صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۷
کد خبر: 21568
گزارشگر: 2
۱۶۶
۰
۰
۱
جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی

پکیج تصفیه فاضلاب جایگزین چاه جذبی در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا

پکیج تصفیه فاضلاب جایگزین چاه جذبی در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا
در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالایی دارند،‌ احتمال آلودگی آب زیرزمینی در اثر نشت فاضلاب دفع‌شده در چاه‌های جذبی بیشتر است. متأسفانه هنوز هم در بسیاری از نقاط ایران، برای دفع فاضلاب به‌جای روش‌ها و سیستم‌های نوین جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری از سیستم چاه‌های جذبی و سپتیک استفاده می‌کنند. از نام چاه جذبی مشخص است که آب و فاضلاب را به خود جذب می‌کند و همین امر به آلودگی آب‌های زیرزمینی با انواع عوامل‌ بیماری‌زا مانند ویروس و باکتری منجر می‌شود.‌ در چنین مواقعی بهتر است که پکیج تصفیه فاضلاب، جایگزین چاه جذبی، در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا شود‌.

برای آشنایی بیشتر در رابطه با این موضوع، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چرا باید پکیج تصفیه فاضلاب جایگزین چاه جذبی در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا شود؟

همان‌طورکه در مقدمه نیز اشاره کردیم، هنوز هم در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران به‌جای روش‌های نوین جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهری از همان روش‌های سنتی یعنی سیستم چاه استفاده می‌شود. روش‌های دفع فاضلاب با‌ چاه به دو گروه شامل چاه سپتیک و چاه جذبی تقسیم می‌شود. در انتخاب یکی از این دو روش، معمولاً به عواملی مانند نوع خاک و همچنین سطح آب‌های زیرزمینی منطقه موردنظر توجه می‌کنند.
برای مناطقی که جنس خاک آن بیشتر از خرده‌سنگ و شن و ماسه تشکیل شده، از چاه جذبی و در مناطقی که جنس خاک آن رس و زه‌کشی پایینی دارد و سطح آب زیرزمینی در آن بالا است، از چاه سپتیک برای دفع فاضلاب کمک می‌گیرند. چاه سپتیک دارای بدنه‌ای نفوذناپذیر است و مانع از نفوذ فاضلاب به لایه‌های زیرین خاک می‌شود. این نوع چاه هر چند وقت یک‌بار پس از پر شدن باید با تانکرهای مخصوص تخلیه شود‌. کارکرد چاه‌های جذبی به جنس خاک و نوع زمین اطراف آن وابستگی زیادی دارد.
فاضلابی که از لوله‌های فاضلاب ساختمان‌ها خارج شده و وارد چاه جذبی می‌شود، به مرور زمان به لایه‌های زیرین خاک نفوذ می‌کند. حالا تصور کنید که در یک منطقه که سطح آب زیرزمینی بالایی دارد، به‌جای چاه سپتیک از چاه جذبی برای دفع فاضلاب استفاده شده باشد. در چنین شرایطی، چاه جذبی آب‌های زیرزمینی منطقه را با آلاینده‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای موجود در فاضلاب، آلوده خواهد کرد و سلامتی آب‌های زیرزمینی را به خطر خواهد انداخت. برای جلوگیری از این اتفاق باید پکیج تصفیه فاضلاب، جایگزین چاه جذبی در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا شود.

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی

جایگزین شدن پکیج تصفیه فاضلاب با چاه جذبی در مناطقی با سطح آب زیرزمینی بالا چه فوایدی به همراه دارد؟

قبل از اینکه درباره مزایای جایگزین شدن پکیج تصفیه آب با چاه جذبی در مناطقی با سطح آب زیرزمینی بالا صحبت کنیم، اجازه دهید کمی به ویژگی‌ها و کاربردهای پکیج تصفیه فاضلاب بپردازیم. این دستگاه برای تصفیه و گندزدایی انواع فاضلاب خانگی، بهداشتی و صنعتی و پساب تولیدی آن‌ها کاربرد دارد.
این محصول از نظر جنس بدنه به چند گروه شامل پکیج‌ تصفیه فاضلاب پلی‌اتیلنی ، فلزی، کامپوزیتی، فایبرگلاس و بتنی تقسیم می‌شود و قادر است انواع مختلف فاضلاب‌های شهری، صنعتی، بهداشتی، بیمارستانی، دامداری و فاضلاب کارخانه‌ها را به‌خوبی تصفیه کند. از انواع مختلف پکیج تصفیه فاضلاب در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها‌، کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها، کشتارگاه‌ها، کمپ‌ها، کارواش‌ها و تمام صنایع استفاده می‌شود. درصورتی‌که پکیج تصفیه فاضلاب، جایگزین چاه جذبی در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا شود، فواید زیادی به همراه خواهد داشت. در ادامه مهم‌ترین فواید را معرفی کرده‌ایم:

جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی

مهم‌ترین فایده‌ای که می‌توان برای جایگزین شدن پکیج تصفیه آب با چاه جذبی در مناطقی با سطح آب زیرزمینی بالا معرفی کرد، جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی است. اگر در نزدیکی آب‌های زیرزمینی برای دفع فاضلاب از چاه جذبی استفاده شود، آلاینده‌ها و میکروارگانیسم‌هایی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و فلزات سنگینی مانند آهن، مس، آرسنیک، منگنز، حشره‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، گازوئیل، روغن، رقیق‌کننده‌ها، مواد شیمیایی مانند نیترات، کلرید، سیانید، رادیونوکلئیدها و غیره از طریق لایه‌های زمین به داخل آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده و آن‌ها را آلوده می‌کنند. با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب دیگر این مواد آلاینده وارد محیط‌زیست و آب‌های زیرزمینی نمی‌شوند. ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان، برای جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی اهمیت زیادی قائل است؛ زیرا عدم توجه به این نکته عواقب جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.‌

سطح آب‌های زیرزمینی

حفظ و بهبود سلامتی انسان‌ها

یکی دیگر از فواید جایگزین شدن پکیج تصفیه آب با چاه جذبی این است که به حفظ و بهبود سلامتی انسان‌ها کمک زیادی می‌کند‌. این دستگاه نه‌تنها مانع از آلودگی آب‌های زیرزمینی می‌شود؛ بلکه برای سلامتی عمومی جامعه نیز مفید است. افرادی که در روستاها از آب چاه به‌عنوان آب آشامیدنی استفاده می‌کنند، بیشتر از افرادی که آب لوله‌کشی شهری می‌نوشند، در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند. زیرا همان‌طور که اشاره کردیم در چاه جذبی آلودگی‌ها می‌توانند به داخل آب‌های زیرزمینی نفوذ کنند و باعث آلوده شدن آن شوند.‌
نوشیدن آب آلوده چاه باتوجه به آلاینده‌های موجود در آن، عوارض و بیماری‌های مختلفی را به همراه دارد. وجود نیتریت و نیترات در آب منجربه سندروم نوزاد آبی یا کاهش اکسیژن خون نوزاد در رحم مادر می‌شود. وجود بنزین، رادیونوکلئیدها و فلزات سنگین در آب چاه نیز باعث ابتلا به بیماری سرطان می‌شود. با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب، دیگر خبری از بیماری‌های ناشی از آلودگی آب‌های زیرزمینی نخواهد بود.

محافظت از محیط‌زیست و حفظ منابع آب آشامیدنی

اگر پکیج تصفیه فاضلاب جایگزین چاه جذبی در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا شود، به محافظت از محیط‌زیست نیز کمک زیادی خواهد شد. آلودگی آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی به دلیل آلاینده‌های موجود در فاضلاب، سلامتی خاک، گیاهان و جانورانی را که در محیط‌زیست قرار دارند، به خطر می‌اندازد. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب و جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی مانع از آسیب دیدن محیط‌زیست خواهد شد و به حفظ سلامتی انسان و جانوران کمک شایانی می‌کند؛ زیرا پساب تمیز و تصفیه‌شده‌‌ای که در محیط‌زیست تخلیه می‌شود، عاری از هر نوع عامل بیماری‌زا و میکروارگانیسم خطرناک است.‌ علاوه‌بر‌این، آبی که از تصفیه فاضلاب بهداشتی با پکیج به دست می‌آید، می‌تواند در مصارفی مانند آبیاری زمین‌های کشاورزی، باغات، گلخانه‌داری، آبیاری فضای سبز، شستن محوطه‌ها و خیابان‌ها و شستشوی خودروها در کارواش‌ها مورداستفاده قرار بگیرد. این موضوع تأثیر بسیار زیادی در حفظ منابع آب آشامیدنی دارد و از کمبود آب پیشگیری می‌کند.

کاهش هزینه‌های ناشی از آلودگی آب‌های زیرزمینی

آلودگی آب‌های زیرزمینی در اثر نفوذ فاضلاب از چاه جذبی، در درازمدت هزینه‌های زیادی به همراه دارد. این هزینه‌ها به جبران خسارت‌های واردشده به محیط‌زیست، درمان بیماری‌های ناشی از مصرف آب آلوده، جبران آسیب‌های واردشده به منابع طبیعی، هزینه انتشار بیماری‌های ناشی از آب آلوده و هزینه‌های بالای مربوط به تصفیه آب‌های زیرزمینی آلوده‌شده با چاه‌های جذبی مربوط است.
با جایگزین کردن پکیج تصفیه فاضلاب با چاه جذبی در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالاتری دارند، می‌توانید از هزینه‌های ناشی را آلودگی آب‌های زیرزمینی پیشگیری کنید. این اتفاق به بهبود اقتصاد کشور نیز کمک زیادی می‌کند؛ زیرا تصفیه آب‌های زیرزمینی آلوده کار بسیار هزینه‌بری است و به بودجه زیادی نیاز دارد. برای تصفیه آب زیرزمینی آلوده، از دو نوع تصفیه آب شامل تصفیه در محل و تصفیه در خارج از محل استفاده می‌کنند. به تصفیه فاضلاب در محل، پالایش زیستی می‌گویند. در تصفیه خارج از محل نیز آب‌ آلوده را با یک پمپ خلأ از سفره زیرزمینی خارج و بعد از تصفیه کردن به‌جای خود بازمی‌گردانند.

پکیج تصفیه فاضلاب که جایگزین چاه جذبی می‌شود، در چند مرحله فاضلاب را تصفیه می‌کند؟

پکیج تصفیه فاضلاب جایگزین چاه جذبی در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا در هشت مرحله تمام آلودگی‌های موجود در فاضلاب‌های ناشی از آشپزی، استحمام، شست‌وشو، سرویس بهداشتی و غیره را که از ساختمان‌های مسکونی، مجتمع‌های تجاری، کارخانه‌ها و سایر مکان‌ها خارج می‌شوند را از بین می‌برد. در ادامه، هر یک از این مراحل را توضیح داده‌ایم:

مرحله اول

در اولین مرحله از مراحل تصفیه فاضلاب توسط پکیج تصفیه فاضلاب، کسب‌وکارها، صاحبان مجتمع‌ها تجاری و مسکونی و شهرداری تمام فاضلاب تولیدشده را جمع‌آوری می‌کنند تا حجم کلی آن را به سمت پکیج تصفیه فاضلاب هدایت کنند. افرادی که در انجام این کار مشارکت دارند، لباس‌های مخصوصی می‌پوشند و انتقال فاضلاب‌ها را در شرایطی کاملاً بهداشتی انجام می‌دهند.

مرحله دوم

در این مرحله با استفاده از مواد شیمیایی منابع تولید بوی نامطبوع و آزاردهنده در فاضلاب را از بین می‌برند؛ زیرا این بوی نامطبوع اگر از بین نرود، زندگی عادی مردمی که در مناطق اطراف مشغول زندگی هستند را مختل خواهد کرد‌.

مرحله سوم

در مرحله سوم که به نام مرحله غربالگری و تصفیه اولیه نیز شناخته می‌شود، تمام زباله‌ها و آلودگی‌های بزرگ موجود در فاضلاب مانند بطری‌ها، دستمال مرطوب، لوازم بهداشتی، اشیای پلاستیکی شناور در فاضلاب که با چشم غیرمسلح به‌راحتی قابل مشاهده هستند، از بین برده می‌شوند. این مرحله ازآن‌جهت حائز اهمیت است که هرگونه اشیا درشت موجود در فاضلاب، ممکن است به قسمت‌های مختلف پکیج تصفیه فاضلاب آسیب بزند و عملکرد دستگاه را دچار مشکل کند.

مرحله چهارم

مرحله چهارم که با نام فرآیند لجن فعال نیز شناخته می‌شود، به تصفیه ثانویه فاضلاب مربوط است.‌ در این مرحله، میکروارگانیسم‌های کوچک و مواد آلی موجود در فاضلاب با استفاده از اکسیژن و باکتری‌ها از بین می‌رود. عملیات از بین بردن میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای موجود در فاضلاب به مدت سه تا شش ساعت به طول می‌‌انجامد.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم با استفاده از گازهای متان، هر ماده آلی و جامدی که پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در تصفیه اولیه و ثانویه فاضلاب موفق به از بین بردن آن نشده است، به‌طور کامل از بین می‌رود.

مرحله ششم

مرحله ششم یا مرحله تصفیه ثالث، مرحله‌ای است که با انجام آن بیش از ۹۹ درصد از ناخالصی‌های موجود در فاضلاب از بین می‌رود. این مرحله جزو گران‌ترین و زمان‌برترین مراحل تصفیه فاضلاب است و برای تصفیه آب آشامیدنی کاربرد دارد.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم یا مرحله ضدعفونی، از ترکیب کلر و هیپوکلریت سدیم برای از بین بردن مواد آلی و موجودات زنده‌ استفاده می‌شود. انجام این مرحله ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد.

مرحله هشتم یا آخر

در مرحله آخر یعنی مرحله تصفیه لجن فاضلاب، تمام لجن‌های حاصل از تصفیه فاضلاب به‌طور کامل در عرض ۲۴ ساعت تصفیه می‌شوند تا در صنعت کشاورزی مورداستفاده قرار بگیرند.

آشنایی با مزایای پکیج تصفیه فاضلاب جایگزین چاه جذبی در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا

تا این بخش از مقاله متوجه شدید که در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالایی دارند، استفاده از روش سنتی کندن چاه جذبی برای تخلیه فاضلاب، نتیجه‌ای جز آلوده شدن آب‌های زیرزمینی ندارد. چاه جذبی فقط برای مناطقی که دارای آب‌وهوای نیمه‌خشک و معتدل هستند و خاک منطقه مقدار زیادی خرده‌سنگ، ماسه و شن دارد، مناسب است. در مناطقی با سطح آب زیرزمینی بالا به‌جای حفر چاه جذبی از انواع مختلف پکیج تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود. این پکیج‌ها مزایای زیادی به همراه دارند. از مهم‌ترین مزایا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • جبران مشکل کمبود منابع آبی طبیعی در کشور
  • سرعت بالای ساخت پکیج و نصب و راه‌اندازی آن
  • امکان نصب به‌صورت سطحی و دفن زیرزمین
  • پایین بودن وزن پکیج و قابلیت ارتقا
  • مقاومت در مقابل ساییدگی، ترک‌خوردگی، زنگ زدن و پوسیدگی
  • اشغال فضای کم و پایین بودن مصرف انرژی
  • تولید در ابعاد و اندازه‌های مختلف
  • مناسب و مقرون‌به‌صرفه بودن قیمت پکیج تصفیه فاضلاب و کمک به صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • سازگاری کامل با محیط‌زیست و انواع آب‌وهوا
  • تولیدشده با رعایت استانداردهای لازم
  • راندمان و بازدهی بالا و عدم نیاز به اپراتور
  • طول عمر بالا و در دسترس بودن قطعات
  • عدم تولید بوی بد و نامطبوع هنگام تصفیه فاضلاب
  • نگهداری و سرویس بسیار آسان
  • و غیره

برای بهره‌مندی از این مزایا، کار نصب پکیج تصفیه فاضلاب را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید، زیرا نصب انواع مختلف این دستگاه، حساس و پیچیده است و افراد غیرمتخصص از عهده آن برنمی‌آیند.

پکیج تصفیه فاضلاب

خرید پکیج تصفیه فاضلاب از شرکت‌های معتبر

در این مطلب، راجع‌به پکیج تصفیه فاضلاب جایگزین چاه جذبی در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا صحبت کردیم و توضیح دادیم که این اقدام چه تأثیر مثبتی در جلوگیری از آلوده شدن آب‌های زیرزمینی، حفظ محیط‌زیست، سلامتی انسان‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها دارد. شرکت‌های زیادی در زمینه تولید طراحی، تولید و فروش انواع پکیج تصفیه فاضلاب مشغول فعالیت هستند؛ اما برای خرید پکیج تصفیه فاضلاب مناسب، بهتر است به سایت شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده همچون شرکت تمدن تصفیه ایرانیان مراجعه کنید. کارشناسان فروش این شرکت‌ها با ارائه مشاوره رایگان به مشتریان خود، به آن‌ها کمک می‌کنند تا بر اساس نیاز و بودجه خود مناسب‌ترین پکیج را خریداری و در محل موردنظر خود نصب کنند. علاوه‌بر‌این، تمام پکیج‌ها به همراه گارانتی و خدمات پس‌ازفروش در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

https://www.asianews.ir/u/eus
اخبار مرتبط
با توجه به اینکه اغلب محیط های صنعتی خارج از محدوده شهری قرار دارند، لذا دسترسی به آب تصفیه شده در آنها با چالش مواجه است. به همین دلیل دستگاه تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن صنعتی استفاده میشود. این دستگاه ها بر اساس نوع و مقدار املاح موجود در آب، کیفیت خروجی مورد نظر و دبی آب ورودی طراحی و تولید میشوند. به همین دلیل ساخت آنها را باید به برندهای فعال در این حوزه سفارش دهید و محصول آماده در این زمینه در بازار موجود نیست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید