صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۵
کد خبر: 12199
گزارشگر: 306
۴۸۰
۰
۰
۱
فرماندار شهرستان تفت خبر داد

برگزاری جشنواره انار تفت از سوم تا ششم آبان ماه جاری / شناساندن شهرستان تفت و پتانسیل های این شهرستان در زمینه گردشگری

برگزاری جشنواره انار تفت از سوم تا ششم آبان ماه جاری /  شناساندن شهرستان تفت و پتانسیل های این شهرستان در زمینه گردشگری
یزد - فرماندار شهرستان تفت گفت : گردشگری به معنای عام آن مورد توجه ما قرار گرفته و از آن به عنوان محورهای توسعه شهرستان استفاده کرده ایم

آسیانیوز / یزد ؛ دهشیری در نشست خبری جشنواره بزرگ انار تفت که از سوم تا ششم آبان ماه جاری در شهرستان تفت برگزار خواهد شد با اشاره به قرار گرفتن شهرستان تفت در محور توسعه گردشگری گفت: محورهای توسعه شهرستان بستگی به شرایط محلی دارد و بر اساس ظرفیت ها این شکل معرفی می شود.

 

فرماندار تفت در ادامه افزود : گردشگری به معنای عام آن مورد توجه ما قرار گرفته و از آن به عنوان محورهای توسعه شهرستان استفاده کرده ایم.

  

دهشیری خاطرنشان کرد: شناساندن شهرستان در قالب جشنواره های مختلف، برنامه های فرهنگی به عنوان گامی در این جهت است و در حال حاضر نیز 15 هزار هکتار باغات شهرستان را مورد برنامه ریزی قرار داده ایم.

 

فرماندار تفت گفت: حدود هزار هکتار اراضی باغات انار در شهرستان تفت داریم که حدود 400 هکتار از آن در شهر تفت پوشش داده است. فرماندار تفت گفت: ما باید با فراوری انار در شهرستان به نوعی افزایش صادرات را داشته باشیم و با ارائه تسهیلات نیز سعی داریم حمایت های لازم را داشته باشیم.

 

وی گفت: یکی از کارخانه های بسته بندی و آبمیوه را مورد توجه قرار داده ایم تا بتوانیم با فراوری انار به نوعی شاهد صادرات انار باشیم.

 

دهشیری بیان کرد: حدود هزار تن محصول انار ما است که اگر در حال حاضر برای شرکت باغداران یک تا یک و نیم میلیارد تومان فراهم کنیم تا خط تولید را به صنعتی تبدیل کنند مشکل ما حل می شود و شاهد فراوری محصولات انار خواهیم بود.

وی افزود: الان متاسفانه به دلیل خشکسالی و همچنین عدم برنامه ریزی شاهد برداشت کمتر از این باغات بوده ایم اما این محصول در شهر تفت می تواند به عنوان برندی در استان و کشور معرفی شود.

 

فرماندار تفت گفت: جشنواره انار به عنوان یکی از برنامه ها در این جهت است که با توجه به زمان برداشت انار در نیمه مهر تا نیمه آبان ماه، این جشنواره از سوم تا ششم آبان ماه برگزار می شود.

 

این مقام مسئول افزود: این جشنواره همزمان با افتتاح باغ علی نقی خان به عنوان مرکز گردشگری صورت می گیرد.

 

دهشیری بیان کرد: در سال های اخیر با توجه به مشکل علاوه بر موضوع آفات، شاهد کاهش رقابت پذیری انار شهرستان نسبت به سایر مناطق استان بوده زیرا نوع انار بازار پسندی کمتر شده است.

 

فرماندار تفت تصریح داشت : ما در شهرستان تفت از صنایع کم آب خواه و های تک به عنوان صنایع مورد حمایت انتخاب کرده ایم اما اصل محور توسعه آینده شهرستان تفت با توجه به هوای پاک و وضعیت جغرافیایی آن در محور گردشگری است.

ابراهیم احمدی دبیر اجرایی جشنواره انار تفت نیز در این نشست گفت: برداشت انار تفت از اوایل آبان ماه شروع و حدود ۲۰ روز ادامه دارد؛ مهمترین ویژگی محصول منطقه که قابلیت نگهداری بیش از پنج ماه در انبارهای معمولی را دارد به همین خاطر است که اگر شما در ایام نوروز به تفت سفر کنید؛ می‌توانید از این محصول بی‌نظیر آن میل کنید.

وی بیان داشت : هزار و ۲۵۰ هکتار سطح زیرکشت انار تفت است و متوسط برداشت ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتار است که پس از برداشت نیمی از آن به بازار عرضه و بقیه در انبار ذخیره‌ و اسفند ماه علاوه بر عرضه در بازار شهرهای استان یزد به دیگر استان ها عرضه می‌شود.

احمدی گفت : عمده گونه‌های انار تفت، گِل تفت، شیرین شهوار، ملس یزدی و ملس پوست قرمز  است  که انار گِل، رقم غالب و ترش مزه است ولی طعم و خاصیت منحصر به‌ فردی دارد و به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد.

وی افزود : این نوع انار، به علت داشتن پوست ضخیم خاصیت ماندگاری حتی تا عید نوروز را دارد که به مرور ،ترشی مزه آن کاسته و خوشمزه‌تر می‌شود.

به گفته وی : این جشنواره با حضور ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی  در شهرستان تفت از سوم تا ششم آبان ماه برگزار می شود که در این جشنواره ۱۲ غرفه عرضه محصولات روستاها ارائه می شود و در کنار آن نیز غرفه های مختلفی در این زمینه صورت می گیرد و بخش اعظمی نیز عرضه انار صورت می گیرد.

گفتنی اینکه : جشن انار و انارچینی با محوریت شهرستان تفت به عنوان یکی از رویدادهای گردشگری استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سید محمد جواد عرفانفر

 

 

برگزاری جشنواره انار تفت از سوم تا ششم آبان ماه جاری /  شناساندن شهرستان تفت و پتانسیل های این شهرستان در زمینه گردشگری ، دهشیری فرماندار تفت ، ابراهیم احمدی دبیر اجرایی جشنواره انار تفت

https://www.asianews.ir/u/8ft
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید