صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۳
کد خبر: 4104
گزارشگر: 213
۱۴۷۱
۰
۰
۳
پرونده شکایت قضایی از رییس جمهور با موضوع خودداری از مصوبات مجلس

نمایندگان مجلس از حسن روحانی به قوه قضائیه شکایت کردند

نمایندگان مجلس از حسن روحانی به قوه قضائیه شکایت کردند
درصد بالایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند حسن روحانی از صدور دستور برای اجرای ۱۳ فقره قانون مصوب مجلس خودداری کرده و به این خاطر مجلس اکنون از او به قوه قضائیه شکایت کرده است.

درصد بالایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند حسن روحانی از صدور دستور برای اجرای ۱۳ فقره قانون مصوب مجلس خودداری کرده و به این خاطر مجلس اکنون از او به قوه قضائیه شکایت کرده است.

بنابر گزارش‌ها، این تصمیم روز یک‌شنبه، ۲۲ فروردین، با ۱۹۰ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه گرفته شده است.

۱۳ فقره قانونی که مجلسیان می‌گویند دولت حسن روحانی از امضا، صدور دستور انتشار و ابلاغ آنها استنکاف (سرپیچی) کرده است عبارتند از:
«قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قانون پیشگیری از وقوع جرم، قانون رسیدگی به دارایی مقامات مسئولان و کارگزاران، قانون اصلاح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، قانون الحاقی به آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، قانون دائمی شدن قانون مجازات اسلامی، قانون الحاق یک ماده به قانوان تعیین تعکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، قانون مواقفتنامه خدمات هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت، قانون الزام دولت به پرداخت یارانه‌های اساسی، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران.»

بر اساس ماده یک قانون مدنی، مصوبات مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود و رئیس‌جمهور باید ظرف ۵ روز آن را امضا و به دولت ابلاغ کرده و دولت موظف است ظرف ۴۸ ساعت آن را منتشر کند.

روز گذشته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مقصر خواندن حسن روحانی در اوج‌گیری بحران کرونا، خواستار برخورد قضایی با رئیس جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا شد.

حسینعلی شهریاری افزود: «رونوشتی از این نامه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه شده تا این کمیسیون نیز در چارچوب وظایف قانونی‌اش موضوع را پیگیری کند.»

در نامه شهریاری به قوه قضائیه آمده است که با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت و جامعه علمی، «سونامی نوروز، کاملا قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود».

او تاکید کرده است که «سهل‌انگاری» و «چشم‌پوشی» کسانی‌که موظف به اجرای محدودیت‌های جدی در زمینه سفرهای نوروزی بودند، بروز «موج سهمگین دیگری از بیماری» کرونا در کشور را رقم زده است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس همچنین با ابراز «تعجب» از سخنان صبح امروز حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد دلایل آ‌ن‌چه «موج چهارم» بیماری کرونا خوانده می‌شود، گفت: «آقای روحانی به همه عوامل واقعی و غیرواقعی در بروز این موج بیماری کرونا اشاره کرد، جز سوءمدیریت ستاد ملی کرونا.»

سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز روز شنبه از جان باختن ۱۹۳ بیمار جدید و شناسایی بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ مبتلای دیگر به کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد.

سیما لاری گفت که چهار هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به شیوع گسترده «ویروس جهش‌یافته» با قدرت سرایت بالا در تمامی استان‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود این عوامل باعث شده تا «شاهد افزایش تعداد موارد بیماران بستری و افزایش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری باشیم».

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و از جمله یک عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی برآورد کرده‌ است./

https://www.asianews.ir/u/28D
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مقصر خواندن حسن روحانی در اوج‌گیری بحران کرونا، خواستار برخورد قضایی با رئیس جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا شد.
علی مطهری، نماینده مجلس دهم حوادث آبان ۹۸ را «فاجعه» دانسته و گفته است عملکرد دولت روحانی در این «ماجرای تلخ» بد و «بسیار غلط» و «در این حد بود که حتی رئیس جمهور ساقط شود».
همزمان با تجمع جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران، مجلس ایران اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد.
به باور انور حبیب زاده بوکانی، اکثر نمایندگان مجلس معتقدند هرچه سریعتر باید روند اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان طی شود، منتها این افزایشها باید به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شود که کوچکترین تبعاتی در شاخص های کلان اقتصادی کشور ایجاد نکنند.
نمایندگان خانه ملت، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند (و) تبصره ۲ این ماده واحده درباره بدهی های دولت به تامین اجتماعی را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
فضای سیاسی کشور به هیچ‌وجه برای تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه اقتصادی آرایش و سامان نیافته است. یعنی سیاست نه فقط موانع موجود بر سر توسعه اقتصادی را بر نمی‌دارد، بلکه خود هر روز موانع جدیدی را نیز بر سر راه اقتصاد و بهبود فضای کسب‌و‌کار ایجاد می‌کند؛ در حالی که رای تحقق امر توسعه و پیامدهای مثبت آن همچون افزایش رفاه عمومی و قدرت خرید جامعه و ایجاد اشتغال و.... باید در حوزه داخلی با بسط آزادی‌های مشروع و قانونی و حقوق شهروندی و افزایش قدرت جامعه مدنی و در حوزه خارجی با نگاهی برون‌گرا حرکت شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید