صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۷
کد خبر: 9381
گزارشگر: 213
۶۰۲
۰
۰
۷
اظهارات جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا درباره شکست برجام

توافق هسته‌ای با ایران از بین می رود

توافق هسته‌ای با ایران از بین می رود
جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا درباره کناره گرفتن جو بایدن از توافق هسته ای موسوم به برجام با ایران توضیحاتی داده است.

به گزارش آسیانیوز، جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا گفت که معایب توافق جدید بسیار فراتر از محدودیت‌های ضعیف آن است.

---------------------

بیشتر بخوانید

نفت کش روسی با «نفت های ایران» توقیف شد!

-------------------------------

جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا طی یادداشتی که در وب سایت «د هیل» (The Hill) منتشر شد، تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران باعث می‌شود امنیت ملی آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن به خطر بیفتد.

 چاک والد در این یادداشت ادعا کرد: «دولت بایدن که پیش از این برای گرفتن پاسخ مثبت امتیازات بسیار زیادی به ایران داده، مدت‌ها است که از این توافق عقب‌نشینی کرده است. با وجود این، اگر هم توافقی حاصل شود کنگره باید آن را رد کند. با ایفای نقش کلیدی مسکو، اکنون توافق هسته‌ای جدید به ایران که حامی اصلی تروریسم در دنیا و مسئول مرگ صدها آمریکایی است، این امکان را می‌دهد تا سایه هسته‌ای خود را بر خاورمیانه بیندازد. چنین توافقی برای آمریکا بسیار خطرناک است و به همین دلیل ما، ۴۶ ژنرال و دریاسالار بازنشسته ایالات متحده، طی نامه‌ای سرگشاده که به موضوع امنیت ملی آمریکا می‌پردازد، با آن مخالفت کردیم.»

او با اشاره به صحبت‌های بایدن در مورد توافق هسته‌ای که گفته بود این توافق ایران را درون یک جعبه محصور می‌کند، گفت: «این توافق جدید حتی کوتاه‌تر و ضعیف‌تر از برجام است. زمانی که دولت اوباما قرارداد اولیه را در سال ۲۰۱۵ منعقد کرد، نکته اصلی آن این بود که ایران برای تولید سوخت کافی به منظور تولید یک بمب حداقل به یک سال زمان نیاز دارد. از آن‌سو، بر اساس توافق جدید، تهران در «زمان شکست» تنها شش تا هفت ماه زمان دارد که این نشان‌دهنده امتیازهای ایالات متحده است که به ایران اجازه می‌دهد سانتریفیوژهای غنی‌سازی پیشرفته‌ای را که از زمان شروع نقض برجام در سال ۲۰۱۹ ارتقا یافتند، حفظ کند.»

-----------------------------

بیشتر بخوانید

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ اصلی ترین مساله بن بست مذاکرات

-----------------------------------------------

 ژنرال چاک والد به معایب توافق هسته‌ای جدید اشاره کرد و نوشت: «معایب توافق جدید بسیار فراتر از محدودیت‌های ضعیف آن بر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران است. در سال آینده، ممنوعیت شورای امنیت سازمان ملل برای توسعه موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما که می‌توانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند، پایان می‌یابد. این توافق در عرض سه سال، مبنای هرگونه تحریم بیشتر سازمان ملل متحد بر برنامه هسته‌ای ایران را هم از بین می‌برد؛ بدون اینکه ایران را به افشای تلاش‌های مخفیانه‌اش برای ساخت بمب ملزم کند.»


او در پایان، به حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی اشاره کرد و مدعی شد: «تهران با درخواست حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، یک خط قرمز اضافی برای مذاکره ترسیم کرد که به توافق هسته‌ای مربوط نیست. هرگونه اقدامی از این دست فعالیت‌های ضدتروریسم ایالات متحده در داخل آمریکا را تضعیف می‌کند و در عین حال این پیام خطرناک را به خاورمیانه ارسال می‌کند که نگاه آمریکا به گسترش  قدرت نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مناطقی مانند سوریه، عراق، یمن و لبنان چگونه خواهد بود.»

این در حالی است که هفته گذشته یک گروه حقوقی بایدن را تهدید کرد که با طرح شکایت برجام را خنثی می‌کند.

یک گروه حقوقی بایدن را تهدید کرده است که او را با شکایتی به‌منظور خنثی کردن اجرای توافق هسته‌ای جدید با ایران تحت فشار قرار خواهد داد. بنیاد حقوقی آمریکا به دولت بایدن اطلاع داد که «در نظر دارد برای جلوگیری از هرگونه توافق بایدن و ایران که برای تصویب به کنگره ارائه نشده است، اقدام قانونی انجام دهد».

این گروه حقوقی در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه دولت بایدن قصد دارد کنگره را برای امضای یک توافق جدید هسته‌ای دور بزند، می‌خواهد او را مجبور کند که به قانون پایبند باشد و هرگونه توافق جدید با ایران را برای تصویب در قوه مقننه ارائه کند.

این تهدید حقوقی نشانه‌ای از افزایش مخالفت با یک توافق هسته‌ای جدید است و راه جدیدی برای وادار کردن دولت بایدن به ارائه این توافق به کنگره برای رای گیری ارائه می‌دهد. با توافق جدیدی که ظاهرا نزدیک است، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و برخی دموکرات‌ها نگران‌اند که دولت قانون را نقض کند تا توافق را به خط پایان برساند.

رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه در کنگره به فری بیکن گفتند که شکایت قضایی می‌تواند اجرای توافق را به تعویق بیندازد و دولت را مجبور کند تا شرایط کامل توافق جدید را افشا کند. آن‌ها مدعی اند امضای توافق جدید میلیاردها دلار درآمد نقدی برای تهران تامین می‌کند و تقریبا همه تحریم‌ها را به سود جریان تندرو نظام ایران حذف می‌کند./

https://www.asianews.ir/u/6b7
اخبار مرتبط
در حالی که عضو وزارت کشتی‌رانی یونان یک نفت‌کش روسی را در آب‌های جزیره اویا توقیف کرده است، آمریکا و گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای از حمل نفت ایران با این کشتی خبر داده اند.
موسسه پژوهش‌های بازرگانی اعلام کرده است که انتظار می‌رود متوسط نرخ دلار در سال جاری ۳۰ هزار تومان شود.
براساس آمار رشد قیمت حبوبات در حالی صورت گرفت که با گران شدن پروتئین، حبوبات جایگزین پروتئین در سبد غذایی مردم شده بود.
در حالی که اموال بلوکه شده ایران در بسیاری از کشورها وضعیت نامشخصی دارد، وزارت خارجه کره‌ سفیر ایران در سئول را به دلیل انتقاد به مقاله اخیر روزنامه کیهان احضار کرد.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم رژه روز ارتش، سخنانی را درباره حمله به اسرائیل بیان کرد.
حسن مراد مرجان، دیپلمات ارشد ترکیه ای، با انتشار مقاله‌ای در نشریه «ترکی اسکوپ»، وابسته به مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه «دایان» اسرائیل گفت که «هر دو کشور با تهدیدهای مشابهی از طرف بازیگران منطقه‌ای مواجه هستند».
بنیاد حقوقی آمریکا به دولت بایدن اطلاع داد که در نظر دارد برای جلوگیری از هرگونه تواف بایدن و ایران که برای تصویب به کنگره ارائه نشده است، اقدام قانونی انجام دهد و به گفته مقامات آمریکا این اقدام احتمالا هرگونه توافق نهایی را به تعویق می‌اندازد.
اسرائیل برای نخستین بار سامانه‌ جدید پدافندی لیزری خود با نام پرتو آهنین را آزمایش کرده است.
حدود پانصد متخصص ایرانی-آمریکایی خواستند که نام سپاه از فهرست تروریستی حذف نشود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید