صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵
کد خبر: 21239
گزارشگر: 2
۱۸۷
۰
۰
۱
دریافت مواد معدنی و مغذی از خاک

معرفی بهترین کود برای میوه جات

معرفی بهترین کود برای میوه جات
گیاهان و درختان برای رشد نیاز به دریافت مواد معدنی و مغذی از خاک را دارند. بهترین کودها برای درختان میوه به منظور رشد سریع و باردهی، باید عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را داشته باشند. از همین رو؛ کشاورزان و باغداران، به دنبال بهترین کود برای درختان خود هستند. پیدا کردن کود مناسب برای افزایش محصول و گلدهی میوه‌هایی مانند خیار و گوجه فرنگی نیاز به شناخت انواع کودها دارد.

توجه داشته باشید که نوع و کیفیت کودی که انتخاب می‌کنید، حتما براساس نوع بافت خاک، میزان عناصر غذاییدر خاک باشد تا درختان باردهی خوبی داشته باشند. به بیان دیگر، استفاده از کود مناسب نتیجه بهتری در کیفیت و کمیت محصول شما می‌گذارد. فرآیند کوددهی منظم در دراز مدت تاثیر خود را خواهد گذاشت. در ادامه بهترین و مناسب‌ترین انواع کود برای گوجه فرنگی و خیار سبز را به شما معرفی خواهیم کرد.

کود مناسب برای خیار

میوه خیار برای رشد به مقدار زیادی آب و مواد مغذی نیاز دارد. یکی از علت‌های کاهش باردهی خیار، کمبود هر یک از این مواد مغزی شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. پتاسیم در رشد محصول خیار، بهبود تناژ، طعمو وزن آن نقش دارد. کودهای ان پی کا و کود مولتی کمپلکس از جمله کودهای دارای پتاسیم در بازار هستند که به دو روش محلول پاشی و کود آبیاری برای کوددهی بوته خیار مصرف می‌شوند.
کودهای ۱۰-۵۲-۱۰ هم نمونه‌ای از کودهای فسفربالا برای بوته خیار است که پیشنهاد می‌شود به روش آبیاری انجام شود. کودهای فسفربالا از بهترین کودهایی است که برای باردهی خیار از آن کمک می‌گیرند.
بهترین کود برای باردهی خیار سبز، در دو نوع کودهای مایع و کودهای پودری وجود دارد. کودهای مایع غلظت بالایی و اثربخشی بسیار سریعی دارند، اما ماندگاری کمتری دارند. مواد مغذی در کودهای پودری در زمان آبیاری کم کم آزاد می‌شوند و به مرور زمان بوته خیار آن را جذب می‌کند. کودهای پودری دارایغلظت‌کمتری از کودهای مایع هستند.

کود مناسب برای خیار

کودهای آمینواسید

کودهای آمینواسیدی قطعا کود مناسبی برای نهال خیار در فصل‌های مختلف سال است. این کود موجب جذب بهتر مواد مغذی و مقاومت در برابر تنش‌ها می‌شود. وقتی به بوته خیار تنشی وارد شود، بوته انرژی را برای مقابله با آن صرف می‌کند و رشد بوته قطع می‌شود. به همین خاطر، توصیه شده که برای افزایش باردهی خیار سبز کود‌هایی را انتخاب کنید که مقاومت بوته خیار را برای هر نوع تنشی بالا ببرد.

کود NPK

در ترکیبات کود NPK، سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم وجود دارد. میوه خیار برای رشد و باردهی به پتاسیم و فسفر بیشتری احتیاج دارد، به همین خاطر بهتر است که مقدار نیتروژن در کودها بیشتر از این دو عنصر نباشد.

کود ۲۰-۲۰-۲۰

در کود 20-20-20، هر سه عنصر ضروری نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای رشد بوته خیار وجود دارد و از قدرت جذب بالایی برخوردار است. روش مصرف کود 20-20-20، یا به صورت پودر با آب حل می‌شود و یا با روش چالکود کردن مستقیم کود برای جذب ریشه است.

کود اوره

کود اوره یا کود سفید از کودهای مقرون به صرفه و موثر با منبع نیتروژن برای خیار است. شکل ظاهری این کود به شکل کریستال‌های بی‌رنگ کوچک است که به راحتی در آب حل می‌شود. اگر بوته خیار رشد کمی دارد، کود اوره بهترین کود برای بهبود رشد آن است. خیلی از کشاورزان برای تغذیه خیار از کود اوره استفاده می‌کنند، زیرا سودآور است.

کود کمپوست شده

در زمان کاشت خیار بهتر است که از کودهای کمپوست شده استفاده کنید. کودهای کمپوست کاملاً طبیعی و سرشار از مواد مغذی هستند که به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کند. رطوبت خاک برای رشد سریع بوته خیار ضروری است.

کود مناسب برای گوجه فرنگی

کود مناسب برای گوجه فرنگی

گیاه گوجه فرنگی هم مثل خیار برای رشد بهتر خود نیازمند به دریافت نیتروژن، فسفر و پتاسیم دارد. کودهایی که نیتروژن‌دار هستند، از زرد شدن برگ‌های بوته گوجه فرنگی جلوگیری می‌کنند. کودهایی که در ترکیبات خود پتاسیم داشته باشند، ساقه بوته را محکم و در مقابل آفات و بیماری‌ها مقاومت بوته را افزایش می‌دهند.
در کل اگر کوددهی گوجه فرنگی در زمان درستی انجام شود، باعث حفظ سلامت گیاه و گلدهی گوجه فرنگی می‌شود.
کودهای موجود در بازار برای گوجه فرنگی، به شکل کودهای مایع، کودهای جامد یا گرانول، کودهای محلول در آب عرضه می‌شود. کودهای مایع غلظت و ماندگاری زیادی دارند و با دو روش آبیاری یا محلول پاشی استفاده می‌شود. مصرف کودهای مایع علل اصلی رنگ پذیری، تولید بوته‌ای شاداب‌تر و افزایش زودرسی گوجه فرنگی است. کودهای محلول در آب به راحتی جذب شده و به دو مدل شیمیایی و آلی به صورت پودری یا میکرو گرانول تولید می‌شود. کودهای جامد موجود در محصولات ارگانیک و معدنی، کم کم تجزیه می‌شوند و در طول یک فصل قابل استفاده هستند. نوع دیگر کودهای جامد که اثربخشی سریعی دارند، با کمک مواد معدنی به وجود می‌آیند و با حل شدن در آب مواد مغذی را به بوته گوجه فرنگی انتقال می‌دهند.
کودهای حاوی فسفر، به عنوان کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی پرکاربرد است. کودهای فسفردار بوته گوجه فرنگی را تقویت و به رشد آن سرعت بیشتری می‌دهد. از علائم کمبود عنصر فسفر در بوته گوجه فرنگی می‌توان به کوتاهی بوته‌ها، رنگ ارغوانی آن‌ها و سرعت رشد پایین بوته‌ها اشاره کرد. کوددهی کودهای فسفردار بهتر است که بعد از کاشت بوته و طی چند مرحله با روش آبیاری انجام شود. کودهای دی آمونیوم فسفات و کود 20-20-20 نمونه‌هایی از کودهای فسفردار در بازار هستند.
مصرف کود کلسیم برای بوته گوجه فرنگی مزایای زیادی دارد. این کودها هم دیواره سلولی گوجه فرنگی را مستحکم کرده و هم فرآیند جذب مواد مغذی را راحت‌تر می‌کند. کوددهی کودهای کلسیم‌دار باید به روش محلول پاشی بر روی برگ گوجه انجام شود. کود نیترات کلسیم یک نمونه از کودهای کلسیم‌دار است که در هنگام شروع فصل رویش تا آخر فصل برای گوجه فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کود اوره یا کود شیمیایی سفید

کود شیمیایی سفید از معروف‌ترین کودهای شیمیایی است که به عنوان یک منبع اصلی نیتروژن محسوب می‌شود. معمولا با روش محلول پاشی برروی تمام سطح گیاه مخصوصا برگ‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد. کود اوره در زمان جوانه‌زنی تا مرحله میوه‌دهی، موجب افزایش رشد بوته و برگ‌دهی در بوته‌ها می‌شود. دقت کنید که مصرف بیش از اندازه کود اوره به بوته گوجه فرنگی آسیب می‌زند.

کود NPK

کود NPK+TE، تمامی ریزمغزهای ضروری برای رشد و گلدهی بوته گوجه فرنگی را دارد. زمان رشد رویشی گیاه، مناسب‌ترین زمان استفاده از کودهای NPK است. کودهای 10-10-10 و 5-10-10 نمونه‌های از کودهای NPK هستند. هنگام مصرف کودهای NPK حواستان باشد که کود تماس مستقیمی با ریشه گیاه نداشته باشد.

کود مولتی کمپلکس

کود مولتی کمپلکس نوعی از کودهای آلی بوده که از ریزمغذی‌های ضروری و مقدار زیادی اسیدهای آمینه و ویتامین‌های گیاهی برخوردار است. از تاثیرات این کود می‌توان به افزایش گلدهی، بهبود کیفیت، کاهش آلودگی خاک، افزایش وزن و تناژ گوجه فرنگی اشاره کرد. این کود هم مانند سایر کودها به دو روش محلول پاشی و کودآبیاری مصرف می‌شود. بهترین زمان مصرف کود مولتی کمپلکس ، سه هفته قبل از برداشت است.

کلام آخر

نیتروژن در میان سایر عناصر ماکرو از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عناصری است که نقش حیاتی در رشد و توسعه نهال خیار و بوته گوجه فرنگی دارد. در انتخاب کودها حتما به نوع خاک توجه داشته باشید. هنگاهی که شما خاک را مورد آزمایش قرار دهید، نوع بافت، میزان حاصل خیزی و درصد شوری خاک مشخص می‌شود و متوجه خواهید شد که کدام یک از ریز مغذها و عناصر ماکرو لازم برای رشد به اندازه کافی در خاک وجود ندارند. بهترین کودها برای خیار و گوجه باید هر سه این عناصر را در ترکیب خود داشته باشند و گیاه را در برابر آفات و تنش‌ها مقاوم کند. در این مقاله ما برای هر سه عنصر ضروری نیتروژن، فسفر و پتاسیم کود‌هایی را با ویژگی و نکات لازم معرفی کردیم.

https://www.asianews.ir/u/ep1
اخبار مرتبط
بسیار مهم است که از کود مناسب برای گلدهی گیاهان آپارتمانی استفاده نمود تا بتوان پس از توقف رشد گیاه یا نیاز آن به افزایش میزان جوانه های گیاه نیز با بهره گیری از این کود به این امر پرداخت.چه بسا قصد داریم در ادامه نیز به بهترین کود برای گلدهی گیاهان آپارتمانی اشاره کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید