صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۹
کد خبر: 21263
گزارشگر: 464
۸۰۴
۰
۰
۱
بررسی رسانه‌های مختلف

علی هیبتی مادا‌م‌العمر محروم شد؟

علی هیبتی  مادا‌م‌العمر محروم شد؟
برگزارکنندگان تصمیم گرفتند که در این شرایط، عذرخواهی‌های علی هیبتی کافی نیست. او جریمه شده و کل درآمد او به ماریا داده می‌شود.

به گزارش آسیانیوز؛ روز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، در رسانه‌های مختلف خبر و ویدیو‌یی از رفتار غیراخلاقی یک مشت‌زن ایرانی در قفس مبارزه در برابر یکی از برگزارکنندگان منتشر شد (بایگانی) که در شرح آن نوشته‌بود:

علی هیبتی، بوکسور ایرانی مقیم روسیه که برای مبارزه با حریف خود «آرکادی اوسپیان» وارد قفس شده بود، با انجام یک حرکت غیر اخلاقی برای همیشه از مسابقات بوکس محروم شد.

علی هیبتی

این خبر و ویدئو در ایران اینترنشنال، دیده‌بان ایران، انتخاب، همشهری آنلاین، العربیه فارسی، ایندیپندنت فارسی و بسیاری از رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شده است. در عین حال بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز این خبر و ویدئو را منتشر کرده‌اند.

ویدیو بالا دو قسمت دارد. در ۲۰ ثانیه اول، صحنه‌هایی پیش از شروع یک مبارزه را می‌بینیم. در ادامه ویدیو قسمت‌هایی از یک نزاع در کنار قفس مبارزه دیده می‌شود. ادعای بالا نیز دو جزء دارد، ادعای «محرومیت همیشگی علی هیبتی» و «کتک‌خوردن او از دست تماشاگران روسی» که هر دو را بررسی می‌کنیم.

اما پیش از آن بد نیست بدانیم «مبارزات قهرمانی هاردکور» (HardcoreFC) برند یک سری برنامه‌های مبارزه در قفس است که مبارزان از «هنرهای رزمی ترکیبی» (Mixed Martial Arts - MMA) به صورت فول کنتاکت استفاده می‌کنند. این مبارزه‌ها را تاجر روس آناتولی یوریویچ سولیانوف از سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرده و هم‌اکنون فصل دوم آن درحال اجراست. این نوع مبارزه‌ها، برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی و شرط‌بندی (Olimpbet) هستند. روز ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) چهار مبارزه در مسکو از این سری برگزار شد که در تصویر، پوستر آن را می‌بینید

تنش به‌وجود آمده بعد از این حرکت، به سرعت خوابیده می‌شود و مبارزه آغاز می‌شود. اما این حرکت از دید رسانه‌ها پنهان نمی‌ماند. ویدیو و اسکرین‌شات آن در وب بایگانی و شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر می‌شود.

مدتی بعد از پایان مبارزه (شاید روز بعد)، علی هیبتی به سراغ ماریا می‌رود و در ویدیویی که به صورت ریل از حساب HFC-MMA منتشر شده، حضورا از او عذرخواهی می‌کند

علی هیبتی

اما این خبر، یک روز بعد در یک رسانه به نام Voice of Europe با عنوان «مبارز مسلمان MMA ایرانی در تورنمنت روسیه به یک Ring Girl را به خاطر لباسش لگد زد» منتشر می‌شود  و در همین خبر ادعای محرومیت مادام‌العمر او هم نوشته شده‌است.

 

 

ما نمی‌دانیم این رسانه اولین جایی است که ادعای محرومیت مادام‌العمر هیبتی را ذکر کرده یا نه. اما ویدیو کتک‌کاری بعد از مسابقه را کنار این خبر منتشر کرده‌است. یک روز بعد، در ۲۲ آوریل، وب‌سایت دیلی‌میل این خبر را به نقل از این رسانه پوشش داد (بایگانی). به این ترتیب ابتدا ادعا به زبان انگلیسی (بایگانی) و سپس ترجمه فارسی به همراه ویدیو کتک‌کاری بعد از مبارزه، وارد شبکه‌های اجتماعی شد

با این‌حال این ادعا نادرست است. همان‌طور که در پست عذرخواهی هیبتی در اینستاگرام نوشته شده و براساس اسکرین‌شات استوری که همان حساب کاربری آن شب منتشر کرده‌‌است:

علی هیبتی

برگزارکنندگان تصمیم گرفتند که در این شرایط، عذرخواهی‌های علی هیبتی کافی نیست. او جریمه شده و کل درآمد او به ماریا داده می‌شود.

علی هیبتی

آیا تماشاگران روس به‌خاطر این حرکت هیبتی را کتک زدند؟

در ادامه پست عذرخواهی هیبتی در حساب کاربری برگزارکنندگان آمده:

تمامی شرکت‌کنندگان در درگیری‌های پشت صحنه، رد صلاحیت شده و از تبلیغات Hardcore Media محروم خواهند شد. ما در حال شناسایی همه اسامی و مقصرانی هستیم که در این اقدامات غیر ورزشی شرکت کرده‌اند.

براساس شواهد، هیبتی و اوسپیان پیش از مبارزه درگیری‌های جزیی با هم داشتند  و پس از پایان مبارزه هم هیبتی در حرکتی غیرورزشی، از پشت به سر اوسپیان زد (بایگانی) و در طول مصاحبه بعد از مبارزه هم چندین بار درگیری جزیی بین این دو هوادارانشان اتفاق افتاد اما همه این وقایع روی صحنه و در قفس اتفاق افتاد.

با مراجعه به ویدیو مبارزه‌های آن شب می‌بینیم (دقیقه ۱:۴۴:۰۰) پس از پایان مبارزه که هیبتی و اوسپیان در حال گفتگو و پرخاشگری هستند، صدایی از پشت صحنه می‌آید و تصویر نبی نبیف دیگر مبارز این مسابقات دیده می‌شود. آنچه از اینجا به بعد دیده می‌شود، دیگر ربطی به هیبتی ندارد. نبیف و اوسپیان حدود ۵ دقیقه مشاجره لفظی کرده سپس (دقیقه ‍۱:۵۰:۰۰) درگیری با حمله نبیف به اوسپیان آغاز می‌شود.

سپس چندتن از همراهان نبیف از روی نرده‌های قفس به داخل پریده و وارد قفس می‌شوند تا اوسپیان را کتک بزنند. او از قفس فرار می‌کند و بقیه ماجرا از دید دوربین‌های شبکه Hardcore Media دیده نمی‌شود. این لباس اوسپیان هنگام مشاجره با نبیف از قفس است:

روز ۲۰ آوریل ویدیویی در ویکنتاکته، شبکه اجتماعی روسی منتشر شده، که ادامه درگیری بیرون قفس را نشان می‌دهد (بایگانی). پوشش اوسپیان و وضعیت صحنه و لباس‌های حمله‌کنندگان به وضوح نشان می‌دهد که در این صحنه اطرافیان نبیف درحال کتک‌زدن اوسپیان هستند. این همان قسمت دوم ویدیو است که در رسانه‌های ایرانی منتشر شده‌است:

ریشه این درگیری‌ها ظاهرا به اختلافات این دو (نبیف و اوسپیان) در گذشته برمی‌گردد (بایگانی) و حتی بعضی از وب‌سایت‌های روس زبان مدعی شده‌اند (بایگانی) که Hardcore FC «نبی نبیف را از شرکت در مسابقات هاردکور مادام العمر محروم کرد». با این‌حال هنوز در اینستاگرام HFC-MMA به این موضوع اشاره نشده‌است

https://www.asianews.ir/u/epq
اخبار مرتبط
پس از مسابقه، حاضران صحنه علی هیبتی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. او پس از مسابقه عذرخواهی هم کرد، اما نه‌تن‌ها روس‌ها مبارز ایرانی را برای همیشه از مسابقات محروم کردند، که تماشاگران روس به او حمله کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید