صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۷
کد خبر: 21064
گزارشگر: 2
۱۶۷
۰
۰
۱
دو برند حرفه‌ای بازار خودرو

چگونه هیوندا و کیا بازار جهانی خودرو جهان را تسخیر کردند؟! + ( عکس )

چگونه هیوندا و کیا بازار جهانی خودرو جهان را تسخیر کردند؟! + ( عکس )
سال ۱۹۸۸ برای هیوندا موتور نقطه تحولی مهم به شمار می‌آید. این شرکت با تولید «سوناتا» در ۱۹۸۸ توانست سطح کیفیت تولیدات خود را ارتقائی چشمگیر ببخشد و تعداد تولیدات خود را بسیار افزون گرداند.

هیوندا و کیا دو برند درخشنده در بازار جهانی خودرو هستند که هیچ علاقه‌مند به بازار خودرویی را پیدا نخواهید کرد که از آنها غافل باشد. این دو برند حرفه‌ای با تولید لوکس‌ترین، اسپورت و پرسرعت‌ترین و ایمن و مستحکم‌ترین خودروها توانسته‌اند بازار جهانی را دگرگون سازند. اما هیوندا و کیا چگونه به هیوندا و کیایی که امروز می‌شناسیم تبدیل شدند؟ چیزی حدود ۷۷ سال پیش در سال ۱۹۴۷، در اوج بحران‌های اقتصادی ناشی از جنگ جهانی دوم در اروپا بود که شرکت هیوندا تأسیس شد اما آغاز به کارِ آن تا سال ۱۹۶۷ به طول انجامید. درست در سال ۱۹۶۷ بود که هیوندا موتور به عنوان زیرمجموعه هلدینگِ ساخت و ساز مهندسی هیوندا آغاز به کار کرد و اولین دستاوردهای تولیدی خود را در قالب مونتاژ خودرو و کامیون‌های فورد آمریکایی، روانه بازار کرد.اما چه شد هیوندایی که با مونتاژ فورد کورتینا کارش را آغاز کرده بود، امروز توانست خود را در سطح برترین تولیدکنندگان اتوموبیل لوکس و حرفه‌ای قرار دهد و تبدیل به رقیبی قدرتمند برای غول‌های این صنعت شود؟

پونی آغازی سریع و موفقیت آمیز بر استقلال شرکت هیوندا

حدود هشت سال پس از آغاز به کار شرکت هیوندا موتور در سال ۱۹۷۵، اولین پروژۀ تولیدی این شرکت استارت خورد، پروژه‌ای که نتیجه‌اش تولید یک خودروی اختصاصی به نام «پونی» بود. این خودرو که توسط طراحان استخدام شدۀ انگلیسی ساخته شده بود، ابعاد بسیار کوچک و ظریفی داشت و قیمت آن نیز پایین بود، از همین جهت به سرعت در سطح کره جنوبی گسترش یافت و تبدیل به پرفروش‌ترین اتوموبیل در کره جنوبی شد. اما قصه به همینجا محدود نماند، کانادا نیز میزبان پونی بود و درصد قابل توجهی از خرید اتوموبیل در کانادا، به پونی اختصاص یافت، به نحوی که آنرا جزو پرفروش ترین‌ها برآورد کردند. در این مقطع از تاریخ ما شاهد اختصاص سهمی ۲ درصدی از بازار خودروی جهانی به هیوندا هستیم و مشخص است که نشان از راهی طولانی برای رسیدن به جایگاه کنونی این شرکت داشته است.

قدمی بزرگ‌تر و موفقیتی دوچندان با حضور در بازار خودروی آمریکا

دو سال پس از تولید پونی، در سال ۱۹۷۷ هیوندا موتور در جمع ۱۳ خودروساز بزرگ جهان جای گرفت و نه سال بعد در سال ۱۹۸۶ تحولی دیگر در جایگاه جهانی خود رقم زد. این بار هیوندا با تولید خودرویی به نام «اکسل» قدم در بازار خودروی آمریکا می‌گذاشت و طعنه به طعنه برندهای معتبر آمریکایی میزد. سرانجام با کیفیت بالا و قیمت پایینی که اکسل ارائه میداد موفق به فروش بیش از ۱۶۰ دستگاه در آمریکا شد و یکسال بعد توانست فروش خود را به ۲۶۰ دستگاه افزایش دهد. اگر فکر می‌کنید هیوندا شعارش این بود که «بهترین محصول را تولید کند، مشتری تو را پیدا خواهد کرد.» سخت در اشتباهید! هیوندا برای فروش بیشتر در آمریکا بیکار ننشت، او طرحی در نظر گرفت که طبق آن خودروهای صادراتی به آمریکا از ۱۰ سال گارانتی بلندمدت برخوردار بودند، آپشنی که بسیاری از خودروسواران آمریکایی را ترغیب میکرد به سراغ خرید پونی بروند. جالب است بدانید که برای مدتی در دهه ۱۳۷۰، اکسل در ایران هم وجود داشت و به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

انواع هیوندا

سوناتا و وقوع سونامی در بازار خودروی جهان

سال ۱۹۸۸ برای هیوندا موتور نقطه تحولی مهم به شمار می‌آید. این شرکت با تولید «سوناتا» در ۱۹۸۸ توانست سطح کیفیت تولیدات خود را ارتقائی چشمگیر ببخشد و تعداد تولیدات خود را بسیار افزون گرداند. ما اینجا شاهد تولید سالیانه ۴ میلیون دستگاه اتوموبیل هستیم که خیره کننده است! در سال ۱۹۹۵ صادرات هیوندا به ژاپن، نیوزلند، مصر و استرالیا افزایش یافت و حتی مدل‌هایی اختصاصی برای آنها طراحی شد. بدون شک چنین ارتقاء‌هایی در کمّ و کیف محصولات هیوندا و صادرات روزافزون آن به کشورهای دیگر، بدون سرمایه گذاری‌های بزرگ برای تحقیقات گسترده، آزمایش و نوآوری امکان نداشته است. هیوندا موتور به معنای کامل کلمه حرفه‌ای کار کرده است و قدم به قدم بازار جهانی را بلعیده است. چگونه ممکن است شرکتی که در سال ۱۹۶۸ با مونتاژ محصولات فورد آمریکا آغاز کرده بود، در سال ۱۹۸۸ بتواند به جایی برسد که خودرویی در سطح سوناتا تولید کند و علاوه بر اینکه 4 میلیون تولیدی در سال دارد، جعبه دنده اختصاصی و موتور بنزینی ویژه خودش را نیز تولید کند؟ این جز با سرمایه‌گذاری برای تولید و انجام تحقیقات گسترده برای نوآوری ممکن است؟

چگونه محصولات هیوندا و کیا را همیشه سرحال نگهداریم؟

آماده و خوش نفس نگهداشتن محصولات هیوندا و کیا، مهم‌ترین کاری است که باید در نگهداری از اتوموبیل خود به آن اهتمام ورزید. در این زمینه خرید لوازم یدکی اصل (جنیون پارت) بسیار ضروری است تا در صورت وقوع هرگونه نقص فنی، خودروی شما مثل روز اول سرحال شود. هیرکان پارت به عنوان واردکننده مستقیم لوازم یدکی هیوندای و کیا سالهاست مشغول خدمت رسانی به شما عزیزان بوده و با ارائه بهترین کیفیت‌ها در لوازم یدکی هیوندا و کیا، در عین لحاظ قیمتی مناسب، کالا را به سرعت به دست شما می‌رساند.

هیوندا شاسی بلند جدید

انقلابی درونی در هیوندا موتور و بمب گذاری در بازار جهانی خودرو!

اولین خودروی مستقل شرکت کیا در سال ۱۹۹۲ تولید شده بود؛ سِفیا! پس از سفیا، کیا موتورز به سرعت رشد کرد و مدلهایی بسیار روزآمدتر و کاربردی‌تر تولید کرد، کیا اسپورتیج تنها یکی از این خودروهای اسپورت است.
اما اتفاق مهم در سال ۱۹۹۸ رخ داد. با ورشکستگی شرکت کیا در پی بحران اقتصادی شرق آسیا در سال ۱۹۹۷، شرکت هیوندا ۵۱ درصد از سهام دومین شرکت خودروسازی بزرگ کره جنوبی یعنی کیا موتورز را خرید! این اتفاق نه تنها از نابودی شرکت کیا جلوگیری کرد، بلکه سرمنشأ رشد چشمگیری برای آن شد تا حدی که مدیر کیا در سال ۲۰۰۶ تصمیم به استخدام طراحانی از شرکت‌های آئودی، فولکس واگن و کادیلاک گرفت تا روح تازه ای به خودروهای خود ببخشد و تحولی موثر در محصولات خود رقم زند.

کیا اسپورتیج

سرانجام جایگاه هیوندا و کیا در بازار جهانی خودرو به کجا رسید؟ همانطور که می‌دانید، از سال ۲۰۰۰ کارخانه های هیوندا و کیا در هند، پاکستان، چین، ترکیه و ... مشغول تولید بودند تا این شرکت در سال ۲۰۰۴ بتواند فروشی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو را تجربه کند و درآمدی ۵۶ میلیارد دلاری به جیب بزند. این رقم در سال ۲۰۱۱ به فروش ۴/۰۴ میلیون خودرو افزایش یافت و در سال ۲۰۱۲ مجموع فروش هیوندا و کیا به ۷ میلیون دستگاه اتوموبیل رسید تا عملا هیوندا موتور و کیا موتورز به غول‌هایی که امروز می‌شناسیم تبدیل شوند. از این مقطع تاریخ، هیوندا موتور با تولید مدل‌های لوکس و پرقدرتی مثل النترا، سانتافه، جنسیس و توسان بازار جهانی خودرو را به انفجار کشید و به چهارمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد.
امروز هیوندای از مونتاژ شروع کرده به بالاترین رده در تولید اتوموبیل رسیده است، بیشترین رضایت مشتری را جلب می‌کند، بهترین خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهد و فقط ۵۰۰۰ نماینده در ۱۹۳ کشور دنیا دارد تا از پس فروش آنها به تمام جهان بربیاید. برآوردها در سال ۱۳۹۷ نشان میداد این شرکت سالیانه ۸۲ میلیارد دلار درآمد دارد و بیش از ۷۵ هزار نفر را مشغول به کار کرده است. یک عظمت خیر کننده در تولید، خدمات و درآمد!

توسعه فناوری هیوندا و تولید خودروهای برقی

هیوندا به عنوان ابرشرکت تولید خودرو، مدت بسیاری است که در زمینه توسعه تکنولوژی خود برای تولید خودروهای برقی سرمایه گذاری کرده و به تازگی مشغول تولید خودروهای برقی شده است. امروز یکی از عرصه‌های تعیین کننده در آینده بازار جهانی، رقابتی است که بر سر همین خودروهای برقی شکل گرفته است، چراکه دیگر آینده‌ای برای انرژی‌های قدیمی مثل بنزین وجود ندارد و انرژی‌های جدید مثل برق هستند که سوخت اصلی خودروها در آینده خواهند بود. بنابراین سرمایه گذاری‌ها و آزمون و خطاهای هیوندا در این زمینه فراوان بوده است. اما از آنچه به عنوان مثال هیوندا تولید کرده است، می‌توان به کراس اور کونا با دو نوع موتور الکتریکی ۱۳۶ و ۲۰۴ اسب بخار اشاره کرد که قیمتی حدود ۳۰ هزار دلار دارد، قادر به ۴۵۰ کیلومتر رانندگی در هر مرحله شارژ است و رقیبی قدرتمند برای محصولات تسلا به شمار می‌آید.

https://www.asianews.ir/u/em7
اخبار مرتبط
فروشگاه الماس پارت، یکی از برترین فروشگاه لوازم یدکی هیوندا در ایران است. این فروشگاه، محصولات خود را به سراسر ایران ارسال می کند. تمامی لوازم این فروشگاه، اصل و تضمین شده می باشند و همچنین برای خرید بهتر، می توانید از مشاورین ما نیز بهره مند شوید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید