صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۱
کد خبر: 21576
گزارشگر: 2
۱۱۹
۰
۰
۱
وکیل خانواده

طلاق بائن چیست؟ انواع طلاق بائن را بشناسید! + ۳ نکته مهم

طلاق بائن چیست؟ انواع طلاق بائن را بشناسید! + ۳ نکته مهم
اگر با حوزه طلاق آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که یکی از انواع طلاق‌هایی که امروزه انجام می‌شود طلاق رجعی است که در آن در طول عده زن، مرد حق رجوع دارد. حال در مقابل این نوع طلاق باید دقت داشته باشید که طلاق بائن قرار دارد. در این نوع طلاق همانطور که از نامش نیز احتمالا پیداست بعد از این‌که طلاق صورت می‌گیرد دیگر مرد اجازه رجوع به زن را نخواهد داشت.

آشنایی با مفهوم طلاق بائن

به طور کلی باید دقت داشته باشید که مفهوم طلاق بائن در مقابل طلاق رجعی قرار دارد. در طلاق رجعی زمانی که زن و مرد طلاق می‌گیرند و زن در عده قرار دارد این امکان برای مرد وجود دارد که بتواند رجوع داشته باشد. این در حالی است که در طلاق از نوع بائن چنین امکانی برای مرد وجود نخواهد داشت و این مهم‌ترین تفاوتی است که بین این دو نوع طلاق وجود دارد. دقت داشته باشید که در این نوع طلاق از نظر دینی نیز رجوع مرد جایز نخواهد بود و به هیچ وجه نباید رجوع صورت گیرد.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این نوع طلاق خود دارای انواع مختلفی است. هریک از انواع آن دارای شرایط مخصوص به خود هستند که در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

انواع طلاق بائن

در این بخش قصد داریم کمی بیشتر درباره انواع طلاق بائن صحبت کرده و نکاتی را درباره هریک از انواع آن در اختیار شما قرار دهیم. از جمله انواع مختلف این طلاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که مرد با همسر خود آمیزش جنسی نداشته باشد و حتی بعد از ازدواج نیز آمیزشی صورت نگرفته باشد در صورتی که مرد و زن از یکدیگر جدا شده و طلاق بگیرند طلاق آنها از نوع بائن خواهد بود.
  • در صورتی که دختری که ازدواج کرده باشد ۹ سالش به اتمام نرسیده باشد و طلاق بگیرد طلاق او نیز از نوع بائن خواهد بود که مرد بعد از طلاق دیگر اجازه رجوع به همسر خود را نخواهد داشت.
  • در صورتی که زنی یائسه طلاق بگیرد طلاق او نیز در زیر مجموعه طلاق‌های بائن قرار می‌گیرد که همسرش دیگر اجازه رجوع به او را نخواهد داشت.
  • دقت داشته باشید که طلاق خلع و مبارات نیز از جمله انواع طلاق‌های بائن به شمار می‌آیند که این موضوع را نیز باید مدنظر قرار دهید.

در اینجا بد نیست اشاره کنیم که نوع دیگر از طلاق، طلاق خلعی است که در مطلب طلاق خلعی چیست به آن اشاره کردیم.
این نوع از طلاق زمانی اتفاق می‌افتد که زن از مرد بیش از حد بیزار باشد و برای خلاصی از وی مالی را به او می‌بخشد. این مال ممکن است مهریۀ زن یا مبلغی بالاتر یا پایین‌تر از مهریه باشد که به زوج تعلق می‌گیرد.

نکات مهمی که باید درباره طلاق بائن بدانید

وقتی که درباره طلاق بائن صحبت می‌کنیم باید به چند نکته بسیار مهم دقت داشته باشید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. منظور از رجوع در این نوع طلاق این است که مرد بدون این‌که نیازی داشته باشد شرایط عقد جدیدی داشته باشد با همان شرایط قبلی عقد خود را ادامه دهد. در واقع وقتی که مرد رجوع می‌کند گویی که هیچ طلاقی بین زن و مرد صورت نگرفته است و آنها می‌توانند شرایط زندگی خود را ادامه دهند.
  2. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر طلاق صورت گفته از نوع بائن باشد، در این صورت زن در دوران عده خود حق دریافت نفقه از همسرش را نخواهد داشت.
  3. از طرف دیگر در صورتی که در طول دوران عده یکی از طرفین ازدواج فوت کند و این دو از یکدیگر طلاق گرفته و طلاق آنها نیز از نوع بائن باشد آنها از یکدیگر چیزی به ارث نخواهند برد.

با توجه داشتن به همین نکات ساده و در عین حال کاربردی می‌توانید خیلی ساده و راحت با مفهوم طلاق به‌صورت بائن آشنا شوید.

احکام طلاق بائن

قانون طلاق

حال که با موارد طلاق بائن آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست آوردید زمان آن خواهد رسید که با احکامی که در این زمینه وجود دارند نیز آشنا شوید. از جمله مهم‌ترین احکامی که در خصوص طلاق از نوع بائن باید بدانید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای دریافت این نوع طلاق طرفین ازدواج حتما باید اهلیت لازم را داشته باشند. در واقع هر دو زن و مرد باید به سن بلوغ رسیده باشند و از بلوغ عقلی و عاطفی کافی برخوردار باشند. به این ترتیب می‌توان طلاق بائن را بر آنها اجرا کرد.
  • یکی دیگر از احکام مهمی که در این زمینه وجود دارد بیانگر این است که بعد از این‌که زن و مرد از یکدیگر جدا شده و طلاق گرفتند اگر زن یائسه یا باکره نباشد باید تا ۱۰۰ روز عده بگیرد.
  • زمانی که حکم طلاق برای زن و مرد جاری می‌شود به هیچ وجه زن نباید در دوران عادت ماهیانه خود باشد. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد حکم طلاق جاری نخواهد شد.

یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص دریافت این نوع طلاق باید به آن دقت داشته باشید این است که حتما باید آن را در سامانه‌های الکترونیکی که امروزه برای مراجع قضایی وجود دارند ثبت کنید. به این ترتیب فرصتی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید مراحل دریافت طلاق را آغاز کنید.

در خصوص طلاق بائن باید به چه نکات مهم دیگری دقت داشته باشیم؟

طلاق خلعی

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که آیا طلاق بائن خلعی عده دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله این نوع طلاق هیچ تفاوتی با دیگر انواع طلاق‌ها ندارد و زن برای این‌که بتواند مجددا ازدواج کرده و با شخص دیگری وارد رابطه شود نیازمند این خواهد بود که سه دوران قاعدگی خود را ببیند که این موضوع تقریبا 100 روز به طول می‌انجامد. پس زمانی که قصد دارید به این شکل طلاق بگیرید حتما باید به این نکته بسیار مهم نیز دقت داشته باشید.
نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که طلاق خلعی معمولا به طلاقی گفته می‌شود که در آن به سبب کراهت زن از مرد یا کراهت طرفین از یکدیگر طلاق صورت می‌گیرد. این طلاق خود دارای شرایط خاصی است که زیرمجموعه‌ای از طلاق بائن به شمار می‌آید. در این نوع طلاق معمولا زن برای این‌که بتواند همسر خود را به طلاق راضی کند مبلغ یا مالی را به او پرداخت خواهد کرد. این نوع طلاق نیز قابل رجوع نخواهد بود و تنها یک حالت برای رجوع مرد به زبان در آن وجود دارد.
حالتی که در این زمینه وجود دارد این است که زن بخواهد مالی که به مرد داده است را پس بگیرد. در این صورت این امکان برای مرد وجود خواهد داشت تا بتواند به همسرش که از او جدا شده رجوع کند.

دریافت مشاوره برای طلاق بائن

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دریافت طلاق بائن از همسر خود را دارید یا این‌که قصد دارید اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست آورده و با شرایطی که برای اخذ این نوع طلاق وجود دارد آشنا شوید می‌توانید از خدمات مشاوره ارائه شده توسط بهترین وکیل طلاق تهران استفاده کنید. در این موسسه می‌توانید مشاوره‌ای بسیار جامع و کامل را در این زمینه دریافت کرده و پاسخ سوالات خود را به دست بیاورید.

سخن پایانی

وکیل طلاق

پرونده‌های مربوط به طلاق همواره دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند. این امر را می‌توان به شرایط گوناگون هر پرونده ارتباط داد. از جمله مهم‌ترین راهکارهای مربوط به حل سریع این پرونده‌ها، توافق طرفین است که به آن طلاق توافقی گفته می‌شود. به منظور پیگیری چنین راهکاری باید به دنبال بهترین وکیل طلاق توافقی تهران باشید.
طلاق بائن یکی از انواع طلاق‌ها به شمار می‌آید که در آن مرد بعد از این‌که از همسر خود جدا می‌شود دیگر اجازه بازگشت و رجوع به همسر را در دوران عده ندارد. این نوع طلاق دارای شرایط خاصی است که توجه داشتن به این شرایط به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری از همسر خود جدا شوید. اگر شما هم سوالاتی در این زمینه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات وکیل خبره در این زمینه بهره‌مند شوید.

https://www.asianews.ir/u/euH
اخبار مرتبط
هر فردی در جامعه امروزی به یک وکیل خوب و باتجربه نیاز دارد تا بتواند تمامی کارهای کیفری، حقوقی، خانوادگی، ملکی و ... را با نتیجه موفق به انجام برساند. تهران مدافع یک مجموعه از بهترین وکلای حقوقی در کشور است که می‌توانید برای انجام کارهای خود، از آن کمک بگیرید. این مجموعه برای مسائل حقوقی شما از جمله طلاق توافقی، انحصار وراثت، وکیل خانوادگی، طلاق از طرف زن و ... باتخصص‌ترین و باتجربه‌ترین وکلا را در اختیار شما خواهد گذاشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید