صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۹
کد خبر: 15102
گزارشگر: 2
۸۵۷
۰
۰
۴
دو محصول پر‌کاربرد در ساخت و ساز

تفاوت نبشی و ناودانی در چیست ؟

تفاوت نبشی و ناودانی در چیست ؟
نبشی و ناودانی دو محصول بسیار پر‌کاربرد در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌روند که از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد در صنعت تفاوت‌های بسیاری دارند.

نبشی

 

نبشی یا گوشه یکی از مهم‌ترین سازه‌های فولادی است که به صورت مستقل یا ترکیب با قطعات دیگر به‌خصوص در صنعت ساختمان استفاده می‌شود و شکل آن به این صورت است که از دو قطعه مستطیلی عمود برهم با طول شش و ۱۲ متر و ضخامت‌های سه تا ۳۵ میلی‌متر تشکیل می‌شود. علاوه بر این وزن و روش تولید آن، بر مسائلی چون قیمت نبشی و کاربرد آن موثر است. نبشی را می‌توان از نظر دو پارامتر «ظاهر» و «روش تولید» به گروه‌های متفاوت تقسیم کرد.
هر محصول دارای دو بال بوده و از لحاظ شکل ظاهری این محصولات به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شود. برای نامگذاری آنها از دو مشخصه طول و ضخامت بال‌ها استفاده می‌کنیم. این محصول با حرف L مشخص می‌گردد و چنانچه دارای بال مساوی باشد اندازه بال پس از حرف L درج می‌گردد و اگر بال‌ها نامساوی باشد پس از L ضرب دو طول بال‌ها را مشاهده می‌کنیم. برای مثال:

بال مساوی L200
بال نامساوی L100*200

 

ناودانی

 

ناودانی به عنوان یکی دیگر از پروفیل‌های توخالی در صنعت ساختمان است که از یک جان و دو بال تشکیل شده و از دو جهت ظاهر و روش تولید مانند نبشی تقسیم‌بندی می‌شود. در حالت اول دو نوع مشبک و ساده دارد. در سطح ناودانی مشبک که از ورق گرم گالوانیزه است، سوراخ وجود دارد که کاربرد آن را نسبت به ناودانی ساده که از ورق گرم که در صورت لزوم گالوانیزه می‌شود و سوراخ در سطح ندارد، متفاوت است. از جنبه دیگر وقتی بال‌ها موازی هم باشند طبق استاندارد UPE به ناودانی U و زمانی که بال‌ها حالت مخروطی دارند به آن‌ها ناودانی C می‌گویند. لازم به ذکر است که اندازه ارتفاع بال‌ها در هر نوع معمولا 30 تا 400 میلی‌متر و سایز آن 8، 10، 12، 14، و 16 است که در تعیین قیمت ناودانی نقش اساسی دارد.

 

معرفی انواع استانداردها

 

استاندارد این محصول در کشورهای مختلف به صورت زیر می باشد:

  • استاندارد فرانسه NF A 45-255
  • استاندارد ناودانی مقاوم به خوردگی DIN EN ISO 12944-3
  • UNP و UPE ناودانی اروپایی DIN-1026

به طور کلی این محصول به دو دسته‌بندی دیگر به نام‌های C و U نیز تقسیم می‌شوند. بر همین اساس دو استاندارد UPE و UPN وجود دارد. نوع C دارای بال‌های موازی و نوع U دارای بال‌های مخروطی می‌باشد. ناودانی UNP تحت عنوان ناودانی اروپایی شناخته می‌شود. این محصول نسبت به سایر ناودانی‌ها وزن سنگین‌تری داشته و معمولا در پروژه‌های بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول از ضخامت بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل وزن بیشتری دارد. از کاربردهای ناودانی UNP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به شکل تکی و دوبل در تیرها
  • به شکل جفت و به صورت قوطی در ستون‌ها
  • به شکل جفت در ساخت خرپا

قیمت نبشی

مقایسه کاربردهای نبشی و ناودانی

 

تفاوت‌های ظاهری ناودانی و نبشی و بعضا انواع آن‌ها باعث تفاوت در ماهیت این دو محصول می‌شود، پس انتظار می‌رود که در کاربرد نیز تفاوت‌هایی باشد که البته گاهی مکمل و گاهی جدا از هم‌اند و صنایع مربوط به آن‌ها چون در یک دسته‌ از محصولات صنعتی قرار می‌گیرند مشابه است. تفاوت‌های کاربردی آن‌ها به قرار زیر است:

 

کاربرد نبشی

 

نبشی کشی دیوارهای ساختمان و آسانسور
ساخت و اتصال خرپا، ستون‌ها، پل‌ها و بادبندها
به صورت مکمل تیرچه در سقف‌ها
در سازه‌ها و مهار دیوارهای سبک
ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی
دکل انتقال نیرو
عمدتا نقش اتصال دهنده را دارند.

 

کابرد ناودانی

 

ترمیم بناهای معماری
اسکلت ماشین‌های سنگین
ساخت چارچوب و سازه‌های سبک فولادی
ساخت و اتصال ستون‌ها، پل‌ها، بادبندها و خرپاها به صورت جفت یا تکی
در صنعت دریای برای ساخت قطعات
قفسه‌های فولادی
عمدتا نقش پایه و قاب را دارند

مطالب مرتبط : کاربرد و نحوه استحکام بخشی سازه با ناودانی

 

سپری چیست؟

 

سپری یا پروفیل Tشکل، یکی از محصولاتی است که در صنعت و ساختمان‌سازی کاربرد دارد. ارتفاع جان و بال سپری فولادی، برابر است و ابعاد آن‌ به عنوان نمر‌ه‌ی سپری شناخته می‌شود. این محصول، همانند ناودانی به دو صورت پرسی و فابریک تولید می‌شود. پرسی، محصولی است که به دو صورت تک یا دوبل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فرآیند تولید سپری به این صورت است که فولاد به صورت بیلت، ریخته‌گری می‌شود و بیلت‌ها پس از گرم‌شدن در دمای مشخص به واحد نورد منتقل می‌شوند.
در مرحله‌ بعدی، بیلت‌‍‌ها از غلتک‌های خاص عبور می‌کنند و مقطع Tشکل سپری، تولید می‌شود. با بُرش طولی سپری‌ها این محصول، آماده‌ی عرضه به بازار می‌شود.
سپری به صورت شاخه‌ای در بازار فروخته می‌شود. حین خرید این محصول لازم است به پرسی یا فابریک‌بودن آن توجه داشته باشید. همچنین، می‌توانید با مراجعه به جدول اشتال این محصول، وزن هر شاخه را به دست آورید و سپس برای خرید آن اقدام کنید.

 

کاربردهای سپری

  • ساخت در و پنجره
  • اسکلت گلخانه‌ها
  • سقف و نماهای شیشه‌ای
  • اتصال پل به ستون‌ها
  • سدسازی

قیمت آهن و میلگرد

گفتنی است، مشتریان جهت آگاهی از قیمت لحظه‌ای آهن و میلگرد می‌توانند با کارشناسان و متخصصان پیوان تماس حاصل نمایند و همچنین می توانند قیمت محصولات فولادی مانند ورق استیل، ورق روغنی، ورق رنگی و... را به صورت لحظه ای از سایت https://pivan.co مشاهده نمایند.

منبع: pivan.co
https://www.asianews.ir/u/an1
اخبار مرتبط
ناودانی یکی از مقاطع طویل فولادی است و به عنوان پرکاربردترین پروفیل در صنایع مختلف مانند صنایع ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. ناودانی با نام انگلیسی Steel C Channels شناخته می‌شود و به دلیل شکل هندسی U شکلی که دارد در تولید قاب و پایه‌ها و همین‌طور در پروژه‌های ساختمانی و پل سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناودانی دارای یک سقف افقی و دو بال عمودی است. قیمت ناودانی با توجه به وزن، روش ساخت، کاربرد، جنس و شکل ظاهری آن تغییر می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید