صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۹
کد خبر: 21498
گزارشگر: 464
۱۸۷
۰
۰
۲
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

عوامل مؤثر در تورم صنعت غذا

عوامل مؤثر در تورم صنعت غذا
دو عامل صنعت غذا را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ نخست افزایش شدید قیمت ارز و دوم افزایش قیمت‌های جهانی مواد اولیه کشاورزی و غذایی.
 
آسیانیوز - امروز تورم در صنعت غذا به ۳۵ تا ۴۰ درصد و در برخی آمارها بالاتر از این ارقام رسیده است. متأسفانه به جای این‌که نظارت صحیحی در بازار وجود داشته باشد تا با گرانی‌های غیرعادلانه مواجهه صحیحی داشته باشد، برخی عوامل در تلاش هستند تا هزینه گرانی‌ها را از جیب مردم تأمین کنند، در حالی که بسیاری از کالاهایی که در لیست ممنوعیت واردات قرار دارند، به وفور در بازار مشاهده می‌شود و نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر مهدی کریمی تفرشی

اگر عرضه و تقاضا برابر باشد، قیمت‌ها ثبات پیدا خواهد کرد، در صورتی‌که این مقوله‌ای است که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد. از طرف دیگر تولیدکننده علیرغم نوسانات نرخ ارز و به‌واسطه قیمت‌های افسارگسیخته مواد اولیه و هزینه‌های تولید نمی‌تواند از کیفیت خود بکاهد و محصولات خود را با قیمتی غیررقابتی به بازار عرصه کند. همه این عوامل منجر به کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم و از طرفی فشار مضاعف بر تولیدکننده می‌شود و متعاقبا تعادل عرضه و تقاضا به‌هم می‌ریزد.

عرضه و تقاضای موادغذایی، متغیرهای پولی و مالی از جمله حجم نقدینگی، نرخ واقعی ارز، نرخ سود بانکی، سطح دستمزدهای کشاورزی، ارزش افزوده بخش کشاورزی و حتی قیمت جهانی نفت از عوامل تأثیرگذار در شاخص بهای مواد غذایی محسوب می‌شوند. به کارگیری سیاست‌های مناسب ارزی می‌تواند در کاهش نرخ تورم به‌ویژه تورم قیمت مواد غذایی که امنیت غذایی کشور را دچار بحران می‌کند، بسیار مؤثر باشد. به‌علاوه با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌توان تولید مواد غذایی را افزایش و قیمت مواد غذایی را کاهش داد.
https://www.asianews.ir/u/etj
اخبار مرتبط
مجتمع صنایع غذایی «گلها« در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز کرد؛ در آن دوره زمانی که ادویه جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می رسید، بنیانگذار گلها اولین کسی بود که از ملوان های روسی نایلون های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی کرد؛ در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید