صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۱
کد خبر: 14494
گزارشگر: 2
۶۴۵
۰
۰
۱
استخدام حسابدار

حقوق متعارف یک حسابدار در شهرستان‌ها چقدر است؟

حقوق متعارف یک حسابدار در شهرستان‌ها چقدر است؟
در مقاله پیش رو علاوه بر معرفی شغل حسابداری، مهارت‌های موردنیاز این شغل و شرح وظایف یک حسابدار، به عوامل تاثیرگذار در میزان حقوق دریافتی حسابداران و میانگین حقوق یک حسابدار در شهرستان‌ها اشاره خواهیم کرد.

شغل حسابداری یکی از مشاغل پرطرفدار و پرتقاضا بوده و بسیاری از شرکت‌ها، ادارات و کسب‌وکارهای مختلف به دنبال استخدام حسابدار هستند. این موقعیت‌های شغلی تنها مختص به شهر تهران نیست و همان‌طور که در آگهی‎های استخدام حسابداری از جمله آگهی استخدام حسابدار اهواز و مشهد نیز مشاهده می‌شود، سازمان‌ها و مراکز متعددی در دیگر شهرهای کوچک و بزرگ در پی استخدام و جذب حسابدار توانمند هستند. اما شرایط استخدام و میزان حقوق یک حسابدار در شهرستان‌ها با شرایط و حقوق حسابداران در شهر تهران فرق دارد. بسیاری از افراد فعال در حوزه حسابداری که ساکن شهرستان هستند، با این عوامل آشنایی چندانی ندارند.
به همین دلیل در مقاله پیش رو علاوه بر معرفی شغل حسابداری، مهارت‌های موردنیاز این شغل و شرح وظایف یک حسابدار، به عوامل تاثیرگذار در میزان حقوق دریافتی حسابداران و میانگین حقوق یک حسابدار در شهرستان‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

معرفی شغل حسابداری

 

یک حسابدار وظیفه رسیدگی به امور مالی و مالیاتی و گزارش‌های حسابرسی و اقتصادی سازمان‌ها، ادارات و یا مجموعه‌های اقتصادی را بر عهده دارد. در واقع، حسابداران باید فعالیت‌هایی همچون ثبت، کنترل و آرشیو اسناد و مدارک، پیگیری و رسیدگی به امور مالیاتی و گردآوری اطلاعات مرتبط با وضعیت مالی سازمان و ارائه آن‌ها به مدیران را انجام دهند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بازار کار حسابداری نسبتا مساعد بوده و علاوه بر تهران، فرصت‌های شغلی مختلفی در شهرستان‌ها برای این شغل وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آگهی های استخدامی حسابدار در اهواز، تبریز، مشهد و اصفهان اشاره کرد.
همان گونه که در آگهی‌های استخدامی‌ای همچون آگهی استخدام حسابدار اهواز، کرج و اصفهان به چشم می‌خورد، معمولا شرایط استخدام، میزان ساعات کاری و میزان حقوق و دستمزد یک حسابدار در شهرستان متفاوت از حسابداران تهران خواهد بود.

 

مهارت‌های موردنیاز یک حسابدار

 

یک حسابدار، فارغ از محل سکونت و فعالیت خود، باید دارای مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم مختلفی باشد. از جمله مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز یک حسابدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسلط بر نرم‌افزارهای موردنیاز این حرفه از جمله نرم افزار حسابداری و نرم‌افزارهای مجموعه آفیس
• داشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب
• آشنایی کامل با قوانین مالیاتی و بیمه
• تسلط بر قوانین وزارت کار برای محاسبه حقوق و دستمزد
• داشتن مهارت مذاکره و قدرت تصمیم‌گیری
• مهارت مدیریت زمان
• توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای انجام فعالیت‌هایی همچون پرکردن اظهارنامه مالیاتی و حسابرسی داده‌ها
• رعایت اصول اخلاقی مانند درستکاری و سوءاستفاده نکردن از اعتماد سازمان
• داشتن مهارت تفکر انتقادی
• داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با حسابداری مانند مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس حسابداری
• داشتن دقت و تمرکز بالا و توجه به جزئیات

 

بررسی وظایف یک حسابدار

 

همان‌طور که در آگهی‌های استخدام حسابدار در شهر تهران و دیگر شهرها از جمله آگهی‌های استخدام حسابدار اهواز، تبریز، مشهد و اصفهان مشاهده می‌شود، معمولا یک حسابدار علاوه بر وظایف اختصاصی مرتبط با سازمان محل فعالیت خود، یک سری وظایف عمومی برعهده دارد که معمولا برای همه حسابداران مشترک است. از جمله وظایف عمومی یک حسابدار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• مدیریت معاملات سازمان و نظارت بر آن‌ها برای اطمینان از صحیح بودن همه معاملات از نظر قانونی
• بررسی و ارزیابی همه فاکتورهای شرکت و تهیه نمودن لیستی از فاکتورها
• همکاری با سایر حسابداران خارج از سازمان در صورت نیاز
• بررسی و ارزیابی سود و زیان سازمان و همچنین تهیه و ارائه گزارش ماهیانه از این موارد
• تهیه و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل سازمان
• بررسی میزان درآمد و سود ماهانه سازمان
• تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و صورت های مالی سازمان
• پیگیری و رسیدگی به کارهای مالیاتی شرکت

 

میانگین حقوق حسابدار در شهرستان‌ها

 

یکی از متداول‌ترین سوالات میان حسابداران فعال در شهرستان‌ها، پرسش از میزان حقوق متعارف یک حسابدار در شهرستان است. در پاسخ باید گفت که چندین عامل در تعیین میزان حقوق حسابدار در شهرستان‌ها نقش دارند و نمی‌توان میزان ثابتی برای آن تعیین کرد.
به‌عنوان مثال، همان‌طور که در آگهی‌های استخدام شهرهای بزرگ از جمله آگهی‌های استخدام حسابدار اهواز، مشهد و تبریز مشاهده می‌شود، بنا به دلایلی همچون بالابودن هزینه های زندگی و سکونت، میزان حقوق حسابدار در این شهرها بیشتر از شهرهای کوچک است.
علاوه بر این، مواردی چون میزان سابقه کاری و سطح تحصیلات باعث می‌شوند که میزان حقوق حسابداران در یک شهر نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد. در بخش بعدی به‌تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.
با وجود توضیحات گفته شده، مطابق با آمار منتشر شده یکی از سایت‌های کاریابی معتبر در ایران، می‌توان به بررسی میزان حقوق متعارف حسابدار در شهرهای مختلف پرداخت. طبق آمار این سایت، میانگین حقوق دریافتی یک کارمند حسابدار در شهرهای بزرگ در سال ۱۴۰۱، ۶ میلیون تومان است.
بر همین اساس، همان‌طور که در آگهی‌های استخدام شهرهای بزرگ مانند آگهی‌های استخدام حسابدار اهواز و مشهد به چشم می‌خورد، میانگین حقوق کارشناس حسابداری، کارشناس ارشد حسابداری و مدیر حسابدار در ماه به ترتیب ۸/۵ میلیون، ۱۱/۳ میلیون و ۱۷ میلیون تومان است.
طبق آمار مطرح شده، میانگین حقوق دریافتی کارمند حسابداری در شهرهای کوچک در سال ۱۴۰۱، ۶ میلیون تومان است. بر همین اساس، میانگین حقوق ماهیانه کارشناس حسابداری، کارشناس ارشد حسابداری و مدیر حسابداری به ترتیب، ۸ میلیون، ۱۰/۹ میلیون و ۱۵ میلیون تومان است.

 

بررسی عوامل تاثیرگذار در میزان حقوق یک حسابدار در شهرستان

 

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، میزان حقوق حسابدار با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در میزان حقوق یک حسابدار خواهیم پرداخت.

 

موقعیت جغرافیایی و شهر محل فعالیت

 

باتوجه به این که هزینه های زندگی در شهرهای مختلف متفاوت است، عامل جغرافیایی برای حسابدار مهم بوده و نقش تاثیرگذاری در میزان حقوق او خواهد داشت.
به‌عنوان مثال، همان گونه که پیش از این گفته شد و در آگهی‌های استخدام حسابداری در شهرهای بزرگ از جمله آگهی استخدام حسابدار اهواز، تبریز و اصفهان نیز به چشم می‌خورد، با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در شهرهای بزرگ، میزان حقوق حسابدار در این‌گونه شهرها بالاتر خواهد بود.

 

صنعت و کارفرما

 

نوع صنعتی که یک حسابدار در آن به فعالیت می‌پردازد نیز عاملی مهم در میزان حقوق یک حسابدار در شهرستان خواهد بود. مثلا امکان دارد میزان حقوق ماهیانه حسابداری که در یک شرکت نرم‌افزاری یا شرکت نفتی کار می‌کند، بیشتر از میزان حقوق یک حسابدار که در شرکتی با سوددهی پایین مشغول به کار است، باشد.
علاوه بر این، موقعیت کارفرما نیز نقش موثری در میزان حقوق حسابداران خواهد داشت. به‌عنوان مثال، امکان دارد میزان حقوق ماهیانه یک حسابدار در شرکت های دولتی معتبر بیشتر از حقوق حسابدار در شرکت‌های استارتاپی باشد.

 

میزان تجربه و سابقه کاری

 

میزان تجربه و سابقه کاری نیز نقش موثری در میزان حقوق و دستمزد یک حسابدار در شهرستان خواهد داشت. بدیهی است که فردی با چندین سال سابقه کاری، مهارت و توانایی بیشتری در امور مالی و حسابداری دارد و کارفرمایان نیز به این فرد حقوق ماهیانه بیشتری پرداخت خواهند کرد.

 

میزان تحصیلات و سطح ارشدیت

 

میزان تحصیلات حسابداران نیز دیگر عامل تاثیرگذار در میزان حقوق آن‌ها خواهد بود. در حال حاضر، همان‌طور که در آگهی‌های استخدام حسابداری از جمله آگهی‌های استخدام حسابدار اهواز، تهران و مشهد به چشم می‌خورد، برای بسیاری از کارفرمایان به‌ویژه در شرکت های دولتی معتبر، میزان تحصیلات اهمیت بالایی پیدا کرده است. در نتیجه، معمولا حسابدارانی با مدرک ارشد و بالاتر، نسبت به حسابدارانی با مدرک تحصیلی پایین‌تر، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.
علاوه بر این، سطح ارشدیت نیز نقش موثری در میزان حقوق حسابدار خواهد داشت، به‌گونه‌ای که میزان حقوق ماهیانه یک مدیر حسابداری یا کارشناس حسابداری بالاتر از حقوق ماهیانه کارمند یا کارشناس حسابداری خواهد بود.

 

جمع‌بندی و سخن پایانی

 

در این مقاله به معرفی شغل حسابداری و مهارت‌های موردنیاز این شغل پرداخته و وظایف یک حسابدار را بیان کردیم. علاوه بر این، میانگین حقوق یک حسابدار در شهرستان‌ها و عوامل تاثیرگذار در میزان حقوق دریافتی حسابداران را بررسی نمودیم. همان‌طور که گفته شد، شغل حسابداری یکی از شغل‌های پرتقاضا بوده و آینده شغلی مناسبی دارد. به‌گونه‌ای که بسیاری از سازمان‌ها و ادارات، آگهی‌های استخدام حسابداری را در سایت‌های کاریابی منتشر می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به آگهی‌های استخدام حسابدار اهواز، تهران و مشهد اشاره کرد.
در نتیجه، با کمی جستجو در این آگهی‌های استخدام، می‌توانید به‌آسانی موقعیت شغلی موردنظر خود را در این حوزه پیدا کرده و به درآمد ماهیانه بالایی دست پیدا کنید.

https://www.asianews.ir/u/a6m
اخبار مرتبط
مشهد از کلان شهرهای ایران به شمار می‌آید که سال گذشته را با نزدیک به ۶ درصد آمار بیکاری سپری کرد و شاید اگر کارجویان بدانند که شرکت‌های بسیاری هستند که در این شهر به دنبال نیروی کار با استعداد و کوشا می‌گردند، این آمار کم‌تر نیز بشود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید