صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۲
کد خبر: 21224
گزارشگر: 464
۹۸
۰
۰
۰
چالش بزرگ

گروه‌های افراطی در افغانستان گردهم آمده‌اند

گروه‌های افراطی در افغانستان گردهم آمده‌اند
گروه‌های الشباب و بوکو حرام از گوشه‌های مختلف جهان در افغانستان گردهم آمده‌اند و حکومت طالبان برای کشورهای منطقه تبدیل به یک «چالش بزرگ» شده است.

به گزارش آسیانیوز؛ احمد ضیا سراج، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید دلیل گسترش حملات «تروریستی» در ایران، پاکستان و کشورهای منطقه، تبدیل شدن افغانستان تحت کنترل طالبان به «پناهگاه و مرکز آموزش گروه‌های متعدد تروریستی» است.

آقای سراج روز شنبه (اول اردیبهشت/ٍثور) در همایش افتتاح «کانون آزادی و اصلاحات» در لندن گفت گروه‌های «اسلام‌گرای افراطی»، حتی الشباب و بوکو حرام از گوشه‌های مختلف جهان در افغانستان گردهم آمده‌اند و حکومت طالبان برای کشورهای منطقه تبدیل به یک «چالش بزرگ» شده است.

طالبان پیوسته تاکید می‌کند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

بوکوحرام از سال ۲۰۰۹ در نیجریه قدرت گرفته و هزاران نفر را طی حملات خود کشته‌اند. بوکو حرام مروج روایتی از اسلام است که مسلمانان را از مشارکت در هرگونه فعالیت سیاسی یا اجتماعی الهام گرفته از غرب منع می‌کند.

الشباب، گروهی از شبهه نظامیان اسلام گرای سومالی است که به القاعده پیوسته و به سازمان یافته ترین و بزرگ ترین متحد القاعده در شرق قاره آفریقا تبدیل شده است.

شماری از مقام‌های دولت سابق و کارشناسان مسائل افغانستان دیروز در همایش افتتاح «کانون آزادی و توسعه» در دانشگاه لندن در مورد حکومتداری طالبان و امکان مبارزات مدنی در افغانستان حضوری و آنلاین صحبت کردند.

آقای سراج تاکید کرد که در حال حاضر گروه‌ها و چهره‌های سیاسی مخالف که پس از تسلط طالبان پراکنده شده بودند تلاش می‌کنند به «یک نیروی متحد» مبدل شوند.

فوزیه کوفی، عضو پیشین پارلمان افغانستان به ایجاد «روایت بومی» تاکید داشت و خواستار تحمل پذیری میان گروه‌ها و تعهد به کار مشترک سیاسی شد.

امین احمدی، عضو هیات مذاکرات صلح دولت پیشین با طالبان که از طریق ویدیو کنفرانس صحبت می‌کرد، نیز گفت آنچه در افغانستان در حال حاضر می‌گذرد «مبنای شرعی و بین المللی ندارد و افغانستان امروز توسط یک نیروی زور و ترس مدیریت می‌شود».

در دو پنل درباره «بحران سیاسی و امنیتی افغانستان» و چگونگی حکومتداری طالبان و «ادامه مبارزات مدنی» در افغانستان بحث و بررسی شد.

مجیب‌الرحمن رحیمی، رئیس «کانون آزادی و اصلاحات»، هدف از راه‌اندازی این کانون گفت که آن‌ها «جمعی از چهر‌ه‌های سیاسی، دانشگاهی، فرهنگی» هستند و با هدف «روشنگری، توسعه‌ ظرفیت‌های انسانی و بسیج افکار عمومی در دفاع از مبارزات عدالت‌خواهانه و آزادی‌بخش» این کانون را ایجاد کرده‌اند

https://www.asianews.ir/u/eoL
اخبار مرتبط
معاون عمرانی و زیربنایی منطقه آزادچابهار نیز گفت: پروژه فاخر با سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلار و پنج هزار میلیارد ریال به عنوان بزرگترین و مرتفع ترین برج جنوب شرق کشور به همت گروه سرمایه گذاری ستارگان خراسان مهاجر از کشور افغانستان، امروز رسما آغاز شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید