صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۲
کد خبر: 5631
گزارشگر: 213
۹۱۶
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

ضرورت «حمایت دولت جدید» از صنایع کوچک

ضرورت «حمایت دولت جدید» از صنایع کوچک
تمرکز دولت بر حمایت از بنگاه های بزرگ دولتی و شبه دولتی به تحمیل هزینه ها و تضعیف و پیچیدگی بیشتر شرایط فعالیت صنایع کوچک و متوسط منجر شد؛ از این رو دسترسی این صنایع به فناوریهای نوین، حضور در بازارهای بین المللی و مراودات تجاری و رفع موانع صادراتی از جمله اقداماتی است که باید دستور کار دولت جدید قرار گیرد.

کریمی تفرشی:ضرورت «حمایت دولت جدید» از صنایع کوچک/ASIANEWS

 

هر چند تزریق منابع مالی در راستای احیای صنایع کوچک و متوسط و فعال سازی این بنگاه ها مدت هاست در دستور کار دولت قرار دارد اما بدون ایجاد و تقویت ساختارها و نهادهای پشتیبان واحدهای تولیدی، این تسهیلات کارکرد و اثر بخشی خود را تا حد زیادی از دست می دهد. پیش از تزریق تسهیلات، باید برای توسعه صنایع تبدیلی،کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی، معافیت های مالیاتی، تسهیل زمینه صادرات و کاهش هزینه تمام شدهِ تولید چاره اندیشی شود.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

دولت صنابع کوچک ایران را «ورشکسته» کرد!

-----------------------------------------------

از سویی، تمرکز دولت بر حمایت از بنگاه های بزرگ دولتی و شبه دولتی به تحمیل هزینه ها و تضعیف و پیچیدگی بیشتر شرایط فعالیت صنایع کوچک و متوسط منجر شده است.

در این راستا علیرغم کاهش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی، بنگاههای بزرگ تولید کننده مواد اولیه صنعتی به رغم آنکه بهای صادراتی تولیدات خود را کاهش داده اند اما اقدام به عرضه همان تولیدات به قیمت بالاتر به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی کرده اند.

 

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

«تغذیه صحیح» عصر امروز چیست؟

-----------------------------------------------------------------

به علاوه با افزایش تعرفه واردات، امکان واردات مواد اولیه با قیمت های جهانی از بنگاه های کوچک و متوسط سلب شده است. به نحوی که بسیاری از بنگاههای کوچک و متوسط به علت کمبود مواد اولیه یا بالا بودن قیمت مواد اولیه و محصولات تولیدیشان در معرض خطر از دست دادن فرصتهای صادراتی و حتی بازار داخلی بوده و این امر کاهش فروش، کاهش حاشیه سود بنگاههای کوچک و متوسط، طولانی شدن زمان برگشت عایدی فروش محصولات، و تشدید کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش این بنگاهها را در پی داشته و با توجه به کاهش توان کسب درآمد عموم مردم در شرایط رکودی اقتصاد و در نتیجه تنزل تقاضای مصرفی جامعه به تعمیق و تداوم رکود و فعالیت زیر ظرفیت اسمی و در مواردی نیز توقف و تعطیلی و ورشکستگی صنایع کوچک و متوسط انجامیده است.


بانک‌ها، سازمان‌های امور مالیاتی و تامین اجتماعی نقش مهمی در حمایت از صنایع کوچک می‌توانند ایفا کنند. باید نحوه نگرش و حمایت از صنایع کوچک عوض شود تا بتوان با ایجاد و ارائه مشوق‌های لازم به صنعتگران و تولیدکنندگان، آنها را به سمت و سوی سرمایه‌گذاری در واحدهای کوچک تشویق کرد.

همچنین می‌توان با برنامه ریزی اصولی و کارشناسی شده در ابعاد مختلف، نسبت به تعریف بسته های تشویقی متعدد و متنوع و به فراخورِ شرایط و حوزه فعالیتیِ صنایع کوچک و متوسط ، اقدام نمود.

کمک و حمایت دولت، مسئولین، بانک مرکزی و سازمانهای ذیربط از صنایع کوچک و زودبازده در جهت نوسازی و به روزآوری ماشین آلات فرسوده و خطوط تولید و امکان دسترسی این صنایع به فناوریهای نوین، امکان حضور در بازارهای بین المللی و مراودات تجاری و رفع موانع صادراتی از جمله اقدامات مثبتی است که باید دستور کار دولت جدید قرار گیرد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3i9
اخبار مرتبط
مشکلات و تنگناهای اقتصادی، معضل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی مردم در شرایط تحریم، مستلزم گرداندن پر قدرت چرخ های صنعت و تولید، جلوگیری از رانت و قاچاق و مبارزه با فساد اقتصادی در تمامی سطوح، شنیدن دردها و مشکلات اقشار جامعه و پاسخگویی به آنها است.
عملکرد بخش خصوصی می تواند جایگاه ویژه ای در رونق اقتصاد، تجارت داخلی و خارجی و گسترش صادرات و روابط بین الملل داشته باشد.
در کشور ما صنایع کوچک و متوسط برخلاف سایر کشورهای پیشرفته از حمایت کمتری برخوردارند؛ این درحالی است که کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا برخلاف رویه موجود در کشور ما عمل می‌کنند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و زیرساخت‌های حمایتی دولت متوجه صنایع کوچک است.
سینمای مستند پتانسیل بالایی دارد که مسئله کمبود بودجه می‌تواند به آن ضربه جدی وارد کند و سینمای مستند در ایران از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد.
تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد، موجب تامین سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستمهای بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد ش
یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکان پذیر است در حالی که صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید