صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۱
کد خبر: 3747
گزارشگر: 213
۱۹۷۱
۰
۰
۲
در پی تکمیل شدن پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای

پروژه اینترنتی استارلینگ مردم جهان را به اطلاعات آزاد می رساند/ایجاد کارگروهی برای مقابله با اینترنت ماهواره ای در ایران

پروژه اینترنتی استارلینگ مردم جهان را به اطلاعات آزاد می رساند/ایجاد کارگروهی برای مقابله با اینترنت ماهواره ای در ایران
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ایران گفته است کارگروهی برای «مواجهه» با اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده است و از سویی برخی از کارشناسان معتقد هستند اگر پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای مانند پروژه اینترنتی استارلینگ شرکت اسپیس‌ایکس تکمیل شود، دنیای ارتباطات متحول می‌شود و مردم جهان می‌توانند بدون فیلترینگ به اینترنت دسترسی پیدا کند.

ابوالحسن فیروزآبادی اظهار داشت که با آمدن اینترنت ماهواره‌ای ممکن است «کل شبکه ملی اطلاعات به خطر افتد».

پروژه اینترنتی استارلینگ و اطلاعات آزاد

او از برنامه‌ریزی برای تدوین مقررات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای خبر داد و اعلام کرد برای این‌که «حکمرانی فضای مجازی» با ورود این فناوری خدشه‌دار نشود، باید تدابیری اتخاذ کرد.

ایران سال‌هاست که طرحی برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران داخلی از شبکه جهانی وب در دستور کار قرار داده و بخش‌هایی از این طرح با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» رونمایی شده است.

آقای فیروزآبادی یکی از راه‌های «مواجهه» با شبکه اینترنت ماهواره‌ای را «توسعه شبکه ثابت کشور» عنوان کرده و هشدار داده که با این عدم توسعه، «امنیت فضای مجازی کشور را در خطر می‌بینیم».

برخی از کارشناسان معتقد هستند اگر پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای مانند پروژه اینترنتی استارلینگ شرکت اسپیس‌ایکس تکمیل شود، دنیای ارتباطات متحول می‌شود و مردم جهان می‌توانند بدون فیلترینگ به اینترنت دسترسی پیدا کند.

تلاش ایران برای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای در حالی است که خانه آزادی (فریدام هاوس، نهاد ناظر بر دموکراسی در جهان که مقر آن در ایالات متحده است) مدعی است در آخرین گزارش سالانه خود که ۲۳ مهرماه امسال منتشر شد، از ایران به عنوان یکی از بدترین کشورها با کمترین آزادی اینترنت نام برد.

بسیاری از سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی در ایران با موضوع «تبلیغ موارد مستهجن» یا ضدیت با امنیت ملی فیتلر شده یا از نظر محتوایی سانسور می‌شوند.

گزارش خانه آزادی همچنین مدعی شده است ، ایران از نظر آزادی‌های اینترنتی بعد از چین بدترین وضعیت را در جهان دارد و بر اساس ارزیابی گزارشگران بدون مرز، از لحاظ آزادی رسانه‌ها نیز در رتبه ۱۷۳ در میان ۱۸۰ کشور جهان است.

آقای فیروزآبادی در ادامه گفته که برای شرکت‌هایی که نسبت به ارائه خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای اقدام می‌کنند «باید مقررات تدوین شود و باید یکسری مجوز صادر شود تا کسانی که می‌خواهند در کشور از طریق این شبکه‌های دسترسی فعالیت کنند حتماً اخذ مجوز کنند».

او افزود: جمهوری اسلامی با این موضوع مواجه است که منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند و با آمدن آن، ممکن است که «به یک‌باره کل شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود»./

https://www.asianews.ir/u/22s
اخبار مرتبط
مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین با اشاره به تاکید این سند بر ابعاد آموزش الکترونیکی گفت: کندی اینترنت فشار مضاعفی به معلمان و دانش‌آموزان وارد کرده است.
در حالی که مشکلات کندی و قطعی اینترنت صدای بسیاری از کاربران را درآورده است؛ مسئولان هر بار که مورد پرسش قرار می‌گیرند موضوع را محدود به اختلالات مقطعی فنی می‌‌دانند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید