق دارد.

https://www.asianews.ir/u/ekk
اخبار مرتبط
یزد - کارگردان مستند «هزار و یک شب بلدیه» از راهیابی این مستند به بخش نهایی جشنواره فیلم مستند ایران با عنوان «سینما حقیقت» به عنوان معتبرترین جشنواره کشور در حوزه مستند خبر داد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید