صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۲
کد خبر: 5031
گزارشگر: 213
۶۳۱
۰
۰
۹
در ادامه اعتصاب های سراسری نسبت به وضعیت معیشتی و شغلی

کمیته دفاع از کارگران خواستار «حمایت مردم» از اعتصاب ها شد

کمیته دفاع از کارگران خواستار «حمایت مردم» از اعتصاب ها شد
کمیته دفاع از کارگران اعتصابی شرکت‌های پیمانی فعال در عسلویه و دیگر نقاط ایران با انتشار بیانیه‌ای از اقشار مختلف مردم «به ویژه از کارگران شرکت نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها» خواستند که به این اعتصاب بپیوندند.

به گزارش آسیانیوز، کمیته دفاع از کارگران اعتصابی شرکت‌های پیمانی فعال در عسلویه و دیگر نقاط ایران با انتشار بیانیه‌ای از اقشار مختلف مردم «به ویژه از کارگران شرکت نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها» خواستند که به این اعتصاب بپیوندند.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

اعتصاب «کارگران صنایع نفت و گاز سراسر کشور»: «حق خواهی» را ادامه می دهیم

فریاد «دامداران» ایران در اعتراضات سراسری

کارکنان ۶۱ شرکت و سندیکاهای مختلف به «اعتصاب سراسری صنعت نفت» پیوستند
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در بیانیه این کمیته که روز یکشنبه منتشر شد، از «معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، زنان برابری‌طلب، جوانان و دیگر گروههای مردم» خواسته شده «به هر نحو» که می‌توانند «از تشکیل کمیته‌های حمایت از اعتصاب تا برگزاری گردهمایی‌ها و یا هر اقدام عملی دیگر»، از کارگران اعتصابی شرکت‌های پیمانی صنعت نفت و پتروشیمی ایران حمایت کنند.

در این بیانیه آمده است: «اکنون ایجاد تشکل مستقل کارگران در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، میادین عظیم نفت و گاز و ... در سطح سراسری بیش از هر زمان دیگر ضروری است.»

اعتصابات روزهای اخیر کارگران شرکت‌های پیمانی صنعت نفت و پتروشیمی ایران با واکنش‌های گسترده مواجه شده و گروه‌های مختلف از آن حمایت کرده‌اند.

اما کمیته دفاع از کارگران اعتصابی نوشت که کارفرمایان در واکنش به اعتصاب کارگران پیمانی «بی‌شرمانه به کارگران اعلام کرده‌اند که یا با شرایط گذشته به کار برگردید و یا تسویه حساب کنید و بروید.»

در بیانیه این کمیته همچنین آمده است: «در گرمای ۶۰ درجه عسلویه با خالی کردن تانکرهای آب مصرفی کمپ‌ها و حذف جیره غذایی کارگران، تلاش می‌کنند که عملا ادامه حضور کارگران در کمپ‌ها را ناممکن کنند.»

-------------------------

بیشتر بخوانید:

«جزییات» واریز سود سهام عدالت برای «جاماندگان»

»جزییات» واریز سود سهام عدالت در تیرماه

مرحله دوم سود سهام عدالت با «تغییرات» واریز می شود

مردان «دون ژوانی» چه رفتاری با زنان دارند؟/از خودشیفتگی تا هرزه گری جنسی

--------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

خشونت سازمان یافته علیه زنان کره شمالی/حمایت چین از تجارت سکس
---------------------------------------------------------------------------------------------------

این در حالی است که چند روز گذشته با ادامه اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، تاکنون بیش از ۶۱ شرکت و واحد کارگری به این موج اعتراضی پیوسته‌اند. شش تشکل از جمله سندیکاهای کارگران نیشکر هفت تپه و کارگران اتوبوسرانی تهران، اتحاد بازنشستگان و فرهنگیان اسلامشهر نیز در بیانیه مشترکی از این اعتصاب حمایت کردند.

همچنین کارگران شرکت گاما در پایانه جاسک، کارگران شرکت سازه پاد در پتروشیمی بوشهر، مهندسان پرتونگار در عسلویه و آبادان، پیشتازان آریا و پیشگامان فنون فارس نیز ضمن حمایت از «کمپین ۱۴۰۰» به اعتصاب پیوستند و اکنون کارگران بیش از ۶۱ شرکت در هشت استان ایران دست به اعتصاب زده‌اند.

همزمان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه سوم خود بر «اتحاد کارگران» مقابل آنچه توطئه کار فرمایان، مقام‌های حکومتی و امام جمعه خواند تاکید کرد و گفت که پاسخ تهدیدات و «اخراج کارگران» را با گسترش اعتصاب خواهد داد.

در این بیانیه شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت با اشاره به اینکه «توطئه کارفرمایان» برای اخراج کارگران اعتصابی، افزود که در برخی مناطق نفتی ما کارگران در محیط کار و خوابگاه‌هایمان باقی مانده‌ایم تا مستقیما پیگیر مطالبات‌مان باشیم و هر جا که ممکن و لازم بود برای پیگیری خواسته‌ایمان تجمعاتی داشته باشیم اما «کارفرمایان با قطع آب و غذا و دسترسی به سرویس برای رفتن به شهر و تهیه نیازهای غذایی‌مان دارند فشار می‌آورند که خوابگاه‌ها را تخلیه کنیم.»

این شورا افزود که در برخی مراکز اعتصاب نفتی، مقامات حکومت و امام جمعه‌ها اقداماتی را برای برگزاری جلسه با کارگران انجام داده‌ و گفته‌اند که «حق شماست اعتصاب کنید و خواستار افزایش حقوق‌هایتان شوید ولی این تقصیر دولت نیست که سطح دستمزدها پایین است بلکه پیمانکاران درصد بسیار کوچکی از پول دریافتی از دولت را به کارگر می‌دهند و باید حقتان را از آنها بگیرید.»

در بیانیه شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت همچنین آمده است که کارگران اعتصابی را «به‌طور ضمنی تهدید کرده‌اند که نباید تجمعی صورت گیرد و اگر تجمع شود موضوع از سطح مطالبه‌گری فراتر رفته و سیاسی می‌شود و تاکید اکیدشان بر پرهیز از کشاندن اعتراض به خیابان بوده است.»

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت تاکید کرد که «این اخبار تاکیدی بر حفظ اتحاد و همبستگی سراسری ماست و در عین حال تاکید بر این است که خواست بازگشت به کار کارگران اخراجی نفت را باید به لیست مطالبات‌مان اضافه کنیم.»

بیانیه سوم شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت افزود که «باید در مقابل همه این تعرضات متحدانه بایستیم. اخبار توطئه‌گری‌ کارفرمایان را وسیعا رسانه‌ای کنیم و در برابر هر تعرضی سراسری بایستیم.»

این بیانیه تاکید کرد که اگر در جایی کارگران اعتصابی را «تحت عنوان اینکه باید کار خود را در پروژه تمام کند و بعد اعتصاب کند، تهدید به اخراج می‌کنند، باید پاسخ این باشد که اعتصاب ما سراسری است و ما به شرط و شروط شما تن نمی‌دهیم و اگر اخراج‌مان کنید با اعتراض چندین هزار کارگر نفت که وارد اعتصاب شده اند طرف خواهید بود.»

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه سوم خود تاکید کرد که اگر تا برج پنجم، مرداد ماه، پاسخ نگیریم، در اشکالی گسترده‌تر اعتراض خود را به جلو خواهیم برد.

این شورای اضافه کرد که «ما بر سر خواست‌هایمان ایستاده‌ایم. دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد و میزان رده‌های مختلف مزدی باید بنا بر تخصص کارگر و در هماهنگی با خود کارگران تعیین شود.» ضمن اینکه «دستمزدها باید به‌موقع پرداخت شوند و ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی مطالبه فوری ماست» و با این خواست‌ها «کاری می‌کنیم که دست پیمانکاران کوتاه شود و قوانین ویژه اقتصادی و پادگانی در محیط‌های کارمان» کنار زده شود.

بیانیه مشترک شش تشکل کارگران، بازنشستگان و فرهنگیان در حمایت از اعتصاب کارگران صنعت نفت

همزمان شش تشکل شامل سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر و اتحاد بازنشستگان در بیانیه مشترکی از اعتصاب کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حمایت کردند.

این شش تشکل تاکید کردند که اعتصاب سراسری، متحد و نیرومند کارگران پروژه‌ای‌ و پیمانکاری‌ صنایع نفت و پتروشیمی محصول مطالبات و اراده مشترک آنها برای دستیابی به خواست‌هایشان، همچنین به میدان آمدن کارگران رسمی و اعلام پشتیبانی از خواست‌های مشترک همدیگر، همچون سیل خروشانی به راه افتاده و پرتوان ادامه دارد.

در بیانیه شش تشکل کارگران، بازنشستگان و فرهنگیان آمده است که «اعتصاب بزرگ کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را ناشی از شرایط بسیار بد محیط‌های کار در صنایع نفت و گاز و همچنین حقوق و دستمزد ناچیز» است و این وضعیت شرایط را برای کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری نفت و پتروشیمی در سراسر کشور بسیار غیرقابل تحمل کرده است.

آنها افزودند که اعتصاب گسترده کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بیانگر اتحاد و همبستگی این کارگران و نوید بخش اتحاد وسیع‌تر کارگران مزدی در کارخانه‌ها، معادن، کارگاه‌های ساختمانی، حمل و نقل، بندرها، کارکنان بخش‌های مختلف آموزش و بهداشت، کارگران شرکت‌های کشت و صنعت و غیره در دیگر مناطق است.

در بیانیه حمایت این شش تشکل آمده که بخشی از خواست‌های کارگران صنعت نفت و پتروشیمی مربوط به شرایط شغلی ویژه آنهاست اما بخش گسترده‌ای ازخواسته‌های آنها از جمله «حداقل دستمزد ۱۲ میلیون تومانی، حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، منع اخراج، حق اعتراض و اعتصاب، پرداخت به‌موقع مزدها، بهبود شرایط کار و محیط کار، برقراری استانداردهای لازم بهداشتی و ایمنی» خواست مشترک همه کارگران در سراسر کشور است./


https://www.asianews.ir/u/331
اخبار مرتبط
اگر دولت و مجریان امر نخواهند تسلیم کاهش سرمایه‌گذاری در ازای رشد مصرف شوند، آن وقت ناگزیر خواهند بود که به کسری بودجه و تامین مالی تورمی آن تن دهند که اقتصاد را به شدت بی ثبات خواهد کرد.
با ادامه اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، تاکنون بیش از ۶۱ شرکت و واحد کارگری به این موج اعتراضی پیوسته‌اند؛ شش تشکل از جمله سندیکاهای کارگران نیشکر هفت تپه و کارگران اتوبوسرانی تهران، اتحاد بازنشستگان و فرهنگیان اسلامشهر نیز در بیانیه مشترکی از این اعتصاب حمایت کردند.
اگر بیش از ۵۵ ساعت در هفته کار می‌کنید، باید بدانید که سلامتی شما در خطر است و بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین‌المللی کارگران سالانه ۷۴۵ هزار نفر در دنیا به خاطر کار کردن با ساعت‌های طولانی جان خود را از دست می‌دهند.
کارگران بخش‌های پتروشیمی و پالایشگاهی با راه‌اندازی «کمپین اعتصاب ۱۴۰۰»، برای پیگیری مطالبات معیشتی و صنفی خود در شهرهای جنوبی کشور دست از کار کشیده‌اند.
علیرضا حیدری، نایب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری در خصوص مهم‌ترین مطالبات کارگران از دولت آینده گفت: بزرگترین مشکل کارگران امنیت، معیشت و تامین اجتماعی است. این سه موضوع دغدغه‌ی جامعه‌ی کارگری و متاثر از سیاست‌هایی است که توسط دولت به اختیار یا اجبار، انجام می‌شود.
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور، در گزارشی، به تشریح مشروح کامل مطالبات نمایندگان کارگران و بازنشستگان پرداخت و این گزارش در جلسه‌ای به تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه، با حضور رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی ایراد شد.
غیر از نداشتن اطلاعات، آنچه مانع اصلی استقرار یک نظام تامین اجتماعی فراگیر می‌شود، نبودن بودجه کافی و علیحده برای این منظور و همچنین مشخص نبودن دستگاه‌های اصلی متولی امر است؛ چگونه باید سه لایه‌ی بیمه‌ای، امدادی و حمایتی کشور را زیر یک چتر فراگیر قرار دهیم، وقتی بیش از ۳۰ نهاد امدادی و حمایتی یا صندوق بیمه‌ای داریم که هر کدام داعیه‌ی حمایت و ارائه‌ی خدمات رفاهی دارند؟
تجمع کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر صبح امروز؛شنبه، ۱۱ اردیبهشت، در بسیاری از شهرهای کشور و در تهران مقابل وزارت کار برگزار شد.
سندیکاهای کارگری و تشکل صنفی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای در آستانه روز جهانی کارگر (اول ماه مه/یازدهم اردیبهشت)، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران اعتراض کردند و آن را عامل «فقر روز افزون» کارگران دانستند.
یک فعال کارگری گفت: قرار بود قفل‌های زنگ زده اقتصاد را بگشایند اما بیشتر از قبل، قفل به پای زندگی ما کارگران و مزدبگیران نهادند و یکی از شعارها، اشتغال و کارآفرینی بود مثلا گفتند در دولت قبلی فساد وجود داشت و پول‌های نفت و دکل‌های نفتی را غارت کردند؛ گفتند چرا تحصیل‌کرده‌ها باید به خارج فرار کنند. از وضعیت درمان، مسکن و مایحتاج اولیه ناراضی بودند اما نتیجه چه شد؛ در هیچ زمینه بهبود اساسی حاصل نشد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید