صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۴
کد خبر: 13425
گزارشگر: 306
۲۹۴
۰
۰
۱

یادی از شهدای بمباران هوایی زمین فوتبال چوار در جشنواره ملی تئاتر ایثار

یادی از شهدای بمباران هوایی زمین فوتبال چوار در جشنواره ملی تئاتر ایثار
یزد - کارگردان و بازیگر تئاتر مستیطیل سبز: کل قصه یک خط است که زمین فوتبال بمباران شد و 15 نفر از هموطنان ما به شهادت رسیدند. همین. بداهه‌گویی‌ها و با مخاطب ارتباط برقرار کردن‌ها، رسالت تئاتر خیابانی است که باعث می‌شود نمایش تا نیم ساعت برسد
آسیانیوز / یزد ؛ نمایش خیابانی مستطیل سبز در هفتمین جشنواره ملی تئاتر در اردکان اجرا شد. 
سید پویا امامی، طراح، کارگردان و بازیگر مستطیل سبز درباره ایده و نحوه کار این نمایش گفت: با تحقیقاتی که داشتم یک سوژه‌ای پیدا کردم. بعد با آقای مجتبی خلیلی که از دوستان صمیمی ما هستند و چندین سال با هم کار می‌کنیم، مطرح کردم. ایشان زحمت کشیدند و متن نمایش را نوشتند.  
وی با بیان اینکه قصه نمایش، واقعی است و اتفاق افتاده است، اظهار داشت: در تاریخ بیست و سه بهمن 1365 یک هواپیمای عراقی وسط بازی دوستانه فوتبال بین تیم منتخب چوار و جوانان ایلام، زمین چوار ایلام را بمباران می‌کند که در این حادثه تلخ 15 فوتبالیست، داور و تماشاگر به شهادت می‌رسند. ما سعی کردیم این اتفاق و واقعیت تلخ و تراژدیِ دنیای ورزش را به وسیله هنر نمایش برای مردم به تصویر بکشیم. 
امامی در پاسخ به این سؤال که مخاطب در ابتدای نمایش، دیالوگ‌ها و اجرا را ربطی با موضوع ایثار نمی‌بیند، گفت: شروع نمایشی ما همیشه به همین شیوه است. اول تا آخر می‌گوییم و می‌خندانیم و مردم را به حضور دعوت و در نهایت اصل قصه را مطرح می‌کنیم تا بعد از این همه خندیدن، تأثیرگذاری خودش را داشته باشد. 
وی با بیان اینکه نمایش مستطیل سبز یک ایده اصلی دارد و ما بقی بر اساس بداهه است، خاطرنشان ساخت: همه چیز برمی‌گردد به هنر بازیگر که بتواند نمایش را تا نیم ساعت بکشاند؛ چون این نمایش قابلیت اجرا از پنج دقیقه تا نیم ساعت دارد. 
این کارگردان و بازیگر افزود: کل قصه یک خط است که زمین فوتبال بمباران شد و 15 نفر از هموطنان ما به شهادت رسیدند. همین. بداهه‌گویی‌ها و با مخاطب ارتباط برقرار کردن‌ها، رسالت تئاتر خیابانی است که باعث می‌شود نمایش تا نیم ساعت برسد.  
وی درباره مطالبه‌گری بازیگر از یکی از مسئولین فوتبالی کشور، بیان داشت: ما خواستیم از مسئولین بپرسیم آیا این اتفاق به یادشان بوده است یا خیر. رسالت تئاتر خیابانی همین اعتراض است. اعتراض به اینکه چرا اسم این شهدا و این واقعه هیچ جا نیست. چون مسئولین فوتبالی غافل هستند، نود و نه درصد مردم نیز نمی‌دانند که چنین این اتفاق افتاده است.  
امامی با بیان اینکه نمایش مستطیل سبز امسال در جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا می‌کند، تصریح کرد: بیش از دوازده سال است که در هنرهای نمایشی فعالیت می‌کنیم. شش سال پیاپی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داریم. سال 98 نیز به لطف خدا تندیس جشنواره بین المللی تئاتر فجر را گرفتیم. 
گفتنی است، در نمایش مستطیل سبز پسری با کلاه شیپوری و لباس فوتبالی وارد میدان می‌شود که در حال گرفتن لایو است و...
 

سید محمد جواد عرفانفر

یادی از شهدای بمباران هوایی زمین فوتبال چوار در جشنواره ملی تئاتر ایثار

https://www.asianews.ir/u/9db
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید