صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۹:۴۹
کد خبر: 3829
گزارشگر: 213
۱۱۵۰
۰
۰
۴
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

نقش مالیات در صنایع کوچک و معیشت مردم

نقش مالیات در صنایع کوچک و معیشت مردم
رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را می‌توان مشوقی برای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی دانست، هر چند مالیات تنها مشکل این واحدها محسوب نمی‌شود، اما در نظر گرفتن نرخ صفر مالیات می‌تواند یکی از گره‌های این بخش را باز کند؛زمانی که تسهیلات مالی در اختیار بخش‌های تولیدی قرار نگیرد، طبعا قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد، در حالی که پولی که به تولید داده می‌شود توسط آن بخش به نیروی انسانی منتقل خواهد شد.

رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را می‌توان مشوقی برای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی دانست، هر چند مالیات تنها مشکل این واحدها محسوب نمی‌شود، اما در نظر گرفتن نرخ صفر مالیات می‌تواند یکی از گره‌های این بخش را باز کند.

نقش مالیات در صنایع کوچک و معیشت مردم

مشکلات ساختاری و تامین زیرساخت‌ها یکی دیگر از مشکلاتی است که در سال‌های اخیر تولیدکنندگان مستقر در شهرک‌های صنعتی بر آن تاکید کرده‌اند؛ کمبود نقدینگی یکی دیگر از مشکلات واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی است. ۷۰ درصد این واحدها که در آن مقدمات تولید فراهم است، با مشکل تأمین نقدینگی مناسب مواجه هستند و علت این امر نیز رشد هزینه‌های تولید در دو سال اخیر و افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

در برنامه ششم توسعه کشور نیز پیش‌بینی شده بود ۳۰درصد درآمد حاصل از مالیات ارزش افزوده به صنایع کوچک و متوسط اختصاص یابد که به شکل عمده در شهرک‌های صنعتی استقرار دارند. همچنین دریافت گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری تنها شرط این واحدها برای برخورداری از اولویت تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی است.

انتظار می رود بانک‌ها برای رفع مشکلات صنعتگران تسهیلات جدید به آنها پرداخت کنند تا واحدهای صنعتی بتوانند ظرفیت تولید خود را بهبود و افزایش دهند. مشکلات موجود تعطیلی واحدهای تولیدی در سال‌های اخیر و تعطیلی برخی از واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی را به همراه داشته به طوری که برخی از واحدهای صنعتی به تولید با ظرفیت کمتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد روی آوردند و برخی دیگر به ناچار از تولید دست کشیدند.

زمانی که تسهیلات مالی در اختیار بخش‌های تولیدی قرار نگیرد، طبعا قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد، چراکه پولی که به تولید داده می‌شود توسط آن بخش به نیروی انسانی منتقل شده و باعث افزایش قدرت خرید مردم نیز می‌شود.

باید تلاش کنیم تا با پایین آوردن قیمت تمام شده، توان رقابتی کشور را برای مقابله با بازار خارجی کاهش دهیم تا علاوه بر بازار ایران، بازارهای صادراتی نیز در اختیار ما قرار گیرد./

https://www.asianews.ir/u/23F
اخبار مرتبط
تولیدکنندگان و صاحبان صنایع در حالی ۲۰ درصد از اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند که بیشترین نارضایتی را از بابت مالیات‌ها و هزینه‌های جاری دارند.
با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی، بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار به وجود آمد و جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند و اهم این تولیدات صرف صادرات و کسب سود و درآمد بیشتر شود.
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست؛ در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد و ارزش در شرایط حساس و بحرانی اقتصاد فعلی کشور، به معنای حفظ یک بنگاه اقتصادی بدون بیکاری نیروی کار و حفظ چرخه تولید بدون وقفه، علیرغم تمام مشکلات و چالش ها از تامین مواد اولیه و ماشین آلات گرفته تا مشکل واردات و تامین ارز و قوانین و مقرارات دست و پاگیر و بازدارنده است.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد و یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با روبه‌رو می‌شوند.
تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه‌ای چندان طولانی ندارد اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش در تبریز راه‌اندازی شد. صنایع شیرینی و شکلات در گروه صنایع جدیدی هستند که از آغاز فعالیت آنها در ایران سال‌های زیادی نمی‌گذرد اما این صنعت با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان در بازار، استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید و همچنین نیاز کشورهای همسایه به تامین این محصولات جایگاه خوبی را در بخش تولید و صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص داده است.
براساس آمارهای جهانی ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار ۵ درصد است و با توجه به ظرفیت های خالی این رقم می تواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد و براساس آمارهای رسمی چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته است؛ این در حالی است که نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود حاکم بر جامعه از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شکلات در ایران محسوب می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید