صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۱
کد خبر: 6851
گزارشگر: 213
۸۵۷
۰
۰
۷
ایران نصب چهار دوربین در تاسیسات کرج را نپذیرفت

گروسی گفت سفرم به تهران «بی‌فایده» بود

گروسی گفت سفرم به تهران «بی‌فایده» بود
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه به دنبال توافقی برای نصب مجدد چهار دوربین از کارافتاده در تاسیسات اتمی کرج بود که گفت این توافق به دست نیامده است.

به گزارش آسیانیوز، مدیرکل آژانس انرژی اتمی: مذاکراتم در تهران بی‌فایده بود. این در حالی است که برخی دیپلمات‌ها می گویند که بعید است در نشست کنونی شورای حکام قطع‌نامه‌ای علیه ایران صادر شود.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

آژانس «نمی تواند» تصاویر مراکز هسته‌ای ایران را «رویت» کند؛ حتی با سفر گروسی!

-----------------------------------------

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری ان‌بی‌سی گفته است هنوز نتوانسته است ارتباط مستقیمی را که با دولت قبلی ایران داشت، با دولت جدید برقرار کند.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

مدیرکل آژانس در شورای حکام گفت »ایران پاسخگو نیست!»

----------------------------------------------------

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه به شورای حکام آژانس گفت که سفر و مذاکراتی که این هفته در تهران درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده بود، بی‌نتیجه بوده است.


گروسی روز سه شنبه در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر امور خارجه ایران به دنبال توافقی با ایران برای نصب مجدد چهار دوربین از کارافتاده در تاسیسات اتمی کرج بود. به نظر می‌رسد این توافق به دست نیامده است.

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

هشدار مدیرکل آژانس؛ رافائل گروسی خواهان «دیدار فوری» با وزیر خارجه ایران شد

--------------------------------------------------

گروسی در ابتدای جلسه فصلی شورای حکام به نمایندگان ۳۵ کشور عضو گفت: «علیرغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای حل و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود.» اشاره او به گزارش‌هایی بود که اخیراً از سوی آژانس منتشر شده است.


گفته شده بن‌بست بر سر تاسیسات کرج که قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته، ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم را می‌سازد، یکی از چندین موضوعی است که روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تیره و قدرت‌های غربی را که می‌گویند تهران باید از موضع کنونی خود عقب‌نشینی کند، خشمگین کرده است.

آژانس همچنین خواهان دریافت پاسخ‌هایی از ایران در مورد منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در چندین سایت ظاهرا قدیمی اما اعلام‌نشده است و به کشورهای عضو گفته است که ایران همچنان بازرسان خود را تحت «جستجوی‌های بیش از حد تهاجمی» قرار می‌دهد که منجر به ایجاد احساس ترس در آنها در طول بررسی‌های امنیتی می‌شود.

به نظر می‌رسد فعلا تنها اهرم فشار ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست‌های سه‌ماهه شورای حکام باشد.

با این حال، با توجه به اینکه مذاکرات گسترده تر در مورد برجام قرار است در روز دوشنبه ۸ آذرماه پس از یک وقفه پنج ماهه از سر گرفته شود، دیپلمات‌ها می گویند که بعید است در نشست کنونی شورای حکام قطع‌نامه‌ای علیه ایران صادر شود.

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سفر پیشین خود به ایران گفته است با پاسخ رد ایران به درخواست‌ها برای تعمیر دوربین‌های یکی تاسیسات اتمی کلیدی این کشور، دیگر نمی‌توان نظارت آژانس بر برنامه اتمی ایران را «بی‌کم‌وکاست» دانست و امکان دارد هرگز نشود «تصویری کامل» از آنچه ایران انجام داده است به دست آورد.

 

وی با اشاره به تجربه کره شمالی، گفت این کشور نمونه‌‌ای است که «به ما یادآوری می‌کند اگر تلاش‌های دیپلماتیک به بیراهه برود، چه اتفاقی ممکن است بیفتد. این مثالی روشن است، نشانه است، چراغ راه است. اگر دیپلماسی شکست بخورد، شاید با وضعیتی مواجه شوید که تاثیر سیاسی عظیمی بر خاورمیانه و فراسوی منطقه خواهد داشت.»

به گزارش آسیانیوز ، این در حالی است که گروسی در این سفر در گفت‌وگو با فایننشال تایمز که روز سه‌شنبه ۲۷ مهر منتشر شده، گفت: «من نتوانستم با وزیر خارجه [جدید] ایران گفت‌وگو کنم. باید در سطح سیاسی این تماس را داشته باشم. این یک امر ضروری است. بدون آن نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم.»

او آخرین بار در شهریور امسال به ایران سفر کرد و در دیدار با محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی این کشور، درباره تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی آژانس در ایران به توافق رسیده بود./ 

 

https://www.asianews.ir/u/4ev
اخبار مرتبط
دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید با پاسخ رد ایران به درخواست‌ها برای تعمیر دوربین‌های یکی تاسیسات اتمی کلیدی این کشور، دیگر نمی‌توان نظارت آژانس بر برنامه اتمی ایران را «بی‌کم‌وکاست» دانست و امکان دارد هرگز نشود «تصویری کامل» از آنچه ایران انجام داده است به دست آورد.
رافائل گروسی در حالی هشدار داد که خواهان دیدار فوری با وزیر امور خارجه ایران است، که گفته بود از اقدامات موقت کنونی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران رضایت ندارد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی او خطاب به شورای حکام گفت: «من همچنان به‌شدت نگرانم که مواد هسته‌ای در تأسیسات از پیش اعلام نشده وجود داشته و آژانس از مکان نگهداری این مواد باخبر نیست».
یک مقام ایرانی آگاه گفته است سفر روز شنبه ۲۰ شهریور رافائل گروسی ربطی به محدودیت‌های اعمال‌شده برای آژانس در دسترسی به تصاویر دوربین‌های مراکز اتمی ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید